Plass og komfort

Suzuki SX4 byr på god bakseteplass. Men et gammeldags interiør, billige løsninger og manglende utstyr trekker ned.

Vis mer


Det finnes positive ting å si om SX4-interiøret. For eksempel at alle dørene produserer fine knepp når de lukkes. At høy bakkeklaring gir behagelig inn- og utstigning. Og at den todelte A-stolpen slipper mye lys inn på dashbordet - noe som sammen med det tofarvede interiøret bidrar til å skape en relativt lys kupé.

Nøkkelfri adgang og start

Den som velger SX4 kan også glede seg over god fot- og benplass i baksetene og tilstrekkelig takhøyde for inntil 185 centimeter høye personer. Lave vinduskarmer i baksetene sørger for at barn får bedre utsikt enn i mange andre biler. De fleste knapper og brytere er lette å finne og instrumentene er svært lettleste. Det skinntrukne rattet er godt å holde i og nøkkelfri adgang og start gjør livet enklere. Sikkerheten ivaretas av både ESP, seks kollisjonsputer og store sidespeil. Og alufelger, tåkelykter og elektriske vindusheiser følger med på kjøpet.

Svake løsninger

Vis mer


Likevel, disse positive sidene klarer ikke å forhindre at SX4 fremstår som en gammelmodig og billig bil. Vi bet oss blant annet merke i at all dashbordplast er av den knallharde typen og at hanskeromslokket er så simpelt at det trekker tankene mot 80-tallet. Rattet ikke kan justeres i dybden og de to sentralt plasserte luftdysene lar seg ikke lukke. Kjørecomputer glimrer med sitt fravær og den digitale klokken mangler 24-timers urverk. To sminkespeil er riktignok på plass, men begge mangler belysning. Baksetepassasjerene mangler leselys og har tilgang på svært få oppbevaringsrom. Også 12-volt-uttak er mangelvare.

Irriterende varseltrekant

Vis mer


Heller ikke i lasterommet, som preges av en høy lastekant, finner vi noe 12-volt-uttak. Til og med festekroker glimrer med sitt fravær. Utrolig nok har ikke Suzuki giddet å lage en oppbevaringsplass for varseltrekanten, som dermed blir liggende løst i lasterommet. Kunne de ikke i det minste ha spandert en borrelås på hylsteret, så trekanten i hvert fall ble liggende stille? Minst like talentløst er det at bakspeilet er festet så langt ned på frontruten at det hindrer sikt for høye personer.

Forsvinner i mørke

Vis mer


I tillegg er det sjeldent vi er borti biler med så få belyste knapper som SX4. I mørke "forsvinner" både sentrallås-knapp, speiljusteringsknapp og seks av syv vindushever-knapper. Også knappen for låsing av vindusheverne i bakdørene mangler belysning, i likhet med samtlige rattknapper. Ja, til og med tommelbryteren for høydejustering av frontlyktene mørklegges i alle situasjoner der man kan tenkes å få bruk for den.

Radio er ekstrautstyr

Selv om SX4 ved første øyekast ser ut til å være relativt velutstyrt, er også dette en sannhet med store modifikasjoner. Blant annet er den integrerte og rattbetjente radioen definert som ekstrautstyr og medfører en ekstrakostnad på 3.900 kroner. SX4 mangler også lyktespylere, mulighet for utkobling av kollisjonsputer på fremre passasjerplass og kjørecomputer. Frontlyktene har kun én reflektor, hornet produserer en uvanlig spe lyd og bakbremsene er som nevnt av trommeltypen.

Lite ekstrautstyr

Vis mer


Radioen, som burde vært standardutstyr, er altså ekstrautstyr. Det de fleste andre produsenter tilbyr som ekstrautstyr er ikke-eksisterende. SX4 kan verken leveres med regnsensor, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, navigasjon eller andre godbiter. Slikt utstyr er tilgjengelig i så godt som alle andre biler i denne prisklassen.

I tillegg må det nevnes at dieselutgaven av en eller annen mystisk grunn leveres med manuelt klimaanlegg. Den billigere bensinutgaven leveres med en elektronisk utgave, men denne er altså ikke tilgjengelig for den som velger å satse på diesel.

Ikke håpløs

Vis mer


Dette ble mye svartmaling, og i rettferdighetens navn må det derfor understrekes at SX4 ikke er en håpløs bil. For eksempel er overflatefinishen grei og forsetepassasjerene har tilgang til et brukbart antall oppbevaringsrom, inkludert to koppholdere og en skuff under passasjersetet. På toppen av dashbordet finner man et digitaldisplay som foruten klokken også viser utetemperatur og løpende forbruk. Hele seks spylerdyser dusjer frontruten og bakruteviskeren har både intervall-funksjon og mulighet for kontinuerlig drift.

Grei bakseteløsning

Vis mer


Forsetene kan justeres i høyden ved hjelp av en jekkespak og produserer brukbar sidestøtte for ryggen. Bagasjerommet er noe kortere enn de vi kjenner fra typiske kompaktklassebiler, men det er raskt gjort å felle ned de delte bakseteryggene, noe som gir mer plass. Om ønskelig kan også de nedfelte setene vippes frem, slik at man får tilgang til et relativt flatt lasteromsgulv.

Bakluken kunne gjerne åpnet seg noe høyere, men innvendig lukkehåndtak er på plass. Det samme gjelder belysning og en handleposekrok på venstre side.

Den som har lest hele denne testen, forstår sikkert at DinSide Motor ikke ble spesielt imponert over SX4. Er bilen rett og slett et dårlig kjøp? Og hva har konkurrentene å by på? Les vår konklusjon her.