Plass og komfort

BMW 3-serie Coupé kan skilte med et funksjonelt og moderne interiør. Bakseteplassen er uvanlig god, men utstyrsnivået svakt.

Vis mer


BMW har valgt å ikke utvikle et eget dashbord for 3-serie Coupé, som dermed kjennetegnes ved det samme moderne, stramme og forseggjorte interiøret som sedan- og stasjonsvognutgavene. Bruk av eksklusive materialer og lekker overflatefinish etterlater et umiskjennelig preg av premium.

Kupé-problematikk

Det som i hovedsak skiller kupeen fra sedanen, er dermed det faktum at førstnevnte kun har to dører. Derfor regnet vi med å møte på typiske kupé-momenter som vanskelig adgang til baksetene, elendig benplass og håpløs takhøyde. Vi regnet også med at det ville være vanskelig å få tak i sikkerhetsbeltet og at døren ville være så bred at det blir upraktisk i hverdagen.

God adgang til baksetene

Vis mer


Sistnevnte fenomen slapp vi ikke unna. BMW har, som alle andre kupé- og kabriolet-produsenter, valgt å gi bilen brede dører. Dermed trenger man god plass på siden av bilen for å kunne stige ut uten å dytte døren borti fremmedelementer.

Vi har imidlertid ingen problemer med å forstå hvorfor så godt som samtlige kupeer har brede dører. Ved siden av designmessige hensyn er hensikten selvsagt å gjøre adgangen til baksetene så god som mulig. Og det har BMW lyktes ganske godt med. Døråpningen er rundt 100 centimeter bred, samtidig som den er relativt høy. Ved å ta tak i et håndtak kan forseteryggen vippes frem, og om ønskelig kan man trykke på en godt plassert vippebryter for å justere setet frem elektrisk.

God bakseteplass

Vis mer


Men det som imponerer mer enn adgangen, er den faktiske bakseteplassen. De to baksetepassasjerene mangler nemlig kun 3,5 centimeter benplass sammenlignet med den vi finner i stasjonsvognutgaven av 3-serie. Det betyr at voksne personer med lange ben uten problemer kan ta plass bak en normal fører med korrekt sittestilling. Også takhøyden er uvanlig god. Vi målte 88,5 centimeter, noe som betyr at kupeen kun mangler 2,0 centimeter sammenlignet med stasjonsvognen. Resultatet er at inntil 185 centimeter lange personer med normal kroppsbygning kan ta plass uten å skalle hodet i taket. Det er ingen selvfølge i en kupé.

Limousin-manér

Vis mer


Fordi bakseteavdelingen er forbeholdt to personer, er bredden aldri noe problem. I det hele tatt er det riktig så trivelig i disse baksetene, som på limousin-manér skilles av en langsgående midtkonsoll. I midtkonsollen finner vi to oppbevaringsrom og i fremkant finner vi to luftdyser med mulighet for regulering av både luftmengde og temperatur.

Det nedfellbare midtarmlenet er både pent å se på, ergonomisk og inneholder to integrerte koppholdere. I tillegg kan begge passasjerer nyte gode armlener i ytterkant. På siden av midtkonsollen finner vi fotbrønn-belysning og i taket både komfortbelysning og separate leselys.

Vis mer


Den som har tendenser til klaustrofobi vil imidlertid ikke trives. Baksete-opplevelsen preges nemlig av høye vinduskarmer og små vinduer som ikke kan åpnes.

Nedfellbare bakseter

Bagasjerommet åpnes ved hjelp av to gassdempere og kan lukkes via to innvendige lukkehåndtak. Innredningen stjeler litt plass i bredden, men dybden er i klasse med ordinære mellomklasse-sedaner. Om ønskelig kan den delte bakseteryggen vippes ned. Man får ikke flatt gulv, men har muligheten til å frakte lange gjenstander som ikke får plass i skiluken bak midtarmlenet.

Smart belteassistent

Vis mer


Vi har allerede nevnt at mange kupeer skjemmes ved at fører og forsetepassasjer må strekke seg langt for å få tak i setebeltet. Dette problemet har BMW eliminert ved å utruste bilen med "electric seat belt handover". Takket være BMWs elektriske belteassistent bringes setebeltet frem på en elegant måte.

Den som er opptatt av praktiske løsninger velger selvsagt ikke en kupé. Men hvis du først har bestemt deg for å satse på kupé-konfigurasjon, er 3-serie Coupé blant de romsligste og minst upraktiske i sin klasse.

Svakt utstyrsnivå

Vis mer


Det som imidlertid er synd, er at vi nok en gang registrerer at BMW er usedvanlig gjerrige når det kommer til utstyr. Mye av utstyret som er omtalt og avbildet i denne artikkelen er nemlig ekstrautstyr. Vårt testeksemplar var utrustet med ekstrautstyr for nærmere 170.000 kroner.

Selv om bilen i utgangspunktet koster nesten 800.000 kroner, må du for eksempel nøye deg med et manuelt klimaanlegg. I tillegg mangler elementer som regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil og fartsholder - utstyr som er standard i de fleste familiebiler i 400.000-kronersklassen.

Elektrisk setejustering og xenon

Vis mer


Men helt håpløst er det ikke. For eksempel følger elektrisk setejustering og xenonlykter med på kjøpet. Skinntrukket ratt med betjening for den integrerte radioen er også standardutstyr, i likhet med kjørecomputer, tåkelykter og aluminiumsfelger. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP (DSC), kurvekontroll (CBC), seks kollisjonsputer, lyktespylere og dødvinkelsone i begge sidespeil.

Er BMW 335i Coupé et godt kjøp? Les vår konklusjon her.