Plass og komfort

Allroad er - i kliss likhet - med A6 Avant en stor og komfortabel langtursmaskin, og som like gjerne takler småkjøring og familiehverdagen. Hadde Audi i tillegg automatisert at bilen parkeres på luftfjæringens høyeste nivå, hadde det vært strøkent.

Vis mer
Vis mer


Interiørmessig er ikke Allroad til å skille fra A6 Avant, og derfor skal vi ikke dvele lenge ved dette. Vi kan kort fastslå at bilen kjennetegnes av særdeles rommelig interiør for sin klasse, både i forsetene, baksetene og i bagasjerommet. Alle avdelinger er både godt utstyr med komfortdetaljer, og praktisk utformet. Og kjører du i mørket, får du selvsagt den karakteristiske cockpitfølelsen av alle de diskrete røde lysene rundt deg.

Lav bil

Men det som er verdt å merke seg, og spesielt om man tenker på Allroad som et SUV-alternativ, er at bilen er lav. Det betyr at du ikke får SUVens behagelige inn og utstigning, ei heller SUVens gode oversikt i trafikken. Det hjelper tross alt litt om du parkerer bilen på høyeste fjæringsnivå - om du gidder å vente på at fjæringen skal gå opp da. Så her har vi et forslag til Audi; Gjør det til standard at bilen hever seg til maks høyde når den parkeres.

Mye ekstrautstyr

Lav og stilig. Og da er jo å forvente den behagelige innstigningshøyden vi er så glad i når vi kjører SUVer, selvsagt å kreve litt for mye av både pose og jekk. Vis mer


Testbilen, som koster 789.000 kroner i utgangspunktet, hadde dessuten ekstrautstyr for 137.000 kroner.. Av ekstrautstyret nevner vi skinninteriør (26.000 kr ekstra), navigasjon (25.000), 18-toms hjul (13.000), soltak (13.000) og tilhengerfeste (11.000) som dyreste komponenter. Bilen hadde også xenon-lys, mørke ruter, alarm og akustisk parkeringsvarsling.
Og dermed var det bare tre andre ting vi savnet på testbilen for å kunne kalle den perfekt;
* elektrisk justerbart førersete
* svingbare xenonlys
* radarbasert fart/avstands-holder

Dyr navigasjon

Vis mer


De to første punktene hadde kun kostet 24.000 kroner ekstra til sammen på en allerede sjenerøst ekstrautstyrt bil, og hadde vært vel verdt pengene. Om du ikke hadde tålt å gå opp fra 925 til 950.000 kroner, hadde vi glatt sjaltet ut noe av det øvrige utstyret. Navigasjon til 25.000 kroner for eksempel, er ganske dyrt, når du kan kjøpe håndholdte saker til ned mot en tidel av prisen i nærmeste el-butikk.

Mangler radar

Vis mer


Det tredje punktet - radarbasert fart/avstands-holder - er dessverre ikke tilgjengelig på Allroad, ettersom Audi etter sigende ikke har funnet plass til (!) radaren i grillen. Og det må sees på som et betraktelig drawback for Allroad. Kjører du mye og har vent deg til et slikt system, så er sjansen stor for at du synes det er viktig utstyr på din neste bil. Spesielt i denne prisklassen. Realprisen på testbilen på hele 926.000 kroner kvalifiserer tross alt til å kalle denne Allroad-utgaven en millionbil

Her kan du lese vårt konklusjonsavsnitt og hva vi mener er nærmeste konkurrenter.