Plass og komfort

Kyron scorer høyt på plass og komfort. Den er egentlig kun middelsstor innvendig, men praktisk og komfortabel for opp til fem personer. Og utstyrsnivået er høyt.

Vis mer
Vis mer


Ved normal anstendig kjøring er dette en bil du duver frem med, og med rimelig høy komfort. Motoren høres godt ved akselerasjon, men er ellers stille. Du sitter høyt, med god oversikt framover, på gode faste seter. Både småkjørings- og langkjøringskomfort er god, uten å være på høyde med det aller grommeste. Vi opplevde blant annet stadige små slag i bilen som virket å forplante seg i bilen. Ikke mye, men slike småting du normalt ikke opplever i en personbil, og som kan senke langturskomforten noe.

God romfølelse

Det er først og fremst den gode bredden og høyden under taket som bidrar til romfølelsen i forsetene. Baksetene har mer gjennomsnittlig plass, men med høy komfort for to besteforeldre og et barnebarn der bak. Baksetene er en anelse høyere enn forsetene, og gir god utsikt forover.
Også bagasjerrommet er meget akseptabelt. Den innsnevrede formen på hekken gjør imidlertid at en del av volumet er gjemt ut til siden for bakdøren. Gulvet blir heller ikke helt flatt om du legger baksetene ned. Til gjengjeld var testbilen utstyrt både med nett mellom bakseter og lasterom, en grei bagasjeromsskjuler og en rekke praktiske smårom der bak. Reservehjulet henger under bilen, godt ute av veien til dagelig.

Mye utstyr

Vis mer
Fantastisk gode koppholdere - og et navigasjonsanlegg fra helvete. Merk registrert toppfart på 367 km/t. Vis mer
Vis mer


Standardmodellen M200 til 450.000 kroner i introduksjonspris er godt utstyrt, med aircon, takrails og sotede vinduer - for å nevne noe. Og fartsholder, elektrisk oppvarmet frontrute og speil, elektrisk innfellbare speil og mye annet småsnacks. Det du får ekstra ved eventuelt å velge M200 Top Line til 485.000 kroner, er blant annet elektrisk justerbare skinnseter, 18-toms alufelger og ryggesensor.
Av ekstrutstyret på Top Line vil man nok sette størst pris på de justerbare skinnsetene med minne, men også ryggesensoren er svært grei å ha. Det litt spesielle hekkdesignet har nemlig også den ulempen at sikten bakover er begrenset. Både små barn og små biler kan gjemme seg under synslinjen bakover.

Men mye uvant

Testbilen var i tillegg utstyr med et Kenwood navigasjons og musikkanlegg. Og ser vi helt bort fra at anlegget i testbilen stadig var helt ute av kontroll med hvor vi befant oss, er det fortsatt det minst intuitive og knotete bilanlegget vi har brukt på lenge. Anbefales ikke, selv om sånt jo lar seg et stykke på vei løse av å lese instruksjonsboka grundig.
Det fant vi for øvrig nødvendig for hele bilen. For det første piper det i hytt og gevær når du setter deg inn og går ut, og du er aldri helt sikker på hvorfor. Er det setebeltealarmen, nøkkel i tenning-alarmen, reversalarm lysalarm … hjelp!!! Og den fjernbetjente sentrallåsen var det ingen redaksjonen som fant ut av før vi leste instruksjonsboka.

Men de fleste eiere har jo bilen lenger enn en uke, så hovedkonklusjonen er likevel at dette er en bil man absolutt kan lære seg å leve med - om man som sagt er innforstått med de kjøremessige begrensningene. Og her finner du konklusjon og konkurrenter.