Plass og komfort

Lang akselavstand sørger for spesielt god bakseteplass i Citroën C6.

Vis mer
Vis mer


Og akkurat dette baksetet er tiltenkt franske presidenter. Testbilen hadde bakseter der de to ytterplassene hadde individuell regulering av ryggvinkel, alt styrt med en liten knapp. Dette baksetet leveres kun i toppmodellen, og er da ekstrautstyr til i underkant av 12.000 kroner. Det generelle utstyrnivået er høyt i C6, og kan helt klart lokke til seg kjøpere som er lei av at Audier eller BMWer legger på seg over 100.000 kroner når ekstrautstyret er på plass.

God førerplass

Man blir nesten litt nostalgisk når man ser midtkonsollen i C6, den har like mange knapper som tidligere tiders storbiler. De fleste storbilene av i dag har kraftig redusert alle knappene til fordel for en sentralt plassert styringsenhet som tar hånd om de fleste innstillinger. Så ikke i C6, men dashbordet oppleves ikke som rotete av den grunn. Årsaken til det kan være at resten av layouten er ganske ryddig, og at for eksempel instrumentpanelet gjør svært lite av seg.

Det er også betjeningshendlene som avslører at Citroën ikke har produsert storbil på en stund, og at fabrikken ikke kan velge å vrake med hensyn til hvilke komponenter som skal inn i bilen. Konstantfartholderen, for eksempel, jobber ikke med bremsene, og du må passe på farten i nedoverbakker. Heller ikke innstillingen av rattet eller koppholderne som felles ut av midtkonsollen gir helt luksusbilfølelse.

Føreplassen oppleves som ganske luftig, og til tross for alle knappene er det få irritasjonsmomenter - heller en viss effektivitet i at det meste kan reguleres direkte hvis man husker hvor knappen er.

Spesielt gode bakseter

Det eneste som kan komme til å plage baksetepassasjerene er takhøyden, det mangler noen centimetere på at personer over 195 får sitte med luggen i fred. Sitter man på høyre side bak har man muligheten til å selv styre setet foran fremover, og med slakere vinkel på egen seterygg er ikke takhøyden noe problem.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Forsetene er også gode, innstillingene er lett tilgjengelig plassert på døren, og vi fikk gode tilbakemeldinger fra både korte og lange testførere. En viktig grunn til den gode og avslappede komforten man opplever som sjåfør er at den viktigste informasjonen projiseres opp på frontruten, og man slipper å ta øynene fra veien.

Middels bagasjeplass

Bagasjerommet er langt og relativt bredt, men ikke spesielt voluminøst. Det er egentlig kun bagasjerommet som lider under de lekre linjene på C6, og dette er et offer de fleste kundene er mer enn villig til å leve med. Forskjellen i forhold til en Audi A6 er cirka en hockeybag.

Citroën C6 har hatt en svært lang fødsel, den har ventet på klarsignal i mange år. Det har gitt ingeniørene god tid til å fikle med detaljene, og C6 virker svært gjennomført. Ett eksempel på en fin detalj er høydereguleringen av sikkerhetsbeltet som kan skyves opp og ned uten at man trenger å trykke på en knapp. En liten detalj kanskje, men det er viktig for sikkerheten at man gidder og stille inn beltehøyden individuelt, og enkle løsninger gjør det mer fristende.

Sikker bil

Sikkerhetsnivået er høyt, ESP og ni kollisjonsputer er på plass, og C6 gjør det godt i kollisjonstester. Den er også spesielt snill mot fotgjengere, med et panser som løftes litt ved sammenstøt slik at sammenstøtet ikke blir like hardt.

Hvor hardt sammenstøtet med konkurrentene er, kan du lese mer om her.