Plass og komfort

Volvo C70 byr på tilstrekkelig plass for fire og på behagelige og trygge kjøreturer både med og uten tak

Vis mer


De som setter pris på oppmerksomhet vil manøvrere C70s takløsning så ofte de kan før denne typen teknologi blir altfor utbredt (det er i ferd med å skje).

Smart takløsning

Ved å holde inne en knapp i drøye 30 sekunder når bilen er åpen bevitnes en imponerende koregrafi mens bakluken åpnes og elementene av metall og glass inntar sine respektive posisjoner for så å flyttes på en elegant koordinert måte til de danner en helhet - taket på den lukkede kupéen. Og vice versa, selvfølgelig. Det er naturligvis ikke lydløst, men summingen, duringen og hviningen understreker bare den teknologiske innsatsen som ligger bak. Det er Pininfarina som har utviklet og som produserer Volvos løsning

Vis mer


Tilstrekkelig plass

Førermiljøet i C70 er ikke langt fra forbilledlig. Ikke så rart - det er så og si identisk med det man finner i S40/V50 med ryddige og kjølige omgivelser, den "svevende" konsollen og et oversiktlig dashbord. Det eneste det kan rettes kritikk mot er det store antallet små knapper på midtkonsollen. Når det gjelder baksetene er de faktisk brukbare også for voksne. Fire personer på 1,85 meter vil kunne sitte komfortabelt i bilen og barn har det helt greit bak med barneseter. Med taket oppe er bagasjerommet riktig rommelig; det nedfelte taket vil derimot ta opp cirka halve plassen og la det bli igjen nok til tre-fire middels store reisevesker. Alt i alt er plassforholdene gode for kategorien.

Vis mer


Utmerket sittekomfort

Volvo er kjent for gode seter og C70 er intet unntak i så måte. Her vil de fleste finne seg godt til rette og disse gode setene med tilstrekkelig sidestøtte gjør sitt til at det generelle komfortnivået er såpass høyt.

Lyd

...eller ikke lyd? Vel, lyddempningen når bilen er lukket er riktig bra. Rullestøynivået i testbilen kunne nok vært bedre med standard dekk. Når bilen er åpen kan støynivået utenfra dempes en god del med vinduene oppe. For de som ønsker den riktige lyden: Testbilen var utstyrt med et 910 watts Premium Sound lydanlegg fra Dynaudio som ga en utrolig god lydopplevelse med diverse typer musikk; et sjeldent godt ekstrautstyr som riktignok koster 17.500 kroner ekstra.

En sikker bil

Vis mer


Volvo C70 er den første kabrioleten med hodekollisjonsputer foran. Disse kommer ut fra dørenes overside ved støt fra siden eller velt. Bilen har også aktiv veltebeskyttelse; når sensorene oppfatter tegn til at bilen velter skyter de bakre veltebøylene ut av karosseriet. Disse skal ifølge Volvo danne et sikkerhetsbur sammen med vindusstolpene som hver seg skal tåle det dobbelte av bilens vekt.

Man kan også anskaffe sin egen permanente nødassistent. Volvos On Call-funksjon aktiveres automatisk hvis en av kollisjonsputene blir utløst - eller hvis man trykker på en knapp, og fungerer som veihjelp og nødtjeneste. Den setter deg ikke bare i kontakt med en Volvo On Call-operatør - et innebygd GPS-system gjør at operatøren kan finne ut nøyaktig hvor du befinner deg og skaffe hjelp så fort som mulig - og dessuten varsle deg om eventuelle innbruddsforsøk eller spore bilen din ved hjelp av satellitt hvis den skulle bli stjålet. Denne funksjonen er bare tilgjengelig sammen med lydanlegget HighPerformance eller Premium Sound.

God kjørekomfort

Også med lavprofildekkene vår testbil var utstyrt med var komforten selv på ganske dårlig vei meget bra; Her er intet stivt og ubehagelig sportsunderstell. Ujevnhetene ble godt filtrert - med unntak av noen skarpe ujevnheter som slo overraskende hardt igjennom, men de tilhørte sjeldenhetene.

Vi har nå berørt de vesentligste opplevde aspekter ved C70, og det har vel gått klart frem at det er en bil vi alt i alt har trives med. Så nå til kapitelet konklusjon og konkurrenter - klikk her.