Plass og komfort

Dodge Caliber kan friste med god bakseteplass og et brukervennlig bagasjerom. Den som velger SXT-utgaven får i tillegg en hel masse utstyr.

Vis mer


Når Caliber iakttas på avstand, gir bilen inntrykk av å ha særdeles svak takhøyde i bakseteavdelingen. Dette har sammenheng med bilens uvanlig høye skuldre, kombinert med svært lave sidevinduer. Når man først tar plass i bilen, viser det seg imidlertid at man har vært utsatt for en optisk illusjon. Takhøyden er riktignok ikke gedigen, men drøye 94 centimeter fra sittepute til tak betyr at 185 centimeter høye personer med normal kroppsbygning kan ta plass i baksetene uten å måtte bøye nakken. Hemmeligheten består i at Dodge har laget en stor utsparring i taket over baksetene.

Regulerbar bakseterygg

Også benplassen er god. Føtter får plass under forsetene og selv høye personer har god plass til knærne bak forseteryggene. Baksetepassasjerene kan til og med regulere seteryggen, og i bakre posisjon er vinkelen så skrå at den nærmer seg vår definisjon av sovestilling. Muligheten for å regulere seteryggvinkelen er forøvrig også en stor fordel når barneseter skal festes stramt i baksetene.

Lettbrukt

Vis mer


Bagasjerommet er litt klønete utformet, i den forstand at en stor kasse stjeler mye plass på venstre side. Likevel er det mye positivt å si om rommet, som er på størrelse med det vi kjenner fra Volkswagen Golf. Innlastingskanten er nærmest flat, slik at store gjenstander kan skyves inn og trekkes ut. I tillegg er bagasjeromsgulvet relativt høyt. Dette er selvsagt negativt når tunge gjenstander skal løftes inn. Men i hverdagen, når kun lette handleposer og bager skal inn og ut, er høy innlasting best for ryggen.

Fin bakseteløsning

Bakseteløsningen er også velfungerene - alt man trenger å gjøre for å skape mer plass, er å felle ned den delte bakseteryggen. Denne legger seg flatt, kant i kant med bagasjeromsgulvet. Om ønskelig kan også seteryggen på fremre passasjersete legges ned. Dermed frigjøres plass til svært lange gjenstander.

Dodge har også prioritert en liten overraskelse for gadget-elskere. Lampen i bagasjeromstaket kan nemlig løsnes og benyttes som en oppladbar lommelykt. Smart. I tillegg er bakluken utrustet med to innvendige lukkehåndtak - og en avtagbar bagasjeromsskjuler står til disposisjon.

Dum baklukelås

Vis mer


Det betyr ikke at bagasjerom og bakseter mangler forbedringspotensial. Bakluken kunne med fordel ha åpnet seg enda høyere og kroken for baklukelåsen, som befinner seg midt i innlastingsåpningen, stikker så høyt at den kan skade gjenstander som skyves over den. Dodge har ikke tatt seg råd til mer enn to festekroker og 12-volt-uttak er manglevare.

Få oppbevaringsrom

Baksetepassasjerene disponerer to koppholdere som befinner seg i bakkant av midtkonsollen. Men fravær av dørlommer og oppbevaringslommer på forseteryggene trekker ned. Caliber mangler i tillegg separate leselys og 12-volt-uttak for baksetepassasjerene. Det midtre setebeltet er innfestet i taket, noe som er en upraktisk løsning. Og de høye vinduskarmer er ikke barnevennlige.

Korte sitteputer

Vis mer


I tillegg bet vi oss merke i at Caliber er utrustet med svært korte sitteputer, ikke bare i baksetene, men også foran. Faktisk er sitteputene i Caliber nesten 10 centimeter kortere enn i familiemedlemmet Dodge Viper. Korte sitteputer vil for langbente personer ofte være synonymt med svak lårstøtte, noe som i neste omgang gir slitne lår ved langkjøring.

Føreren kan forøvrig justere både korsryggstøtte og sittehøyde. Sistnevnte foregår via en jekkespak. Førersetet er preget av myk stopping og relativt beskjeden sidestøtte. Komfort fremfor sportslighet, med andre ord.

