Plass og komfort

Q7 overrasker med ikke alt for mye plass, og det er ML og Discovery som er de mest praktiske alternativene.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Åpningen inn til lasterommet er kun 72 centimeter i Q7, den firkantede Discoveryen gjør plass for inntil 95 centimeter høye gjenstander og også ML klarer nær 90 centimeter høye gjenstander gjennom bakluken.

Sportsligste syvseter-SUV

Q7 er uten tvil markedets mest velkjørende SUV med tre seterader, og den tukter også lavere biler som Mercedes-Benz R-klasse når det gjelder sportslighet. Den tredje seteraden er et viktig argument for mange, og selv om det kun er plass til barn i de to bakerste setene kan det gjøre underverker for mange familiers hverdagslogistikk.

I tillegg er Q7 den som byr på best komfort i baksetet, vel og merke for to personer – midtsetet er ikke et godt sted å sitte. Hovedgrunnen til den gode baksetekomforten er at Audi har sørget for at seteryggene kan vinkles individuelt.

Syv voksne

I Discovery sitter syv voksne bra; selv i tredje seterad er komforten akseptabel. Bak rad tre blir det kun 33 centimeter til overs for bagasje. I Q7 øker lengden like mye som forskjellen i totallengde – rundt 20 centimeter. En annen fordel for passasjerene i Discovery er at det er godt utsyn fra alle sittteplasser, rad to og tre er plassert stigende i høyde.

I forsetene er det også klart romsligst i Discovery, og den og ML kniver om den mest komfortable førerplassen. Q7 sliter med litt rart konstruerte førerseter der blant sidevangene på sitteputen er betydelig kortere enn midtputen, og lange personer får bena på en måte kilt mellom disse. Du sitter også lavere i Q7 med bena mer rett frem.

Røft interiør

Førerplassen i ML er ryddig, og klart komfortinnrettet med ganske store seter. Det har ikke skjedd alt for store forandringer på nye ML med hensyn til betjening av brytere og hendler hvis vi ser bort fra girspaken, og det tar ikke alt for lang tid å bli fortrolig førermiljøet.

Det mest moderne dashbordet finner man i Q7, og Audi klarer til tross for hundrevis av justeringsmuligheter å gjøre betjeningen relativt enkel og intuitiv. Dessuten er finishen klart best om bord i Q7.

Om bord i Discovery er dashbordet ganske røft tilhugget, og alle knapper og betjeningshjul er store og lettbrukte. Finishen er ikke alt for elegant, men interiøret i hele bilen bærer preg av at det tåler bruk.

Viktige bagasjerom

Begge syvseterene sliter med bagasjeplass med alle setene i bruk, og når vi ser nærmere på plassen som tilbys uten den bakre raden i bruk overrasker Q7 som nevnt med ikke altfor sjenerøs plass. Det er takhøyden som er problemet, eller rettere sagt det høye bagasjeromsgulvet som gjør at volumet opp til øvre kant på baksetet ikke er imponerende. Bagasjerommet har imidlertid god bredde og lengde.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


ML tilbyr god normal lastekapasitet selv om lasterommet er noe smalere enn hos de to andre, og grunnen er at den slipper å skjule ekstraseter i gulvet i lasterommet. Den firkantede formen gjør likevel Discovery til plasskongen.

Hvis vi legger ned også bakseteryggen endrer bildet seg noe ved at Q7 får et spesielt dypt lasterom, inntil to meter er det fra bakluken og frem til forseteryggene. På grunn av klønete løsninger for nedfelling av setene blir Discovery liggende en halv meter etter, mens ML plasserer seg midt i mellom.

Discovery og Q7 har relativt uproblematiske løsninger for å få frem tredje seterad, men i Q7 irriterer det litt at innstigningen er litt plundrete og trang. Den tredje seteraden og bagasjerommet virker litt tafatt løst i Q7, for eksempel fungerer bagasjeromskjuleren dårlig i praksis.

Komfortkniving

I norske hastigheter er det helt klart Discovery og ML som kniver om komfortseieren, og det vil være smak og behag hvilken som går av seieren. Er du vàr for motorlyd er Discovery det beste alternativet; den oppleves klart som den mest lydsvake av de tre testbilene. Og mens Discovery står for den romsligste førerplassen, er setene i ML hakket mer komfortable.

Vi har lagt stor vekt på komforten i denne testen fordi det har vært et problem for klassen tidligere. Videre skal vi se nærmere på mulige konkurrenter.