Plass og komfort

I praksis er denne firedørs Hiluxen å betrakte som en fireseter, det mangler nemlig trepunktsbelte på midtplassen i baksetet.

Vis mer


Men de som sitter på hver side sitter relativt godt. Takhøyden kan være snau for spesielt lange personer, og sitteputen er relativt lav slik at benvinkelen blir ganske skarp. Det er imidlertid god plass til knærne bak forsetene, og barn i barnestol har ikke problemer med å se ut av sidevinduene.

Lavt sikkerhetsnivå

En stasjonsvogn til 400.000 kroner har som regel antiskrenssystem (ESP) og hodekollisjonsputer for de i baksetet, det får du ikke i Hilux. I tillegg til at veigrepet er dårligere enn i en lav stasjonsvogn, er det god grunn til å tenke seg om før man velger Hilux.

Og til og med når vi sammenligner med SUVer, som gjerne har hengt litt etter med hensyn til sikkerhetsutstyr, er Hilux klart en divisjon under. Også de nyeste konkurrentene i pickupklassen har alternativer der for eksempel ESP er tilgjengelig.

Vi mener det er kombinasjonen av tungvint lasterom og sikkerhetsnivået som er de klart viktigste innvendingene mot Hilux som SUV-alternativ, og når det gjelder komfort er forskjellen opp til SUV-klassen betydelig mindre. Også motoreffekten er et problem, men det vil sannsynligvis dukke opp en friskere motor etter hvert.

På plass

Med bagasjen surret på lasteplanet og i godt driv med familien om bord, er kupeen et trivelig sted. Med lavt støynivå og temperaturen holdt i sjakk av klimaanlegget (ekstrautstyr), og med veier uten alt for store utfordringer for understellet, er kjøropplevelsen ikke langt unna de enkleste bilene i den betydelig dyrere SUV-klassen.

I baksetet er det elektriske sidevinduer og koppholdere i dørene, og selv om setene i formen minner mistenkelig om tidligere tiders benker, tilbyr de akseptabel sittekomfort. I forsetene er det flaskeholdere i dørene, og en koppholder for føreren. Mellom forsetene finner man et oppbevaringsrom under midtarmlene med plass til CDer og lommebok.

Vis mer


Som nevnt i vår første test av nye Hilux er dette virkelig en bil bygget med hele verden som nedslagsfelt, og irriterende detaljer som at volumknappen sitter på feil side av radioen tar litt tid å venne seg til. I forhold til den 25 centimeter kortere utgaven, virker den kombinertbilregistrerte dobbeltkabineren enda litt raskere ut med rumpa når veigrepet tar slutt, det kan ha med en litt annen vektfordeling å gjøre. Den fem og en halv meter lange testbilen er en spesialmodell for Norge, forlenget på fabrikken.

Ellers er oppleves motor og kjøreegenskaper likt, og mer om det kan du lese i denne testen.

Det måtte ombygging på fabrikken til for at Hilux kan registreres som kombinertbil, få av konkurrentene har fått til den samme løsningen. Videre skal vi se nærmere på om noen kan konkurrere med den pakken Hilux som kombinertbil tilbyr.