Plass og komfort

Subtile, men tallrike endringer har løftet Avensis-interiøret enda et hakk. Utstyrsnivået er fortsatt klassledende.

Vis mer
Vis mer


Avensis-kupeen var allerede i utgangspunktet et trivelig oppholdssted. I sammenheng med ansiktsløftingen har en rekke mindre endringer gjort Avensis enda triveligere og mer brukervennlig.

Ny kjørecomputer

Den største visuelle inngrepet har å gjøre med kjørecomputeren. Denne lå tidligere på toppen av dashbordet og besto av et stort, todelt digitaldisplay og en egen knapperekke. Den gamle kjørecomputeren er nå fjernet og erstattet av et oppbevaringsrom (i biler uten navigasjon). I stedet har kjørecomputer-funksjonene fått plass i et digitaldisplay i turtelleren, der den holder klokken og utetemperaturmåleren med selskap. Betjeningen foregår nå utelukkende via en rattmontert knapp.

Forøvrig er de myke, gummibelagte rattknappene byttet ut med hardere og mer robuste varianter i plast. Alle de syv nye knappene er utstyrt med symboler som lyser i mørke.

DAB-radio

Vis mer


Også stereoanlegget er revidert. Blant annet har den antikke kassettluken forsvunnet. Et nytt digitaldisplay med høyere oppløsning er på plass, knappene har fått ny plassering og DAB-radio har kommet til som et nytt tilvalg. Den som tar seg råd til navigasjon vil også finne ut at den simple fjernkontroll-aktige betjeningen er erstattet av en langt mer elegant knapp-konsoll i bakkant av girspaken.

Toyota opplyser i tillegg at stoffsetene har fått nye tekstiler.

Høy kvalitetsfølelse

Vis mer


Resultatet er et bra helhetsinntrykk og en høy kvalitetsfølelse, ikke minst når bilen har høyt utstyrsnivå, slik vårt testeksemplar hadde. Det betyr ikke at interiøret er uten forbedringspotensial. For eksempel kunne de fire digitaldisplayene med fordel vært mer ensartede. Vi savnet en mute-knapp for radioen og ville ha foretrukket temperaturvalg-brytere av dreietypen. Vi irriterte oss også over at viskeroppvarming-, tilleggsvarmer- og antispinnknappene skjules av rattet. Og synes det er rart at ikke Avensis har fått navigasjon med trykkfølsom skjerm, slik som Prius, RAV4 og LandCruiser har.

Mye utstyr

Noe av det som imponerte oss mest da vi ble kjent med andre generasjon Avensis i 2003, var det uvanlig høye utstyrsnivået. Siden den gang har mye skjedd på utstyrsfronten og konkurrentene har tatt innpå. Likevel fremstår Avensis fortsatt som en meget velutstyrt bilmodell.

Velutstyrt fra start

Vis mer


Selv grunnmodellen kan skilte med ESP (VSC), syv kollisjonsputer, integrert og rattbetjent stereoanlegg, manuelt klimaanlegg og - hvis bilen har dieselmotor - tilleggsvarmer. I tillegg kommer kjørecomputer, elektriske vindusheiser i fordørene, elektrisk justerbare sidespeil, varmetråder under frontruteviskerne og lyktespylere.

Grunnmodellen, som kun heter Avensis, kan også friste med innstegsbelysning, leselys foran og bak, dobbeltbelyste sminkespeil, midtarmlene med integrerte koppholdere i baksetene, dybdejusterbart ratt og ute-temperaturmåler.

Sol: + 18.000 kr

Vis mer


Mot et pristillegg på rundt 18.000 kroner kan man avansere til utstyrsnivå Sol. Sol har i tillegg elektronisk klimaanlegg med to soner, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk oppvarmede og innfellbare sidespeil, skinntrukket ratt og girspakkule og elektriske vindusheiser i bakdørene. I sammenheng med ansiktsløftingen har Avensis Sol også fått fartsholder. Det eneste som glimrer med sitt fravær er alufelger, som altså er ekstrautstyr.

Executive: + 23.000 kr

Den som er veldig glad i utstyr kan avansere enda et steg, til utstyrsnivå Executive, som koster 23.000 kroner mer enn Sol. Vårt testeksemplar var nettopp en Executive, og kunne derfor skilte med elektrisk justerbare skinnseter, xenonlykter (kun nærlys), CD-skifter, sotede vinduer og 17-toms alufelger. Bilen vi disponerte hadde i tillegg navigasjon på fargeskjerm, men denne er ekstrautstyr og koster ytterligere 23.000 kroner.

Storebror Vectra

Vis mer


Vi har allerede nevnt at plass er blant årsakene til at Avensis ikke gikk helt til topp i vår stortest. Sammenlignet med den store plassvinneren i denne klassen, Opel Vectra, fremstår nemlig Avensis som lillebror. Dette er imidlertid en skjebne Avensis deler med nesten alle andre mellomklassebiler.

God plass

Når Avensis holdes opp mot andre, mer normale mellomklassebiler, har den imidlertid ingen ting å skamme seg over. Blant annet kan baksetepassasjerene glede seg over svært god benplass og raus takhøyde. Faktisk er plassen nærmest identisk med den vi kjenner fra erkekonkurrenten Passat. Også lasterommet kan måle seg med de fleste mellomklassebiler. I tillegg sørger smarte handleposekroker, en rekke oppbevaringsrom under lasteromsgulvet og to innvendige lukkehåndtak for at lasterommet blir lettbrukt.

Har ansiktsløftingen og den nye dieselmotoren bidratt til at Avensis har blitt klassens beste kjøp? Les vår konklusjon her.