Plass og komfort

Dette er ingen familiebil, men den er romsligere enn forgjengeren. Jaguar XK er også en sportsbil man kan reise komfortabelt i.

Vis mer
Vis mer


Når det gjelder ytre dimensjoner har ikke XK vokst mye i forhold til forgjengeren XK8/XKR. Den er omtrent like lang (479 centimeter), er fem centimeter bredere og tre centimeter høyere. XK er samtidig blitt lettere.

Romslig foran

Akselavstanden har derimot vokst betydelig (hele 16 centimeter) og måler nå 275 centimeter. Dette, kombinert med høyden og generelt bedre plassutnyttelse gjør at nykommeren både er og føles en god del rommeligere enn forgjengeren - i hvertfall foran. Både takhøyde og bredde ved skuldrene er helt OK og man har heller ikke følelsen av å sitte nedsunket inne i bilen; den økede høyden sammen med mer optimal design gjør det mulig å ha godt utsyn fremover. Den samme designen gjør imidlertid at det er litt vanskelig å bedømme hvor karosseriets ekstremiteter befinner seg. Parkeringshjelpen bak er derfor nyttig. Den er standard, og det er bra. Sensorene foran er imidlertid (også nyttig) ekstrautstyr som koster drøye 4.000 kroner.

Komfortabel sportsbil

Vis mer

Jaguar XK posisjonerer seg ikke som konkurrent til Porsche 911 og dess like. Til det har komfort og muligheten for å reise behagelig for høy prioritet.
Lavprofildekkene på testbilen forhindret ikke at komforten var meget akseptabel. Det aktive hjulopphenget gjorde en bra jobb for kjøreegenskapene, men også for komforten. Bilen er riktignok ganske stramt satt opp, men det går lite utover komforten da ujevnhetene filtreres på en imponerende måte for denne type bil. Samtidig er dette ikke noen bråkete bil. Lydnivået er høyere enn i en luksuslimousine, men det burde ikke sjokkere kundene, som sikkert vil sette pris på den forførende V8-duren om muligens ikke den hørbare dekkstøyen på grov asfalt. Totalt sett er dette en stillegående sportsbil - verdig merkets image.

2+2

Vis mer


Om man har god plassfølelse foran kan ikke det samme sies for de som måtte bli nødt til å sitte bak. I praksis er baksetene kun brukbare for å frakte bagasje, eventuelt små barn hvis ikke personene foran er alt for store. Derimot er bagasjerommet absolutt godkjent, og tilgangen er grei takket være den store bakluken. Denne åpnes høyt, så man må passe på i lave parkeringshus, og småvokste personer bør ikke slippe den uten å sjekke at de kan nå opp for å lukke den igjen.

Vi har i det foregående forsøkt å formidle inntrykkene våre etter et par kjøreturer med Jaguars nyeste og muligvis hittil beste produkt. Her tar vi for oss konkurrentene, og konkluderer.