Plass og komfort

Alt for designen? Glem de praktiske hensyn? Civics fremtoning kan få en til å tenke i de baner. Men produktet er mer komplett enn som så.

Vis mer
Vis mer


Vi fryktet at bilens form, i tillegg til at den var blitt noe mindre enn forgjengeren, ville gå hardt ut over plassforhold og funksjonalitet. Det er faktisk overhodet ikke tilfelle, og vi har med en både rommelig og praktisk bil å gjøre.

Original men funksjonell

Civic nr. 8 er blitt lavere enn Civic nr.7. Nesten fire centimeter, hvilket har forbedret massefordelingen og tyngdepunktet. Hondas ingeniører hadde nemlig funnet ut at overdreven klaring over hodet bare for romfølelsens skyld var bortkastede ressurser. Dette er et eksempel på hvordan design og funksjonalitet har etablert en dialog som her har gitt uante og meget hyggelige resultater.

Vi har tidligere omtalt det futuristiske dashbordet og instrumentpanelet -vi kan snakke om en veritabel cockpit. (Man vil vel smile av dette allerede om et par, tre år...) Intet her er nytt - her er som nevnt litt Citroën C4 og litt Toyota Prius, men den integrerte helheten er ny. Og den er funksjonell, selv om vi kan styre oss for det digitale speedometeret i så henseende. Alle viktige funksjoner er lette å nå og blikket forflytter seg logisk mot den relevante informasjonen. Paret nøkkel/startknapp har vi imidlertid et lite problem med. Vi likte også materialvalgene, og finishen virker patent.

Vis mer


God plass

Fører og passasjer foran har god plass og rommelighetsfølelse som blir enda bedre takket være utformingen av dashbord og konsoll. I baksetet er det forbløffende god plass; her kan fire voksne reise komfortabelt og det er mulig å sitte tre bak om nødvendig. Her er imidlertid rommelighetsfølelsen ikke så god som foran, for når det gjelder vinduene bak har form vunnet over funksjon slik at utsikt bakover og lysforhold har måttet vike. Men inn- og utstigning er gjort enkel ved at dørene kan åpnes i bortimot rett vinkel.

Praktisk

Bagasjerommet har et meget akseptabelt volum for kategorien og i tillegg har bilen praktiske seteløsninger som gjør at Civic faktisk har et aldri så lite fleksibil-preg. Baksetene kan enkelt (Ved to håndgrep) felles ned og skaffe et plant lastegulv. De kan også vippes opp bakover (Såkalt Yuccapalme-løsning) så høye gjenstander kan plasseres mellom forseter og bagasjerom. Selve bagasjerommet kan om ønskelig utnyttes ytterligere ved å fjerne dekselet /det doble gulvet.

Vi har altså sett at Civic er både nyskapende, velkjørende og praktisk. Har da konkurrentene noe å stille opp? Les vår konklusjon her.