Plass og komfort

Peugeot 207 kan skilte med god plassfølelse, et klasseledende interiør og et høyt utstyrsnivå utstyr. Men bakseteplassen skuffer.

Vis mer


Peugeot 207 kan skilte med et interiør som er oppsiktsvekkende elegant, tidsriktig og eksklusivt. Vi lot oss blant annet fascinere av det horisontalt todelte dashbordet, de uavhengige instrumentklokkene og den lekre innrammingen av luftdyser og dashbordkonsoll.

Med utgangspunkt i at vi her snakker om en småbil, bærer 207-interiøret i det hele tatt preg av å være langt over gjennomsnittet påkostet. For eksempel finner vi brede sminkespeil med dobbel belysning i begge solskjermer. Dashbordplasten er riktignok ikke polstret, med overflaten er trukket i et mykt materiale som gir nesten samme effekt. Det store digitaldisplayet på toppen av dashbordet viser både klokke, dag, dato, utetemperatur og radiostasjon. Og når man åpner hanskerommet møtes man av et lokk som er utrustet med holdere både for kopper, briller, mynter og kredittkort.

Kompaktklasse-opplevelse

Vis mer


Peugeot 207 kjennetegnes også av en fremskutt frontrute. Denne sørger sammen med lave vinduskarmer og store sidevinduer for at mye lys slippes inn i kupeen, noe som i sin tur bidrar til fremragende plassfølelse. Sammen med det eksklusive interiøret bidro plassfølelsen til at vi gjentatte ganger glemte at det faktisk var en småbil vi befant oss i.

Masse utstyr

Vis mer

Også utstyrsnivået bidrar til at tankene trekkes mot kompaktklassen. Bilen vi kjørte, en XS Pack, kan blant annet skilte med elektronisk klimaanlegg med to soner, noe som ikke er hverdagskost i småbilklassen.
I tillegg kan XS Pack skilte med en integrert og rattbetjent radio, en avansert kjørecomputer, regnsensor samt skinntrukket og dybdejusterbart ratt . For ikke å snakke om ESP, seks kollisjonsputer og mulighet for utkobling av passasjer-kollisjonsputen. Dette er en utstyrsmengde som for bare tre år siden ville vært oppsiktsvekkende i en kompaktklassebil - og nærmest utenkelig i småbilklassen.

Raus takhøyde

Store vindusflater og mye lys gir altså en svært god plassfølelse. Men alt er ikke innbilning - 207 er også rent faktisk en stor bil, i hvert fall fra forseteperspektiv. Blant annet kan bilen skilte med en takhøyde på hele 103 centimeter, noe som er uvanlig mye. Brede forseter sørger for at de fleste av oss får god plass til stumpen, mens kraftige sidevanger gir god sidestøtte.

Svak lårstøtte

Vis mer


Hel perfekt er imidlertid fører-avdelingen ikke. Vi opplevde blant annet at vi relativt raskt ble slitne i lårene. Dette kan ha sammenheng med det faktum at sitteputen er relativt kort, og at sitteputen dermed ikke produserer støtte under fremre del av låret. I tillegg er pedalene plassert ganske langt frem i fotbrønnen. Dette betyr at mange av oss vil bli sittende med relativt stor knevinkel, noe som ytterligere stjeler lårstøtte.

Vårt testeksemplar hadde kun gått 7.000 kilometer. Likevel la vi merke til uvanlig slitasje og flere løse tråder i nedre del av førersete-ryggen. Dette kan selvsagt skyldes en spesiell hendelse, noe vi for Peugeots skyld får håpe. Alternativet er nemlig at det er noe alvorlig galt med setematerialet.

Grunne koppholdere

Vis mer


Vi bet oss forøvrig også merke i at koppholdere åpenbart var lavt på prioriteringslisten da 207 ble utviklet. Riktignok finner man koppholdere i hanskeromslokket og i bakre del av midtkonsollen. Men samtlige av disse kjennetegnes ved dårlig tilgjengelighet. I tillegg er de så grunne at ikke egner seg for norske halvlitersflasker.

Knapper med forbedrings-potensial

En annen svakhet er setevarme-knappene, som på typisk Peugeot- og Citroën-manér er plassert nede på siden av forsetene. Det betyr at de er vanskelige å lokalisere og at bruken av knappene stjeler unødvendig mye oppmerksomhet fra trafikken.

