Plass og komfort

Doblò er en lettvint og behagelig bil å sette seg inn i, og man sitter høyt med god oversikt. Men om langturskomforten kunne vært bedre, får man med seg opp til fire kubikkmeter bagasje.

Vis mer
Vis mer


Noe av det mest behagelige ved Doblò er de store dørene og måten man setter seg opp i bilen på. Og likeledes hvordan man går rett ut. Uten å bøye ryggen og knærne og haler seg inne eller ut som man stort sett gjør i personbiler. At det gjør bilen til en god arbeidsplass for postbud og andre bud er åpenbart. Selv setter vi pris på det i dagliglivet også.

Romslig i førerhuset

Vel på plass i førersetet har du god oversikt og god plass. Følelsen av rommelighet, som egentlig ikke er helt reell da du har vegg rett bak deg, forsterkes dessuten av at det er høyt under taket. Interiøret er nøkternt pent, og samtidig ergonomisk og praktisk. Den høyt plasserte girspaken sitter godt og riktig i hånden, og bidrar til følelsen av en presis og funksjonell kjøring. Også passasjeren har følelsen av god plass og oversikt. Men man er likevel aldri i tvil om at det er en kassebil man kjører. Kanskje aller mest blir man minnet på dette av den karakteristiske romklangen ra det store tomme varerommet.

Utstyrsnivået

Vis mer
Vis mer


Selvsagt er utstyrsnivået lavt til en slik pris. I utstyrslisten står det for eksempel at ”opplegg for radio” er standard. Det tolker vi som at det ikke veldig spreke musikkanlegget i testbilen var ekstrautstyr. Et par andre punkter man også bør være oppmerksom på i vårt stadig varmere klima, er nettopp klimaanlegg og elektrisk sveivbare ruter. Begge deler må ekstrabestilles. Har man først bestemt seg for å kjøre billig, er man kanskje av den typen som liker å svette litt også. Vår erfaring tilsier imidlertid at akkurat disse tingene er forholdsvis små utgiftsposter som gjør store utslag på bilens komfort og dermed bruksverdi.

Ikea, come on

Vis mer


”Bagasjeplassen” ja. I testbilen var det riktignok bare 3.200 liter plass til pakkenellikene, men du kan også få bilen ekstra lang som gir totalt fire kubikkmeter rom baki der. Da begynner vi å snakke et komplett, montert Ikea-kjøkken eller noe sånt. Det var litt overdrevet da. Men det skal uten problemer gå to europaller-rett inn fikk vi opplyst av truck-føreren på Gardermofrakt som bisto oss med truck og paller. Og som nyttelastbil er det selvsagt svært enkelt å laste inn gjennom den store åpningen bak, eller skyvedøren på høyre side. Flatt gulv og tilnærmet kubeformet lasterom gir mulighet for effektiv stabling.

Vekt og lengde

Vis mer


Men det betyr likevel ikke at du får alt mulig inni en tross alt liten bil (425 centimeter kort utgave, 463 centimeter lang utgave). Lange gjenstander kan du for eksempel ikke stikke inn i førerkabinen slik du kan med en vanlig stasjonsvogn. Alternativet blir da å kjøre med bakdøren åpen eller finne fram sagen.
En annen utfordring i hverdagen, er hvordan man skal pakke i et så digert rom når man ikke har mer enn for eksempel ti handleposer fra Rima. Da trenger man en kasse eller noe annet å ha dem i, som på sin side kan surres fast i gulv eller vegger.

Men summa summarum - funker Doblò som billig privatbil? Og hvordan tåler den sammenlikning mot konkurrenter?