Plass og komfort

Som alle koreanske biler med respekt for seg selv, har Captiva belysning av tenningen… Det er likevel høyt utstyrsnivå og to gode seter på tredje seterad som gir bilen klasse. Du må godta litt høye knær der bak, ja vel, men du får god plass over hodet.

Vis mer
Vis mer


Det punktet vi faktisk kan samle litt kritikk mot Captiva på, er justering av førersetet. Menneskekroppen varierer selvsagt voldsomt, og det er en utfordring for bilprodusentene å lage et førermiljø som lar seg tilpasse alt fra 150 centimeter og bantamvekt til suomobrytere på over to meter.

Ikke favoritt på førermiljø

De fleste produsenter får likevel til noe som passer for denne skribentens beskjedne mål på 170 centimeter og for øvrig normale proporsjoner. Likevel var det ikke enkelt å finne en kombinasjon av pedalavstand og setehøyde og høyde/lengde på rattet som passet i Captiva. Vi kom ganske enkelt ikke i mål på det punktet. Og når vi er i det kritiske hjørnet; seteryggen justeres i trinn med hendel, en løsning som er langt dårligere enn trinnløs skrujustering som de fleste nå bruker. Men bortsett fra justeringen, er imidlertid både sidestøtte og sittekomfort gode i testbilens skinnseter.

Koreanske spesialiteter

Med fire seter og plass til åtte par ski. Eller... Vis mer
Tre seter og plass til komfyr og vaskemaskin. Eller... Vis mer
To seter og plass til hele flyttelasset. OBS - bildet er tatt med vidvinkellinse. Vis mer


Fra førerplass merker man seg også fort et par andre ”koreanske” spesialiteter: Nøkkelhullet til tenningen har en lysring rundt seg. Setevarmen kommer kun med av/på-knapp mens de fleste i dag leverer varme i flere trinn. Og på sidespeilene står det sannelig det uramerikanske uttrykket ”objects in mirror are closer than they appear”, typisk for biler som er myntet på det amerikanske markedet. Men det passer jo bra i en europeisktilpasset korea-Chevrolet? Og for øvrig har man det bra bak rattet. Alle biler som leveres i Norge kommer nemlig i LT-versjon, som er høyeste utstyrsnivå Captiva lages med.

Høy komfort

Captiva har et behagelig støynivå. Riktignok hører du motoren godt når den er kald og ved harde gasspådrag. Lydbildet er likevel særdeles stille og jevnt når man cruiser av gårde 20 kilometer i timeren over maks tillatt norsk motorveihastighet. Akkurat det er et faktum som bidrar godt til både daglig- og langtursegenskapene. Sammen med elektrisk oppvarmede, regulerbare og innfellbare utvendige speil, klimaanlegg, fartsholder, kjørecomputer, regnsensor, ryggesensor, automatisk avblendbart innvendig speil, rattbetjent musikkanlegg mm.

Dette koster det

Alt det overnevnte er i dag standard også på basisutgaven med fem seter og manuelt gir til 440.000 kroner. Men for å komme fram til testbilen som koster 490.000 kroner, legger du altså til automatgir til 19.0000 kroner, to ekstra seter til 20.000 kroner, skinninteriør til 8.000 kroner og metallic lakk til 3.000 kroner.

Romslig bil

På bakerste rad må du som voksen person godta litt høye knær, men får til gjengjeld godt med plass over hodet. Dog ikke til bagasje.
Vis mer
Vis mer


Chevrolet har gjort en god jobb med å utnytte den utvendige lengden og bredden - 464 og 185 centimeter - til innvendig plass. Andre seterad har anstendig plass, slik man forventer av en SUV i denne kassen, og uten spesielle fiksfakserier. Seteryggene i andre seterad kan dessuten felles ned med et enkelt håndgrep i fordeling 60/40 som på bildet over, og som gir tilgang til bakre seterad. Og på bakre seterad er det rimelig god plass til to voksne personer. De bakerste setene har god plass i bredden, over hodet og i lengden fram til andre seterad. Det som likevel gjør dem noe mer kummerlig enn andre seterad, er at gulvet kommer høyere, slik at du blir sittende med knærne høyt. Det - og det at det er litt småkronglete å komme inn og ut - er det eneste som eventuelt taler mot å plassere besteforeldre aller bakerst. Men både små unger og voksne unger tåler fint å fraktes på tredje seterad.

Og fleksibel

Vis mer


Å håpe på plass til både syv passasjerer og deres bagasje er likevel for optimistisk. Med alle syv seter i bruk, er det kun plass til en slank, liten koffert bakerst. Men er det først og fremst gjenstander du skal frakte, lever bilen opp til forventningene. Også tredje seterad kan legges ned helt eller delt. Og med alle seter foldet ned, har du et flatt gulv der bak, som gjør innlasting og pakking enkelt og forutsigbart.

Så endelig, vårt avsnitt om konklusjon og konkurrenter kommer her.