Plass og komfort

S-Max er en svært rommelig fleksi/flerbruksbil. Den gjør også reisen til en behagelig opplevelse for de godt beskyttede passasjerene.

Vis mer


Vi kaller S-Max en fleksibil fordi Ford selv har utpekt biler som VW Touran, Mazda 5 og Toyota Verso som sine hovedkonkurrenter. Dessuten kommer en enda større Ford på markedet i disse dager: Den gedigne nye Galaxy som vil fremstå som en referanse i flerbruksbil-klassen.

Flerbruksdimensjoner

Ikke desto mindre - det blir litt forvirrende og stadig vanskeligere å operere med kategorier innenfor MPV/minivansegmentet. Focus C-Max er eksempelvis en femseters fleksibil og S-Max tilbys som syvseter, men forskjellene er adskillig større enn som så. S-Max er en mye større og mer modulerbar bil. Bilen er 477 centimeter lang og 188 centimeter bred. Dette er storbil-tall. Den er like lang som Mitsubishi Grandis og en god del bredere. På samme måte som Grandis er den imidlertid, med sine 166 centimeter, en del lavere enn de utpregete flerbruksbilene som Renault Espace eller Peugeot 807. Disse rager snaue 10 centimeter høyere over bakkeplan. Dette valget har både med design og tyngdepunkt å gjøre, og det er helt i tråd med Fords logikk: S-Max skal både se dynamisk ut og oppføre seg deretter.

Bortimot premium-følelse

Vis mer


Det er ikke overdrevet å snakke om premium-følelse når man sitter på førerplassen i S-Max. Her er det helt klart tatt beslutninger med utgangspunkt i at førsteinntrykket skal stemme - og så skal det vedlikeholdes. Materialvalget overbeviser, presisjonen i sammenføyningene likeså. Førermiljøet er ikke prangende eller pseudo-luksuriøst, det bare stemmer - og inngir tillit. Instrumenter og betjening er lagt ut på en ryddig og grei måte, og testen bekreftet også her det jevnt over gode inntrykket fra prøvekjøringen i anledning lanseringen. Vi må dessverre også bekrefte dårlig lesbarhet av digitaldisplayet i sterkt lys - muligens gjelder dette kun med soltak - samt noen sjenerende reflekser. S-Max er selvsagt ikke alene om å slite med dette problemet, men siden man først tydeligvis er perfeksjonistisk...

Vis mer


Hvem trenger mer plass?

Svaret på dette spørsmålet når det gjelder femsetersversjonen er: Få eller ingen. En familie på opp til fem medlemmer, som oppgraderer fra en mellomklassestasjonsvogn, vil - for de aller fleste - kunne sette igjen den gamle skiboksen i garasjen når de skal ut på ferietur. Fem personer har godt med albuerom og takhøyde samtidig som bagasjerommet svelger kofferter, reisevesker, barnevogn og diverse pakkenelliker. En drøy kubikkmeter lasteplass til taket er det offisielle tallet, og det virker omtrent troverdig. For rene transportoppdrag kan dette volumet bortimot fordobles ved å legge ned annen seterad. Hvis man greier seg med femseteren kan man utstyre lasterommet med et skyvbart gulv mot et tillegg på 4.500 kroner. Det gjør at man kan laste på utsiden av bilen.

Ikke helt flatt

Tross navnet på den fleksible løsningen Ford introduserer i S-Max, Fold Flat System, blir ikke lastegulvet helt flatt når de bakre seteradene legges ned. Det oppstår dessuten gliper hvor småting kan (og vil!) falle nedi. Det finnes alltid rom for forbedringer... Når det er sagt er selve løsningene helt tidsmessige - setene foldes ned i gulvet ved enkle håndgrep og heves like lett. I forhold til den klassiske flerbruksbilen hvor tunge seter må demonteres fra metallskinner med fare for fingre og rygg for så å ryddes vekk "et eller annet" sted, har disse løsningene mye for seg.

Nok oppbevaringsrom

Derimot har Ford gjort en heroisk innsats for kunden når det gjelder steder å gjøre av alskens småtteri man stadig trenger å legge fra seg, fra mobiltelefoner til pastillesker, cola-bokser og Cleenex-pakker. Både i og oppå dashbordet finner man oppbevaringsrom, i dørene og under setene (ekstrautstyr). Det er oppbevaringsbrønner i gulvet på annen seterad og, i femsetersversjon, tre oppbevaringsbokser bak annen seterad. Vi hadde en tredje seterad i testbilen og da bortfaller disse. Derimot fantes også oppbevaringsrom i bakre sidepanel.

Vis mer


Tredje seterad: 6.500 kroner

Testbilen var en syvseter, som ikke selges som egen versjon, men som femseter med en tredje seterad som ekstrautstyr. Dette kommer på 6.500 kroner, og det er jo ikke avskrekkende. Allikevel bør man tenke på om man virkelig trenger mer enn fem seter. Hvis ikke får man nemlig mer ut av bilen, fra et praktisk synspunkt, ved å renonsere på tredje seterad og heller velge skyvbart lastegulv. Ønsker man de to ekstra setene bør man være klar over at de egner seg kun for barn på lengre turer eller som nødløsning for voksne.

Komfortabel

Vis mer


Testbilen hadde "normale" dekk på 16-tommers lettmetallfelger (ekstrautstyr til 4.500 kroner). Sammen med et godt men passe progressivt avstivet understell oppleves bilen som komfortabel på veien. Ujevnheter svelges helt greit, og de personbilaktige kjøreegenskapene hindrer ubehagelig krenging og duving tross relativt høyt tyngdepunkt og høy vekt. Støynivået er helt akseptabelt; motoren er tilstrekkelig isolert, og man føler seg godt beskyttet fra støy utenfra, selv om vi naturlig nok antar at rullestøyen blir mer påtagelig dersom man velger hjul med lavere profil.

Scorer høyt på sikkerhet

Nyheten om at S-Max hadde oppnådd fem stjerner i Euro-NCAPs kollisjonstest kom etter at vi hadde testet bilen, men vi hadde allerede et godt inntrykk av sikkerhetsnivået via betryggende kjøreegenskaper og et rikholdig sikkerhetsutstyr: Syv kollisjonsputer hvorav en knekollisjonspute på førersiden (Ford er som de fleste produsenter ærlige og regner kollisjonsgardiner for første og annen rad som én kollisjonspute), frikoblet rattstamme og pedaler, ISOFIX- barnesetefester og mulighet for frakobling av kollisjonsputen på passasjersiden.

Sprek design, grei nok motor, fine kjøreegenskaper og bra med plass, komfort og sikkerhet - det må da bli altfor dyrt - eller?

Du finner vår konklusjon her.