Plass og komfort

Brera utgir seg ikke for å være familiebil, og av og til kan nødseter bak være nyttige. Bilen har imidlertid plass til bagasje. Brera er stiv, men komforten er mye bedre enn man kunne frykte.

Vis mer
Vis mer


Brera er som nevnt basert på Alfa 159, en sedan/stasjonsvogn som vi har testet på disse sidene tidligere. Bilene deler 55% av komponentene, men hver har sin ganske spesifikke personlighet. Brera er både kortere og lavere, og den har fått kortere akselavstand. Bilen er 441 centimeter lang, 183 centimeter bred og har en akselavstand på 252 centimeter, hvilket er kortere enn enkelte biler i småbilsegmentet. Høyden er redusert med 4,5 centimeter i forhold til 159 - til 137 centimeter. Hvordan blir det da med plassforholdene?

Bra foran

Førermiljøet i Brera er hentet direkte fra Alfa 159 med få unntak, deriblant plasseringen av girspaken. Imidlertid gjør det faktum at taket er senket at klaringen over hodet blir lavere. 190 centimeter høye personer vil allikevel ikke ha problemer. Ellers er den ganske intime cockpiten med konsollen vendt mot føreren en av våre favoritter, hjulpet av gode materialvalg og høy kvalitetsfølelse - rett og slett premium. Det er synd at ikke førerens sitteposisjon også er blitt senket i forhold til Alfa 159 - selv i laveste posisjon synes vi at man blir sittende i høyeste laget for denne typen bil. Setene er behagelige, men kunne med fordel hatt bedre sidestøtte.

Vis mer


2+???

Alfa Brera er en kupé av typen 2+2 og baksetet har da også to sitteplasser. Disse er imidlertid i praksis ubrukelige til annet enn å frakte små barn - og også da bør ikke personen foran ta for mye for seg av plassen. Dette er ihvertfall tilfelle med annet enn småvokste personer i forsetene. Dette er ingen alvorlig innvending mot bilen tatt i betraktning kategorien den tilhører - beregnet hovedsaklig på single eller barnløse par. Disse vil imidlertid faktisk kunne bringe med seg en del bagasje; bakluken åpenbarer et ganske stort bagasjerom for en kupé, selv om lasteterskelen er høy og utformingen upraktisk.

Sterk på komfort

Kjørekomforten er det i praksis ingenting å utsette på. Den avstivede fjæringen og det fastere understellet med større krengningsstabilisatorer i forhold til Alfa 159 greier ikke å forhindre at avdempningen er effektiv og at bilen langt fra oppleves som stump eller spretten. Dette er godt jobbet fra Alfas side, for man skulle trodd at en bil som kan kjøres så sportslig nødvendigvis måtte bli ukomfortabel. Så feil kan man ta.

Vis mer


Lyd under kontroll

Når man drar skikkelig på, og det blir man rett som det er fristet til med denne bilen, gir motoren fra seg et velpleid, sportslig lydbilde. Under vanlig fremdrift høres den ikke mye, og i høyere hastigheter blir dekk- og vindstøy det mest fremtredende. Brera er ikke noen eksepsjonelt stillegående bil - det ville da også være en motsetning til bilens funksjon - men støyende er den langt fra.

Alfa Brera er altså en flott sportskupé med mange gode egenskaper. Men den er også dyr. Hvordan ligger den an rent rasjonelt i forhold til andre mulige kjøp i den prisklassen?

Her kommer du til kapitelet konklusjon og konkurrenter.