Hard plast

Foran seg har føreren et relativt ryddig, lyst og moderne interiør. All plast er av den harde typen, noe som er svakt i denne prisklassen. Men det faktum at Dodge har tatt seg råd til et flerfarvet interiør forhindrer at den store simplex-følelsen oppstår.

Masse utstyr

Vis mer


Det som i første rekke redder helhetsinntrykket, er imidlertid bilens høye utstyrsnivå. Vårt testeksemplar var en SXT, noe som blant annet betyr skinnseter, navigasjon på stor farveskjerm og elektrisk soltak. SXT kan også skilte med dekktrykksensor, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, kjørecomputer og skinntrukket ratt. En integrert radio med CD-skifter, ni høyttalere og svæt godt fungerende rattbetjening følger også med på kjøpet. Den som er villig til å betale for SXT-pakken får også tåkelykter og 17-toms alufelger.

35.000 kroner

I tillegg har SXT det samme utstyret som den 35.000 kroner rimeligere SE-varianten. SE, som har en enklere radio, kan blant annet skilte med elektronisk antiskrensprogram (ESP), manuelt klimaanlegg, kompass, utetemperaturmåler og elektriske vindusheiser rund baut.

Kun fire kollisjonsputer

Vis mer


Utstyrslisten har imidlertid visse mangler. Caliber har frontkollisjonsputer og hodekollisjonsgardiner, men mangler sidekollisjonsputer. Sistnevnte er i dag standardutstyr selv i småbiler. Lyktespylere er også mangelvare. Kun førervinduet har ett-trykk-funksjon - og det kun på nedoverveien. Vi mener selvsagt også at en bil med et så høyt utstyrsvnivå som Caliber SXT burde hatt et elektronisk klimaanlegg, gjerne med to soner.

Ikke perfekt

Når vi først er i det kritiske hjørnet kan vi også nevne at diesellokket må åpnes med tenningsnøkkelen, at frontlyktene kun har én reflektor og at lyden som skapes når bakdørene lukkes ikke er spesielt eksklusiv. Det kan også nevnes at kabelen som er trukket ned til bakspeilet er lite elegant og at innpassingen av det sølvfarvede elementet i dashbordkonsollen kunne vært bedre utført. Vi tar også med at mange knapper mangler belysning, deriblant speilknapp, sentrallåsknapp og seks av syv vindusknapper. Videre betjenes kjørecomputeren via en knapp inne i instrumentpanelet, noe som er klønete og gammeldags. Og hva er vitsen med en egen enter-knapp under dreiebryteren for navigasjonen? Hvorfor ikke gjøre dreiebryteren klikkbar i stedet?

Positivt helhetsinntrykk

Vis mer


Dette ble mye negativt på en gang, og det vi må derfor skynde oss å understreke at vi satt igjen med et positivt helhetsinntrykk etter å ha testet Caliber. Den fremskutte frontruten, den brede kupeen og soltaket bidrar til god plassfølelse og vi likte den isblå belysningen av koppholderne i midtkonsollen. Midtarmlenet kan justeres i lengderetningen, og om ønskelig kan man vippe opp en integrert holder som passer MP3-spillere og mobiltelefoner.

Under midtarmlenet finner man på typisk amerikansk vis en stor "bøtte" og på passasjersiden har Dodge fått plass til to hanskerom. Det nederste er til og med todelt, er utrustet med kjølefunksjon og har plass til fire liggende halvlitersflasker. Caliber er utrustet med de tøffeste gulvmattene vi har sett og Dodge har tatt i bruk hele seks dreiebrytere, noe som forenkler betjeningen av mange funksjoner.

Gode sidespeil

Vis mer


Caliber har brede D-stolper, en trang bakrute og tre hodestøtter, noe som er et svært dårlig med tanke på rygging. Likevel er ikke Caliber helt håpløs i revers, fordi store, gode sidespeil kompenserer for manglende sikt gjennom bakruten.

De tre uavhengige instrumentklokkene er lette å lese og det venstre digitaldisplayet gir informasjon om himmelretning, utetemperatur og valgt radiostasjon. Behagelig inn- og utstigning, fin girspak-plassering og høy sitteposisjon er også blant Calibers positive sider.

Men kan Caliber utfordre europeiske og japanske kompaktbiler? Les vår konklusjon her.