Plass og komfort

Distronic trafikktilpassende fartsholder, PreSafe-sikkerhetssystem, Harman/Kardon surround musikksystem. Multikonturseter foran og kongeplass til syv personer.

Vis mer
Vis mer


Å fortelle om all komforten i GL-klassen krever flere websider enn vi har tilgjengelig, og grenser mot tekstreklame uansett. La oss derfor først slå fast at GL er en meget komfortabel bil i nesten alle kjøresituasjoner. Og den har særdeles grei plassutnyttelse. La oss illustrere ved utvalgte eksempler:

NRK alltid klassisk

Vi tar det som illustrasjon på komfort at GLen var den første bilen vi kan huske å hatt glede av å lytte til klassisk musikk i (i fart). Det skyldes ikke så mye det flotte musikkanlegget som bilens generelle akustikk. Klassisk har som kjent oftest en mye større dynamikk i lydbildet enn popmusikk, fra de herligeste basuner til den tristeste obo. Og da nytter det ikke å bare bruker volumknappet og digge, slik man gjør med 30 cent. Da må det i utgangspunktet være tyst som i spillegraven før applausen bryter løs.

Intime seter

Vis mer


Mens mange vanlige elektrisk justerbare seter nøyer seg med en 8-10 innstillinger, har multikontursetene til Mercedes mer eller mindre uendelige innstillinger. Det er spesielt mulighetene for å stramme til rundt lår og rygg som gjør at du sitter som i en skrustikke om nødvendig.
Bakover i kupeen har ikke passasjerene fullt den samme intime seteluksusen. Men de har til gjengjeld mer enn nok plass å boltre seg på. Mye av den frilynte stemningen der bak kan tilskrives den store takhøyden. Det gir ikke bare rom for store tanker, men gjør det også mer naturlig å sitte avslappet oppreist selv om du er stor av vekst.

Praktisk

Vis mer


Og det gjelder selv tredje seterad. Her klyver du enklest inn fra høyre bakdør, hvor høyre sete i andre seterad kan brettes helt opp. Og selv to røslige personer sitter meget komfortabelt på bakre rekke. Det omtrent eneste negative vi kan si, er at det faktisk er litt trangt å stikke tærne under stolene i andre seterad (men bruker du italienske dressko går det bra). Om vi skal være vanskelige, kan vi også påpeke at bilen ikke har plass til både syv velfylte kofferter og syv passasjerer samtidig, men det blir å forlange vel mye i pose og sekk. Da får man heller satse på skiboks (gud forby) eller tilhenger. Tredje seterad felles ned i gulvet med et knappetrykk, og du finner knapper å trykke på både ved sidedøren og bakdøren. To soltak bidrar til villafølelsen innvendig, og med alle fem baksetene nedslått til flatt gulv, er det danseplass der bak.

Sjåførens drøm

Vis mer


Tilbake til førerplass. Bilen er utstyrt med nøkkelfri adgang og start (ekstraustyr). En liten ting som høres jålete ut, men som straks du har prøvd det, er villig til å betale for på din neste bil. Det samme gjelder Bi-xenon-lys som følger svingene (ekstrautstyr) og gjør mørkekjøring så uhorvelig mye mer komfortabelt - og sikkert. Og det gjelder radarbasert fartsholder som tilpasser seg trafikken foran (ekstrautstyr). Det gir ny mening til begrepet komfort når man bruker bilen til jobb om morningen - bortsett fra at den burde hatt en nedre grense på null kilometer i timen. Nå våkner du nemlig litt brått når farten synker under 30.

PreSafe

Vis mer


I tillegg har vi tidligere nevnte følelse av at Mercedes Pre-Safe passer på deg. Man føler seg riktignok i utgangspunktet ganske usårlig i en stor SUV, men det finnes andre store biler på veien også. Bilens radarsystem, som også benyttes av fartsholderen, skanner kontinuerlig trafikkbildet foran deg for å avgjøre om du er i ferd med å kjøre på noen bakfra. Systemet gir deg først noen varsler - og skulle det likevel komme så langt at kollisjonen er uunngåelig, tar det alle midler i bruk for å redusere skadenivået. Bremsene hogger i, stolrygger rettes opp, setebelter strammes, vindu og takluker lukkes og alle øvrige sikkerhetssystemer settes i full beredskap.

Summen av plass- og komfortegenskaper er ganske greit rundt 10 av 10. Les mer om konklusjon og konkurrenter her.