Vi lot oss heller ikke imponere over temperaturvalgbryterne til klimaanlegget. Riktignok har Peugeot valgt dreiebrytere, noe som er positivt. Problemet er at dreiebryterne er altfor følsomme. Fordi knappen yter så liten motstand, må man konsentrere seg når man skal velge temperatur, noe som irriterer.

Merkelig turteller

Vis mer


For å virkelig gå på detaljnivå kan vi ta for oss turtelleren, som i utgangspunktet er et vakkert instrument. Nærmere ettersyn viser at designere - og ikke ingeniører - har fått siste ord når turtelleren skulle utvikles. Mellom tusen-strekene og femhundre-strekene finner vi nemlig tre småstreker. Peugeot har altså ikke valgt å bruke én eller fire streker - slik alle andre gjør, men tre. Dermed må man nærmest være matematiker for å kunne lese av korrekt turtall.

Svak benplass i baksetene

Vis mer


Sistnevnte innvending er selvsagt kun av akademisk karakter. Verre er det med bakseteplassen. Med tanke på hvor lang 207 er, hadde vi nemlig forventet å finne en langt romsligere baksete-avdeling enn den vi faktisk fant. Riktignok er det god plass til føttene under forsetene, men selve benplassen er faktisk svakere enn den vi målte i minibilen Citroën C1. C1 er samme bil som Peugeot 107 og kun 344 centimeter lang.

Streng måling

Nå skal det riktignok understrekes at vi var strenge da vi målte 207. Vi tok nemlig ikke med utsparringene i forseteryggene i våre mål. Årsaken er at voksne blir sittende såpass høyt med bena at de ikke vil få glede av utsparringene. Barn, derimot, vil få glede av denne ekstra plassen. I tillegg skal det nevnes at forseteryggene er av den myke typen. Dette er ikke spesielt praktisk med tanke på renhold, men betyr at baksetepassasjerer kan tilrane seg noen centimeter ekstra benplass ved å dytte knærne inn i forseteryggene.

Rett i ryggen

Vis mer


Heller ikke takhøyden er noe å skryte av. Riktignok har Peugeot tatt i bruk utsparrings-løsningen også her, noe som betyr at taket er hevet noen centimeter rett over baksetene. Hvis vedkommende sitter rett opp og ned vil derfor en 185 centimeter høy person slippe å bøye hodet. Problemet er at taklinjen faller brått når den nærmer seg hodestøttene. Høye personer vil dermed ikke kunne lene hodet mot hodestøtten. Og ved påkjøring bakfra vil høye personer skrape hodet i taket før hodet når hodestøtten.

Ikke håpløs

Peugeot 207 er småbilklassens lengste bil, og skulle dermed i teorien også ha småbilklassens beste bakseteplass. Slik er det imidlertid ikke - det finnes flere småbiler som til tross for mindre utvendige mål tilbyr bedre bakseteplass enn 207. Når det er sagt, må det understrekes at bakseteplassen ikke er håpløs.

Brede bakdører

Vis mer


Når vi først er inne på baksetene må det også nevnes at Peugeot har gitt bilen brede bakdører. Dette er en stor fordel for den som daglig laster poder inn og ut av barneseter. Med tanke på barn er det også positivt at 207 har lave vinduskarmer i bakdørene. Baksete-passasjerene må imidlertid klare seg uten separate leselys. Vi nevner også at bakdørene skaper en metallisk og blekkaktig lyd når de lukkes, i motsetning til fordørene, som skaper et elegant knepp.

Stort bagasjerom

Mens bakseteplassen altså ikke er klasseledende, er bagasjerommet blant de største vi har funnet i en småbil. Bagasjerommet er nemlig over én meter bredt og rundt 70 centimeter dypt. Det betyr at det kun mangler rundt 15 dybdecentimeter sammenlignet med kompaktklassebiler som Peugeot 307 og Volkswagen Golf.

Lettbrukt

Vis mer


Bagasjerommet er ryddig og lettbrukt, og kan blant annet skilte med to handleposekroker. Luken åpner seg høyt nok for voksne og er utrustet med to innvendige håndtak. For å skape mer plass kan man om ønskelig vippe de bakre sitteputene frem og deretter legge ned den delte bakseteryggen. Løsningen er imidlertid ikke den mest elegante vi har vært borti. For det første må hodestøttene fjernes før seteryggen legges ned. For det andre har ikke Peugeot klart å lage en løsning som gir et flatt lasteromsgulv.

Hvor mye koster Peugeot 207? Hvilke er konkurrentene? Og hvilken bil bør du velge? Les vår konklusjon her.