Plass og komfort

Plassforholdene ombord er som i en stor SUV. Lavt støynivå og generell komfort er bilens sterkeste sider.

Vis mer
Vis mer


Med en gang man setter seg inn i nye Santa Fe får man en opplevelse av plass og luftighet, og dette gjelder både i forsetene og på annen seterad.

Stor SUV

Vi nevnte innledningsvis at Santa Fe er på størrelse med en BMW X5 og plassforholdene ombord oppleves som jevngode med både den og eksempelvis en Volvo XC90 selv om sistnevnte får mer plass bakover. Bilen er 467,5 centimeter lang (RAV4 måler 431 centimeter uten reservehjulet) og den er 189 centimeter bred mens høyden er opgitt til hele 179,5 centimeter. Santa Fe ruver altså i terrenget og den gir altså god plass til passasjerene. Plassen i bredden kan sammenlignes med den man opplever i en stor flerbruksbil!

Flate seter

I baksetet er det god benplass selv om sitteputene kunne vært hevet et par centimeter. Når det gjelder forsetene opplevde vi dem som gode å sitte på snarere enn å sitte i; det vil si at de kunne vært litt mindre "flate" og hatt bedre sidestøtte og lårstøtte. Over hodet er det klaring også for storvokste personer. Når det gjelder tredje seterad kan vi ikke uttale oss bastant da testbilen var en femseter. Bilder tyder imidlertid på at de er beregnet for barn og at bagasjerommet med syv ombord blir svært begrenset. Femseteren "vår" hadde et meget romslig bagasjerom - adskillig større enn i Tucson - godt hjulpet av den ledige plassen under lastegulvet grunnet fraværet av tredje seterad.

Vis mer


Stillegående og myk

Det var meget behagelige kjøreturer vi fikk oppleve ombord i Santa Fe og passasjerene var også imponert over det generelle komfortnivået. Ikke bare gjorde den gode støyisoleringen at man uanstrengt kunne føre samtaler under alle forhold, men hjulopphenget sørget også for å filtrere bort støt fra ujevnheter og dumper på en forbilledlig måte. Santa Fe er rett og slett en komfortabel bil.

Kvalitetsopplevelse

I tillegg kommer et meget positivt kvalitetsinntrykk. Om man setter pris på designen på interiøret eller ikke er en ting, men i hvertfall virket helheten godt sammenpasset og sammenskrudd - eller rettere sagt oftest sammenføyd. Ingen knirking eller ulyder var å høre selv i temmelig ulendt terreng - der vi forøvrig fikk et godt inntrykk av karrosseristivheten.

Vi vil i det følgende ta for oss konklusjon og konkurrenter