Plass og komfort

Peugeot 407 Coupé kan skilte med ekte storbilfølelse, mye utstyr og enkelte tekniske godbiter. Men premium-opplevelsen uteblir.

Vis mer


Det som først og fremst kjennetegner førerplassen i 407 Coupé, er den enorme plassfølelsen. Denne skyldes først og fremst den fremskutte frontruten, som i sin tur resulterer i uvanlig lange A-stolper og et enormt dashbord. De kjempebrede dørene, som gir svært behagelig inn- og utstigning, bidrar også til å skape storbilfølelse.

Elegante løsninger

407 Coupé preges også av en rekke elegante interiør-elementer, deriblant lekre innstigningslister i børstet stål og fem krominnfattede instrumentklokker. Dashbordplasten er polstret og det skinntrukkede rattet kjennetegnes av en tykk rattring, perforert skinn på sidene, utvekster ti på to og utsparringer for tomlene. Midtkonsollen domineres av en pen automatgirspak.

Laminerte vinduer

Vis mer


407 Coupé 2.7 V6 HDi kan også skilte med mye utstyr. Tosone klimaanlegg og rattbetjent radio er selvsagt på plass, i tillegg kommer ryggesensor, dekktrykksensorer, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, fartsholder og sminkespeil med dobbel belysning. 407 Coupé kan også skilte med elektrisk innfellbare sidespeil og laminerte (doble) sidevinduer og frontrute. Sistnevnte gjør det vanskeligere å bryte seg inn i bilen og bidrar til å dempe vind- og trafikkstøy, noe som gir et stille og behagelig førermiljø.

Bilen kan også leveres med en masse ekstrautstyr, hvorav det meste befant seg i vårt testeksemplar. Blant annet kan man betale for elektrisk regulerbare skinnseter, navigasjon på en stor farveskjerm, talestyring og svingbare bixenon frontlykter.

Ikke helt premium

Vis mer


Med alt dette utstyret kommer selvsagt en følelse av eksklusivitet snikende. Likevel, alle elegante løsninger og alt utstyr til tross, evner ikke 407 Coupé å levere den premiumfølelsen vi forbinder med Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er vanskelig å sette fingeren på hva det er som forhindrer 407 Coupé i å skape den samme følelsen som nevnte merker. Hovedproblemet er nok imidlertid at bilen litt for tydelig sladrer om sitt opphav - den folkelige familiebilen 407. For eksempel er dashbordkonsollen nøyaktig den samme som vi kjenner fra andre 407-utgaver. Det innebærer blant annet tallrike små og harde knapper. Mer utstrakt bruk av dreiebrytere og gummiering av knappene ville ha bidratt i en mer fornem retning.

Bråkete DVD-spiller

Også de flerbruksbil-aktige løsningene trekker ned, i likhet med knirkingen i førersetet ved bremsing og akselerasjon. Det faktum at DVD-spilleren skaper hørbar støy når den arbeider er også svakt. Vi bet oss også merke i at vi ikke fikk hjelp av gassdempere da panseret skulle åpnes.

I tillegg er 407 Coupé selvsagt belemret med to typiske kupéproblemer. For det første er dørene så brede at de rett og slett kan være problematiske å åpne på trange steder. For det andre er B-stolpen trukket så langt tilbake at det blir vanskelig å få tak i bilbeltet.

God sidestøtte i baksetene

Vis mer


Hva så med baksetene? Jo, adgangen er overraskende god - så lenge man har plass til å åpne de brede dørene på vidt gap. Når man stiger inn møtes man av to separate sitteplasser, begge med markerte sidevanger for både rygg og lår. Mellom de to sitteplassene finner vi et nedfellbart midtarmlene, mens to koppholdere befinner seg nede i ytterkant av de to sitteputene. Baksetepassasjerene kan også glede seg over to luftdyser i bakkant av midtkonsollen, 12-volt-uttak, separate leselys, oppbevaringsrom og gode sidearmlener.

Begrenset bakseteplass

Sammenlignet med plassen i en ordinær familiebil er bakseteplassen i 407 Coupé kort og godt elendig. Grunnet lav plassering av forseter har baksetepassasjerene svært liten plass til føttene og benplassen er ikke særlig bedre enn den vi kjenner fra den 139 centimeter kortere Peugeot 107. Også takhøyden er svak og personer høyere enn 180 centimeter vil måtte lene seg fremover for å unngå å sitte med hodet mot bakruten vinterstid. Det som er mer alvorlig er at hodet høyst sannsynlig vil treffe bakruten ved påkjørsel bakfra.

Når det er sagt, så må det understrekes at det ikke er en familiebil vi her snakker om - men en kupé. Alle bilprodusenter har design og førerplass øverst på agendaen når kupeer designes - noe som nesten uten unntak går på bekostning av bakseteplassen. Sammenlignet med andre kupeer er dermed ikke 407 Coupé spesielt trang.

Stort bagasjerom

Vis mer


Heller ikke som bagasjebefrakter kommer bilen dårlig ut. Bakluken, som åpnes ved å trykke på nullen i 407-logoen, er hengslet på gassdempere og lukkes greit ved å bruke ett av de to innvendige lukkehåndtakene. Bagasjerommet er stort allerede i utgangspunktet og om ønskelig kan man åpne en skiluke i bakseteryggen. Om ikke dette skulle være nok, kan 40, 60 eller 100 prosent av bakseteryggen legges ned. Den som virkelig skal ha med seg store gjenstander kan i tillegg vippe opp sitteputen før seteryggen legges ned, noe som gir et flatt bagasjeromsgulv. Fordi sitteputen ikke er delt, må man imidlertid velge mellom baksetepassasjer eller flatt gulv.

Syv kollisjonsputer

Vis mer


Den som har forsøkt å montere barneseter i baksetet i en todørs bil, vet hvor slitsomt dette er. Grunnet ekstremt høye vinduskarmer ville uansett baksetene i 407 Coupé vært et særdeles trist oppholdssted for barn. Derfor er det flott at Peugeot har utrustet bilen med utkoblbar passasjerkollisjonspute, slik at fremre passasjersete kan brukes til transport av barn. Apropos kollisjonsputer bør det nevnes at 407 Coupé er utrustet med hele syv stykker, deriblant en kne-kollisjonspute på førerplassen. Sikkerheten ivaretas i tillegg av aktive hodestøtter.

Hva koster 407 Coupé? Og er den et godt kjøp? Les vår konklusjon her.