Plass og komfort

BMW Z4 Coupé er verken spesielt romslig eller velutstyrt. Sammenlignet med andre BMW-modeller virker kupéen spartansk.

Vis mer


Z4 Coupé har arvet interiøret fra Z4 Roadster, som kom i 2003. Sammenlignet med andre BMW-modeller fremstår dette interiøret nå som litt enkelt og en smule gammeldags. Kupeen virker med andre ord ikke like eksklusiv og påkostet som det vi er vant med fra BMW-hold.

For eksempel registrerte vi en del ulyder fra oppbevaringsrommet i veggen mellom seteryggene. Kjørecomputeren har få funksjoner og retningsviseren mangler treblinkfunksjon. Varsellampe for lavt spylervæskenivå er fraværende og navigasjonen er langt simplere og tregere enn systemene vi kjenner fra andre BMW-modeller.

Ikke håpløst

Vis mer


På den annen side er det en sportsbil vi her snakker om. Og i sportsbilperspektiv er ikke Z4 Coupé så ille. Polstret plast, om enn ikke av den mykeste typen, er på plass både på dashbord og i vinduskarmer. I tillegg er seter samt deler av dashbord og dørinnmat trukket i skinn. Det samme gjelder ratt, girspak-kule og håndbrekk. Enkelte aluminiumselementer frisker opp i det ellers nokså mørke interiøret og både oransje komfortbelysning og separate leselys er på plass. Med unntak av speilvalg-knappen har samtlige knapper og brytere belysning.

Svakt utstyrsnivå

Vis mer


Med tanke på at vi her snakker om en bil til nesten én million kroner, er utstyrsnivået skuffende. Riktignok følger bixenonlykter og skinnseter med på kjøpet. Det samme gjør rattbetjent radio, elektronisk klimaanlegg med én sone, en liten kjørecomputer og 18-toms alufelger. Men det skulle da også bare mangle, prislappen tatt i betraktning.

Det faktum at fartsholder, regnsensor, alarm, automatisk nedblendbart bakspeil og ryggesensor står på ekstrautstyrlisten er svakt. Enda pinligere er det at de to integrerte koppholderne er ekstrautstyr. Vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for 89.000 kroner, uten at den var oppsiktsvekkende velutstyrt av den grunn.

Mye sikkerhetsutstyr

På sikkerhetssiden er det imidlertid det meste på plass. ESP og fire kollisjonsputer er på plass, og om ønskelig kan kollisjonsputen på førersiden kobles ut. Dermed har også små muligheten til å nyte en tur i denne herlige bilen. Pyrotekniske beltestrammere, dekktrykkindikator og lyktespylere er på plass og begge sidespeil har egne dødvinkelsoner. Sistnevnte er viktig, fordi innertaket dessverre stjeler sikt fra øvre del av bakruten. Z4 Roadster fikk forøvrig 31 poeng og fire stjerner da bilen ble testet hos Euro NCAP i 2004.

God sittestilling

Vis mer


Z4 Coupé er en ren toseter og begge de to passasjerene sitter svært godt. Riktignok vil man nok trives aller best hvis man er under 190 centimeter høy, men det er en fellesnevner for de fleste sportsbiler. Undertegnede er 183 centimeter høy og kunne glede seg over god takhøyde, en romslig fotbrønn og gode, fast stoppede sportsseter. Sistnevnte gir både god lårstøtte og fin sidestøtte helt opp i skulderhøyde, selv om enkelte nok ville ha satt pris på enda kraftigere sidevanger.

Fordi setebeltene ledes gjennom en løkke ved siden av de integrerte hodestøttene er beltene lette å få tak i. Rattet kan selvsagt justeres i både høyde og dybde og med elektrisk setejustering kan både fremre og bakre del av førersitteputen justeres i høyden. Dermed vil de fleste finne en behagelig og riktig sittestilling.

Trangt bagasjerom

Vis mer


Med tanke på at Z4 M Coupé slipper å bruke bagajeromsplass på et nedfelt tak, er det naturlig å anta at den har et mye større bagasjerom enn en Z4 Roadster. Dette stemmer til en viss grad for Z4 3.0Si Coupé, men i liten grad for M-utgaven. Når man åpner bakluken, finner man nemlig ut at en stor "klump" på høyre side legger beslag på en hel masse plass. Det som skjuler seg under denne klumpen er batteriet, som vanligvis befinner seg under bagasjeromsgulvet. Vi antar at bakgrunnen for denne originale batteri-plasseringen har å gjøre med den avanserte differensialen vi omtalte i forrige kapittel.

Bakluke

Vis mer


For et par setninger siden skrev vi bakluken, ikke bagasjelokket. Ordbruken er bevisst, fordi det viser seg at bakruten faktisk blir med opp når man åpner Z4 Coupé. Dette er praktisk og gir svært god adgang til det lille bagasjerommet. På den annen side finnes det dem som hevder at en ekte kupé skal ha bagasjelokk.

Det er ingen tvil om at Z4 M Coupé er en jubelbil fra et kjøremessig aspekt. Men er den objektivt sett et godt kjøp? Les vår konklusjon her.