Plass og komfort

Heller ikke stasjonsvogn-utgaven av Alfa Romeo 159 er spesielt velegnet som familiebil - men er tross alt mer romslig enn sedanversjonen.

Vis mer
Vis mer


Vi har svært mye pent å si om sedan-utgaven av Alfa Romeo 159. En av våre hovedinnvendinger er imidlertid den svake takhøyden i baksetene og det beskjedne og upraktiske bagasjerommet.

159 Sportwagon er noe mer romslig enn sedan-utgaven. Blant annet er takhøyden i baksetene rundt to centimeter bedre, noe som betyr at inntil 183 centimeter høye personer med normal kroppsbygning slipper å bøye hodet.

Svak plassutnyttelse

Benplassen er imidlertid omtrent som i sedanen. Det innebærer at det er liten plass til føtter under forsetene, men at de fleste vil få plass til knærne bak en hensynsfull fører. Med tanke på bilens utvendige dimensjoner er benplassen likevel svak. Saab 9-3 SportCombi, som er én centimeter kortere enn 159 Sportwagon, har for eksempel flere centimeter bedre benplass, for ikke å snakke om fem centimeter større takhøyde.

Smale bakdører sørger for at 159 Sportwagon gjør det svakt også når det kommer til inn- og utstigning. Den elegante designen går i tillegg på bekostning av barn, som rammes av svært høye vinduskarmer i baksetene.

Mangler bakluke-knapp

Heller ikke lasterommet er egnet til å imponere. Noe av det første vi la merke til, er at en tradisjonell bakluke-knapp glimrer med sitt fravær. Skal bakluken opp, er man pent nødt til å trykke på en knapp i et takpanel ved bakspeilet eller bakluke-knappen på nøkkelen, som forøvrig er uvanlig tøff.

Høy lastekant

Vis mer


Det neste vi la merke til, er at lasterommet skjemmes av en svært høy lastekant. Inn- og utlasting av eksempelvis barnevogner vil derfor være svært tungvint sammenlignet med de fleste andre stasjonsvogner, der barnevogner nærmest kan trilles inn. Også inn- og utlasting av kofferter og andre tunge kolli vil gå hardere ut over ryggen enn i konkurrenter som Audi A4 og BMW 3-serie.

Kombikupé-aktig

Vis mer


I tillegg er selve lasterommet av relativ beskjeden størrelse. Dette skyldes både beskjedne lengde- og breddemål, samt det faktum at bakruten er sterkt skrånende, noe som går på bekostning av høyden i bakre del av lasterommet. Resultatet er at lasterommet på mange måter minner mer om dem vi kjenner fra kombikupeer enn om et skikkelig stasjonsvogn-lasterom.

Heller ikke mulighetene for å skape mer plass er særlig gode. Bakseteryggen, som er delt i forholdet 70/30, kan selvsagt legges ned, men det er også alt. Sitteputene forsvinner ikke ned i gulvet og kan heller ikke vippes frem. Dermed får man ikke et flatt lasteromsgulv, men en flate preget av et "trappetrinn" og en skrånende bakseterygg.

Eksklusive materialer

Vis mer


Når det er sagt må det understrekes at ikke alt er håpløst. Bakluken åpner seg høyt nok til at voksne kan stå under den og et sentralt plassering innvendig lukkehåndtak er på plass. Alfa Romeo har også utrustet lasterommet med 12-volt-uttak, festekroker, dobbel belysning og flere lukkbare oppbevaringsrom. Lasterommet kjennetegnes forøvrig ved ryddig design og bruk av eksklusive materialer. Dermed lever det opp til den høye kvalitetsfølelsen som preger resten av bilen.

Er Alfa Romeo 159 Sportwagon et godt kjøp? Les vår konklusjon her.