Plass og komfort

Dodge Viper SRT-10 kjennetegnes ved god plass, deilige seter, god kjøreposisjon og begrenset luksus.

Vis mer


Som flere store kolleger stadig gjenoppdager, er sportsbiler vanligvis svært trange opplevelser. Dodge Viper er heldigvis ikke laget for små italienere eller japanere, men for velvoksne amerikanere. Det betyr at selv store og kraftige personer vil trives i Viper, som blant annet kan skilte med store sportsseter og svært lang sittepute.

Brukbar takhøyde

Med taket nedfelt er også takhøyden særdeles god. Når roadster-duken settes på reduseres imidlertid takhøyden fra relativt mange lysår til rundt 91 centimeter. Det betyr i praksis at personer inntil 185 centimeter slipper å stange hodet i taket, men at høyere personer blir nødt til å tilpasse seg. Når det er sagt, må det understrekes at svært få biler i denne klassen tilbyr bedre takhøyde enn Viper.

God sidestøtte

Vis mer


Viper-setene er ikke bare brede og lange, de produserer i tillegg svært god sidestøtte helt opp i skulderhøyde. Det lille rattet ligger godt i hendene, men kunne som nevnt gjerne vært perforert rund baut. Og selv om vi klarte oss godt med høydejustering, vil nok enkelte savne muligheten for dybdejustering av rattet.

"Ujålete"

Med tanke på hvilken prisklasse vi her snakker om, er interiøret - for å si det på en pen måte - ujålete. Vi antar i hvert fall at de fleste europeiske bildesignere vil hevde at Viper-interiøret har rom for forbedring. Vi fant også flere eksempler på at amerikanerne ikke alltid legger like stor vekt på detaljarbeid.

Skinnseter

Vis mer


Men stygt er interiøret ikke. Deler av dashbordplasten er polstret og skinnseter er på plass. Dashbordkonsollen friskes opp av hele fire instrumenter (oljetrykk, oljetemp., kjølevannstemp., voltmeter) og girspaken omsluttes av en skrudd aluminiums-farvet ring. Det mest nødvendige utstyret, som radio, klimaanlegg og alarm er på plass og sikkerheten ivaretas av veltebøyler og to frontkollisjonsputer. Den ene av dem kan prisverdig nok kobles ut, slik at også barn får muligheten til å oppleve en Viper.

Muskelarbeid

Taket betjenes manuelt, og er ikke blant de greieste løsningene vi har vært borti. For å få taket opp og ned må blant annet bagasjelokket åpnes, noe som kun kan kjøres via fjernkontrollen på nøkkelen. Vi opplevde også at vi måtte bruke mye krefter for å få på plass kroken som må festes til tverrliggeren når taket skal på.

Stort bagasjerom

Vis mer


Den som har tenkt seg på langtur kan godt gjøre det, bare man holder seg i nærheten av bensinstasjoner. Bagasjelokket, som i likhet med panseret åpnes av gassdempere, åpenbarer nemlig et bagasjerom stort nok til å ta unna en rekke bager.

Hva koster Viper? Er den et godt kjøp? Og hvilke er konkurrentene? Les vår konklusjon her.