Plass og komfort

Både plass og komfort er denne bilens sterkeste sider.

Vis mer


Som vi nevnte innledningsvis tar Kia sikte på konkurrentenes rommeligste biler - til og med stasjonsvogner. Ifølge Kia-ledelsen i Norge er stasjonsvognenes tid i mellomklassen over toppen. Hva er så Magentis' argumenter i debatten?

Stor mellomklassebil

For det første er dette en ganske ruvende mellomklassebil selv om den velproporsjonerte designen og høye silhuetten gir den et mer kompakt utseende. Magentis er 174 centimeter lang, 181 centimeter bred og 148 centimeter høy. Den er litt lengre enn en Ford Mondeo og noe kortere enn nye Passat. Men den bygger i høyden og er rommelig.

Nærmest limousine

Vis mer


Bak rattet har man plassforhold som i en hvilken som helst mellomklassesedan Både over hodet, i skulderhøyde og i albuehøyde er det godt med luft. Men det er særlig i baksetet at man kan "breie" seg - eventuelt strekke ut beina. Få biler slår denne når det gjelder bakseteplass - et ypperlig taxi-argument. Fire storvokste voksne kan reise bekvemt i denne bilen; baksetepassasjerene kan folde ned midtarmlenet og ha en koppholder hver til disposisjon. Bagasjerommet er stort men ikke størst i klassen - blant annet har Hyundai Sonata et større koffertrom.

Traust interiør

Vis mer


Det er ikke noe opphissende ved interiøret; vi vil gå så langt som til å kalle det grått og trist. Det er for så vidt ikke noe å utsette på selve designen - "ren og enkel", som Kia selv kaller det. Vi savner heller ikke glorete "plast-treverk" à la det som ble prestert på den lite savnede Kia Clarus for syv år siden. Men et lite islett av et-eller-annet litt mindre trist hadde gjort seg. Nå kan man leve med det, og dashbordets lay-out er oversiktlig og grei samtidig som kvalitetsopplevelsen er god. Skinninteriør (lysegrått i testbilen) er standard. Dessverre er setene foran ikke på høyden i denne klassen. Seteryggen er ubehagelig flat og sidestøtten utilfredsstillende. På lengre etapper ble ihvertfall undertegnede sittende og skifte stilling med jevne mellomrom, hvilket er en sjelden foreteelse - selv i mindre biler.

Stillegående

Vis mer


Bortsett fra dette elementet som trekker ned men har en viss subjektivitet over seg, kan vi bare lovprise komfortnivået i Magentis. Vi ble slått av det etter bare noen meters kjøring på noen av Oslos dårligere veier og på åpen landevei: Man kan ubesværet føre samtaler inne i kupéen. Støydempningen er uklanderlig, og i jevn, høy fart på motorvei er det lyden fra dekk og vindsus som dominerer, og heller ikke disse overmåte.

Komfort-understell

Brolagte veier, sidegater og trikkeskinner i Oslo: Noen av Europas beste testløyper for å bedømme en bils komfortnivå - omtrent bare Brussel indre by kan måle seg. Prøven er bestått: Magentis' understell og demping takler, svelger og filtrerer. Dunkene merkes kun som lyder med metallisk etterklang - ingen spark i baken er å frykte. Lange ujevnheter takles også meget bra uten etterdønninger. Vel er bilen komfortabelt satt opp og bilen kvitterer med å krenge noe ved brå manøvre, men demperne er godt progressivt avstivet.

Kia Magentis fremstår som en komfortabel, stillegående, romslig men lite dynamisk mellomklassesedan. Den har også et godt utstyrsnivå. Men er den et godt kjøp? Konklusjon og konkurrenter finner du her.