Plass og komfort

Takket være lang akselavstand og rikelig takhøyde kan Note by på imponerende plassforhold. Spesielt baksetet er et trivelig sted å være.

Vis mer


Det er ikke ofte vi kjører biler på drøyt fire meter med så god bakseteplass. Med førersetet justert i vanlig kjørestilling og baksetet skjøvet i bakerste posisjon, kan undertegnede (174 centimeter) sitte med strake ben ”bak seg selv”. Sittestillingen blir også tilfredsstillende for passasjerene med riktige vinkler og behagelig sittepute. Baksetene kan skyves trinnløst frem og tilbake avhengig av hvor mye bagasje man har med seg. Bagasjerommet er ikke veldig stort, men med mulighet til å laste helt opp til taket burde det likevel holde greit for en liten familie. Nissan har også installert lastekroker og festeanordninger for å holde bagasjen på plass.

Ikke flatt lastegulv

Vis mer
Justerbart baksete gjør at man kan velge mellom god benplass og god bagasjeplass Vis mer


Baksetene kan også legges ned, enten alle eller splittet i en 60/40-fordeling. Dessverre får man ikke noe flatt lasteplan og selve innlastingsterskelen kunne med fordel vært lavere. For øvrig er det godt med oppbevaringsrom inne i kupeen. Mest spesielt er oppbevaringsrommet under sitteputen i passasjersetet foran. Mange kunne komme til å eie bilen et helt liv uten å oppdage dette. På baksiden av forsetene har man integrerte lommer og flybord med koppholdere.

Hanskerommet er rommelig og dessuten avkjølt. Smart på varme sommerdager når sjokoladen truer med å renne ut av emballasjen dersom man åpner den. I Tekna utstyrsversjon er automatisk klimaanlegg standard. De billigere må klare seg med et manuelt anlegg. Vår testbil var utstyrt med Smart Key sentrallås, som kun leveres i kombinasjon med mørktonet glass, slik at det holder å ha fjernkontrollen i lommen når man vil låse opp og igjen bilen. Praktisk når man har hendene fulle av unger og handleposer, men det må naturlig nok vurderes opp mot kostnaden på 8.000 kroner.

Grei kvalitetsfølelse

Bagasjerommet med setene skjøvet helt frem Vis mer


Førermiljøet er oversiktlig og lett i bruk. Alle viktige funksjoner er innen rekkevidde for føreren. Kvalitetsinntrykket er helt greit med tanke på bilklassen og interiøret virker godt sammenskrudd uten tegn til skrangling og ulyder. Sportsseter i delskinn er standard på Tekna og de ser kanskje litt flate ut, men gir likevel brukbart med sidestøte, uten at ”sportsstoler” er en særlig dekkende betegnelse. Førersetet er høydejusterbart, men i realiteten er det bare sitteputens bakre del som kan heves. Dermed endrer man opp med å bare kunne regulere sittevinkelen og ikke høyden.

Både hodestøttene og midtarmlenet til sjåføren opplevdes som litt spinkle og var for smale til å gi skikkelig støtte. Tekna har skinntrukket ratt og girspak i tillegg til aluminiumspedaler. Sammen med det litt spesielle nettingmønstrede kunststoffet i setene og dørpanelene, var dette med på å friske opp interiøret.

Blemme i Euro NCAP

Baksetene kan legges ned, men gir ikke flatt lastegulv Vis mer


Nissan Note ble nettopp testet i kollisjonstesten Euro NCAP. Der oppnådde den fire (en hårsbredd fra fem) stjerner på beskyttelsen av fører og passasjer, men et Isofix-feste i baksetet brakk og gjorde at beskyttelsen av barn kun var god nok for tre stjerner. Nissan har imidlertid lovet å kontrollere alle eksemplarer som allerede er produsert slik at dette ikke skal skje i en virkelig situasjon. Fotgjengerbeskyttelsen ble belønnet med to stjerner.

Grei langturskomfort

Obervaringsrom under forsetet Vis mer


Ute på veien er komforten bra på fine veier, men over skarpe ujevnheter merker man at fjæringskomforten er på den stramme siden. Vår testbil hadde også den største dekkdimensjonen, 185/55-16 på aluminiumsfelger, noe som gir litt mindre filtrering av støt og slag enn standarddimensjonen 185/65-15. Lydnivået er også relativt behagelig for en småbil å være. Alt i alt er det en bil man slettes ikke kvier seg for å ta med på langtur.

Hvordan Nissan Note står seg mot konkurrentene kan du lese i konklusjonen.