Plass og komfort

Bortsett fra at innvendig plass er begrenset, og at du tross alt må senke deg ned i den lave bilen (vondt for støle rikmannskropper), skal du være rimelig bortskjemt for å klage på premiumfølelsen. Det er ikke så mye materialvalget som gir godfølelsen, som den skreddersydde totalopplevelsen.

Vis mer


I en bratt liten handlegate ned mot Lisboa sentrum ligger den minste hanskesjappen vi vet om. Den er ikke mer enn halvannen meter bred. Men butikken selger de lekreste tynne skinnhanskene vi har sett. Det er verdt å klemme seg inn i butikken for et kjøp.

Syntetluksus

Det er i et nøtteskall mye av opplevelsen med GS450h også. Bortsett fra at den ikke så mye gir en Mercedes-aktig skinn og tre-følelse, men mer av hightech syntetluksus (interiøret er for øvrig ekte skinn og tre). Ved første øyekast kunne interiøret like gjerne vært fra den dyreste Avensis-utgaven, men etter å ha sittet der en kort stund blir Avensis brått veldig kjipt. Vi har alltid likt Toyotas godt lesbare instrumenter, men det nye optitrondisplayet er selv med hvite tall og LED-visere helt ny standard for lesbarhet. Mye skyldes et elektrokromatisk system som justere gjennomskinneligheten i displayet avhengig av hvor annet lys som kan forstyrre øynene dine. Gi oss mørke, skumring og sol på islagt vei - fantastisk bra.

Lyd på høyt nivå

Nok en gang: Med vidvinkellinse får vi med mye, men plassen her blir ikke noe større av den grunn. Vis mer
Vis mer
Gardinen i bakruta ruller seg automatisk opp når du setter giret i revers. Vis mer
Ryggekamera sparer nakken og mange unødvendige småbulker. Vis mer


Et annet punkt Lexus er stolt av, som vi strengt tatt kunne klart oss uten, er en rekke skjulte og svært diskrete lyssystemer rundt i bilen. Men det bidrar til luksusfølelsen. Akkurat som at alle knapper, deksler og brytere er som silke mot fingrene og lager de rette, dyre lydene. I det hele tatt har lydingeniørene hatt en fest i denne bilen. Motorstøy finnes ikke. Under maks akselerasjon knurrer riktignok V6eren riktig så illsint, men likevel så dempet og dyrt som en jaguar på trygg avstand. Ellers kan man hviske til hverandre uten å anstrenge ørene.

14 høyttalere

Men det er før man slår på musikkanlegget. La oss bare si at de 14 høyttalerne rundt i bilen, fordelt på 10 kanaler, produserer et lydbilde av en annen verden. Vi fant hittil uhørte effekter og dypbder i gamle Prince-produksjoner. Det er nesten så det er litt for mye (nå må vi kjøpe nytt stereoanlegg hjemme på grunn av denne bilen…). Man kan dissekere sporene ned i detaljer artisten kanskje selv ikke hadde tenkt seg.

Men trangt

En betydelig ulempe ved bilen, som nok også delvis kan spores tilbake til den fantastiske lyddempingen, er at denne forholdsvis store bilen er ganske trang inni. Når undertegnedes sitteposisjon er rett innstilt (riktig siktbane gjennom frontruta), er det knapt to fingerbredder plass over hodet. Og jeg er kort. Nå bør selvsagt denne innstillingen være riktig for de fleste andre også, men det er grenser for hvor lavt man kan justere setet. Alternativet blir da å vinkle seteryggen bakover, som reduserer bakseteplassen ytterligere. Og selv korte jeg har bare akkurat plass bak meg selv. Selv bagasjerommet er trangt.

Godt polstret

Elegant løsning: For å unngå å forsøple førermiljøet med en milliard knapper, har Lexus skjult en del av dem du ikke bruker så ofte i et lite panel du kan felle ut med et knappetrykk. Vis mer
Vis mer


Så hvordan har Lexus fått til det? I en bil som er 483 centimeter lang, 143 centimeter høy og 182 centimeter bred? Det er kortere, lavere og smalere enn BMWs 335i Coupé vi nettopp testet - og likevel oppleves plassen bedre i BMWen. Vi kan ikke trekke annen konklusjon enn at lydpolstring, sikkerhetspolstring og mye annet utstyr spiser mye plass. Men når du først er på plass, om du faktisk får plass, da er følelsen veldig god.

Om noe mangler?

Savnet vi noe i bilen utenom plass? Et par ting: Multikontourseter for eksempel. Og radarbasert, trafikktilpassende fartsholder. Mercedes har jo begge deler. Men nå har faktisk Lexus et slikt radarsystem, som ikke barer styrer fartsholderen, men også et intelligent antikollisjonsystem (Pre-Crash Safety System). Problemet er visstnok at Lexus radar - i motsetning til Mercedes og andres - foreløpig ikke er godkjent i Norge.

Her kan du lese avsnittet konklusjon og konkurrenter.