Plass og komfort

Vi gjentar til det kjedsommelige at Clio III er blitt en adskillig større - og tyngre - bil. Dette har konsekvenser for komfort og sikkerhet, som begge befinner seg på et utmerket nivå. Det favoriserer også plassforholdene ombord - sistnevnte imidlertid med modifikasjoner.

Vis mer
Vis mer


Clio III har samme akselavstand som Skoda Octavia - på tre millimeter nær. (Clio: 2.575 millimeter, VW Golf - og dermed også Skoda Octavia: 2.578 millimeter). Dette betyr klart forbedret rommelighet; det hjelper også både på kjøreegenskaper og komfort.

Ikke proporsjonalt

Renault Clio er nå omtrent like stor som VW Golf for noen år siden, med en lengde på nesten fire meter (399 centimeter). Dette er nå i henhold til markeds-standarden som - med det viktige unntaket Yaris - også er fulgt av Kia Rio, Peugeot 207 og den kommende Opel Corsa. 171 centimeter i bredden bidrar også til at Clio egentlig ikke lenger ser ut som noen småbil ute i trafikken. Den har altså blitt 17 centimeter lengre mens akselavstanden har økt med 10. De øvrige centimetrene har gått til deformasjonssoner - økt sikkerhet - og noe mer plass til bagasje bak bakakselen. Kupéens rommelighet har dermed ikke økt så mye som de ytre dimensjonene skulle tilsi. Når det gjelder bagasjerommet har det også vokst, men er ikke imponerende stort i en fire meter lang bil. Med setene nedfelt blir det dessverre ikke flatt, grunnet en sperrekant rett nedenfor seteryggene.

Vis mer


Romslig nok

Ikke desto mindre opplever vi plassforholdene som gode; nok en gang kan vi hente frem uttrykket "småbil med storbilfølelse" - ihvertfall kompaktbilfølelse. Clio kan nå brukes som fullverdig familiebil med voksne og to eller tre barn. Undertegnede på 1,88 på sokkelesten kunne også sitte greit "bak meg selv", så vi godkjenner også bilen for bruk av fire voksne. Også med panoramataket som var montert som ekstrautstyr på testbilen var det dessuten tilstrekkelig med takhøyde. Generelt - og særlig med så gode lysforhold- oppleves kupéen som romslig og luftig, også på førerplassen. Denne er forøvrig oversiktlig med lettleste instrumenter greit og logisk plassert.

Vis mer


Opplevd kvalitet

Om ikke interiøret akkurat inngir noen feststemning må vi si oss fornøyd med materialvalg og kvalitetsinntrykk. Den myke plasten på det polstrede dashbordet gir en kvalitetsfølelse vi ikke har vært vant til i biler i de lave segmentene og sammenføyninger og materialer vitner også om at finish nå blir tatt skikkelig hånd om hos Renault.

Utmerket komfort

Vi opplevde setene som veldig gode å sitte i; den "franske" mykheten er ikke tilstede men komforten og støtten i setene er på plass. I tillegg har ikke gode kjøreegenskaper gått på bekostning av komfort; demperoppsett og chassis generelt sørger for god filtrering av ujevnheter samtidig som overdreven krengning effektivt unngås. Rett og slett en bil man kan leve med også for lange turer.

Her ble det ganske mye positivt, og det er ingen tvil om at Clio III på mange måter er et meget vellykket produkt. Det fører oss til kapitelet Konklusjon og konkurrenter.