Plass og komfort

Høye personer vil ikke trives i varebilutgaven av Zafira, som rett og slett er en trang opplevelse.

Vis mer


For å kunne selges som varebil klasse 2, må en den aktuelle bilmodellen romme den såkalte "statskassen". Denne tenkte kassen er 90 centimeter høy, 105 centimeter bred og 140 centimeter lang. For å få plass til "statskassen" i lengderetningen, har den norske Opel-importøren blitt nødt til å plassere skilleveggen svært nær rattet. Resultatet er, som i mange andre varebiler, dårlig benplass for fører og passasjer.

Dermed må personer høyere enn 180 centimeter belage seg på ett av to; uvanlig kraftig bøy i knærne, som risikerer å komme i konflikt med rattstammen - eller en svært oppreist sittestilling. Begge alternativer blir slitsomme i lengden.

Kraftige sidevanger

Vis mer


Det som ytterligere ødelegger for Zafira OPC, er at bilen er utrustet med kraftige sportsseter. Disse skinntrukkede setene er utrustet med ekstremt kraftige sidevanger, noe som bidrar til å vanskeliggjøre inn og utstigning. Setene står jo allerede i utgangspunktet nærmere rattet enn det de fleste vil oppleve som ønskelig.

Zafira OPC egner seg dermed kun for personer med relativt moderat benlengde. Høye personer vil sitte ukomfortabelt, noe som i ytterste konsekvens kan være trafikkfarlig.

Ikke spesielt velutstyrt

Vis mer


Vi har tidligere gitt en grundig beskrivelse av Zafira-interiøret og hopper derfor over instrumenter, dashbord, oppbevaringsrom, brytere og hendler denne gangen. Men hvor mye utstyr får du meg på OPC-kjøpet? Vel, ikke så veldig mye faktisk. Riktignok får man kraftige sportsseter i skinn. Disse er utrustet med justerbar korsryggstøtte og har til og med justerbar sitteputelengde. ESP, integrert radio med rattbetjening og 18-toms alufelger står også på standardutstyrslisten. Det samme gjør skinntrukket ratt og tåkelykter.

Flere mangler

Vis mer


Overraskende nok er imidlertid denne topputgaven kun satt opp med et manuelt klimaanlegg. Elektronisk styring av klimaanlegget, slik vi hadde i vårt testeksemplar, er ekstrautstyr. Det samme gjelder kjørecomputer, regnsensor, fartsholder og elektriske vindusheiser i bakdørene. Sistnevnte er kanskje ikke så interessant i en varebil - men blir interessant den dagen bilen skal omregistreres til personbil (noe som er gratis når bilen har fylt 10 år). Med tanke på at vi her snakker om en topputgave er altså utstyrsnivået relativt beskjedent.

Er Zafira OPC likevel et godt kjøp? Og har bilen i det hele tatt noen konkurrenter? Les våre konklusjoner her.