Plass og komfort

Uten å overgå noen, er BLS rommelig og komfortabel i forsetene, akseptabel i baksetene, og har et greit bagasjeromsvolum når man tar i betraktning at baksetene enkelt kan legges ned ved behov.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Testbilen var utstyrt med såkalte luksuspakke-seter, som kort sagt er delikate skinnseter med åtteveis elektrisk justering og minnefunksjon i begge forsetene. Denne pakken alene øker prislappen med nær 18.000 kroner over standard, men er delvis integrert i Elegance-utgaven. Kjører man mye og verdsetter komfort, har vi begynt å se på slikt utstyr som vel anvendte penger.

Setebom

BLS-setene er likevel i våre øyne tilnærmet skandaløst dårlige. Kun helt ubetydelig sidestøtte kombinert med glatt skinn mer eller mindre ødela kjøregleden i bilen. Ikke bare for føreren. Kjører man søndagstur med passasjer, er det slik at man gjerne legger hastigheten betydelig under normalt tempo for ikke å plage vedkommende som må holde seg fast for ikke å skli ut i svingene. Et mindre glatt setetrekk vil nok redusere dette en del, men sidestøtten er fortsatt bare til pynt. Putene på sidene av sete og rygg som normalt skal støtte opp i svingene, gir ingen motstand i det hele tatt.
I de to ytterste baksetene sitter man atskillig bedre. I hvert fall personer med opp til normal høyde har godt rom til hode skuldre og knær.

Godt utstyrt

Den testede bilen med Elegance utstyrsnivå er for øvrig rimelig godt utstyrt før ekstrautstyret. Vi nevner elektronisk tosoners klimaanlegg, fartsholder, regnsensor, tåkelys og 17-toms aluhjul. Testbilen hadde i tillegg en såkalt komfortpakke med automatisk avblendbare speil, elektrisk innfellbare sidespeil og ryggesensor. Ekstrautstyr var også kraftige bi-xeneon HID hovedlys, som er godt komfort- og sikkerhetsutstyr (6.600 kroner) når nattsynet ikke lenger er strålende (men det hjelper ikke særlig når lyset er innstilt på stjernene og ikke veien, som i testbilen). Musikkanlegget var dessuten oppgradert med et herlig Bose-anlegg med CD-veksler og ni høyttalere. Bilen er for øvrig rimelig stillegående, selv i høy cruisingfart, så dette er en bil som inspirerer til musikkopplevelser. Og med et par koppholdere av skikkelig amerikansk standard mellom forsetene, er dette en bil man godt kan kjøre natten gjennom og lytte til CD-samlingen.

Men holder dette i feltet Cadillac ønsker å konkurrere i? Tilfører den egentlig noe nytt? Les svaret i kapittelet konklusjon og konkurrenter.