Plass og komfort

Roomster har masse plass og den kan tildels utnyttes bra. Noen punkter trekker imidlertid ned, og det samme gjelder komforten.

Vis mer


Her kommer vi til "sakens kjerne" - Roomster er avledet fra room i betydningen plass eller romslighet. Og plass, det har Roomster.

Liten og stor

Vi nevnte innledningsvis bilens iboende dualitet. Foran er det kompakt. Det gjelder også plassen til passasjerene foran, som tilsvarer den man finner i en moderne småbil. Når det gjelder førermiljøet, så minner det om traust VW-interiør og layout. Atmosfæren har klare trekk av VW Polo, og når det gjelder testbilen syntes vi det ble i overkant mørkt og traurig der fremme. Det går ann å få to-toners interiører med sort/lyst også, og det ville vi foretrukket. Interiøret har imidlertid et meget seriøst aspekt, instrumenter er oversiktlige og lettleste og når det gjelder materialvalg og kvalitetsinntrykk er det helt på topp i kategorien. Som sagt må man derimot snu seg hvis man virkelig vil få inntrykk av god plass.

Storfolk bak...

Vis mer


...er ikke noe problem. Det er i kabinen bak føreren man virkelig opplever Roomster. Over hodet er det god klaring og skyver man baksetet i bakerste posisjon kan man strekke ut beina - selv om føreren måler 1,90 på strømpelesten. Baksetet kan nemlig skyves frem eller tilbake - 8 centimeter frem og 7 centimeter tilbake i forhold til utgangsposisjonen, altså totalt 15 centimeter. Annen seterad består av et fullverdig sete på hver side og et smalere og flatere midtsete. Sistnevnte kan fjernes og sidesetene flyttes innover for bedre albuerom hvis man kun er to der bak. Bakseteryggstøttene kan forøvrig justeres trinnløst hvis man ønsker å sitte mer tilbakelent.

Varioflex

Vis mer


Ovennevnte funksjonalitet er en del av Varioflex-systemet. I tillegg til å kunne justeres som beskrevet kan setene på klassisk vis foldes sammen ved at ryggen legges ned og setet vippes frem mot forseteryggen. Trenger man da mer plass må man fjerne og bære ut setene. Dette synes vi er en tungvinn løsning selv om selve operasjonen i og for seg er enkel nok, men vi hadde foretrukket en løsning der setene ble felt ned til et flatt gulv. Slik sett hadde "avdøde" Toyota Yaris Verso en mer fleksibel løsning. Å fjerne setene krever nemlig en del muskelkraft, og å løfte dem ut eller inn i bilen med bøyd rygg er ikke å anbefale for de med redusert muskelmasse. I tillegg kommer problematikken med et oppbevaringssted til setene når de ikke er i bruk.

Delvis skuffende

Vis mer


Når setene først er ute er det til gjengjeld gedigen lasteplass der bak - man disponerer effektivt en varebil, og tilsvarende plass i en vanlig stasjonsvogn må man to størrelser opp i segmentene for å finne. Også med baksetene på plass er det mye bagasjeplass bak disse, særlig hvis baksetepassasjerene kan nøye seg med noe mindre benplass. Bagasjerommet er også dypt og høyt - bagasjeromsskjuleren kan legges på medium eller høyt nivå etter behov. Det er litt synd at man har en lastekant man må løfte lasten over. Det er også litt skuffende at det ikke er flere oppbevaringsrom. Skoda har ikke ført fleksikonseptet til sin ytterste konsekvens - som vi også så med seteløsningene. Det er ikke engang oppbevaringsrom i dørene bak. Dette kunne vært rettferdiggjort hvis det hadde dreid seg om skyvedører - som forøvrig også hadde vært et klart pluss på den praktiske siden. Det er mulig å få oppbevaringsboks under forsetene - det koster et tillegg i pris på 500 kroner. Samme pris koster det å få en såkalt oppbevaringspakke for bagasjerom, med fleksibel skillevegg, lommer i bakdørene og to rom over hjulhusene.

Vis mer


En detalj som var direkte plagsom ved inn- og utlastning bak førersetene i mørke var fravær av belysning bak. Det ble vel mye famling i blinde så snart noe falt på gulvet - og det skjedde selvsagt rett som det var i og med at man ikke så stort...

Positive ting mangler heldigvis ikke - deriblant praktiske handleposekroker i bagasjerommet og solbrilleholder i taket foran.

Godkjent kjørekomfort - men

Testbilen var utstyrt med sportspakke og hadde dermed sportsseter med utmerket sidestøtte og passe fast sittepute og rygg. Understellet er som sagt ganske stivt satt opp, men vi opplevde allikevel en helt akseptabel komfort på veien. Fravær av krenging er også positivt i så måte. En antydning til stumphet kunne imidlertid sporet over de skarpeste ujevnhetene, og det spørs om ikke disse merkes enda hakket mer med originaldekkene med lavere profil.

Vis mer


Men - det som i hovedsak trekker ned på komfortsiden er at støydempningen burde vært bedre. Motoren er i seg selv ingen støysvak sådan, men det er mulig å gjøre den litt mer diskret ved å investere i lydisolering. Kort sagt, motoren høres så og si permanent selv om lyden først blir påtrengende ved akselerasjon. Bilens utforming har selvsagt sitt å si; resonans oppstår i det voluminøse bakre partiet; dette også når det gjelder rullestøy på grovt veidekke. Vi sier ikke at Roomster er en direkte bråkete bil - bare at lydnivået med fordel kunne vært en del redusert.

Vi har gått igjennom det vi har opplevd som Roomsters viktigste styrker og svakheter. Vi må selvfølgelig ta høyde for at dette er en bil selv for relativt beskjedne budsjetter. Nå til vårkonklusjon og en oversikt over eventuelle konkurrenter.