Plass og komfort

911 er en liten og lav bil, men som kan tilby et greit nivå med komfort. To personer sitter godt foran, men plass generelt er det lite av.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Dette kapittelet er ikke skreddersydd for 911, men nyttig likevel. Det at en slik bil ikke passer til å kjøre hvitevarer og andre plasskrevende objekter overrasker ingen - og ingen forventer det - men to personer sitter veldig bra foran. Du trenger ikke være liten og sped heller for å få plass. Gode setejusteringer gjør at undertegnede på 1,96 meter har mer enn nok plass. Testbilen har til og med soltak som legger beslag på litt takhøyde, men det fungerer likevel. Rattet kan justeres fire veier og du klarer å finne en meget god kjøreposisjon, noe som er svært viktig i en slik bil. Likevel ville vi gjerne hatt dypere seter med mer sidestøtte.

Bagasjeromskapasiteten holder til småtteri måler totalt 105 liter. Vi regner med at de fleste også vil bruke baksetet som bagasjerom og at det derfor blir mulig å reise på tur for to personer.

Lekker kupé

Materialvalg, finish og utforming er eksklusivt. Med hardeste demperinnstilling er bilen knallhard, og denne gangen noterte vi ikke knirk i det hele tatt. Det er også pyntet med skinntrukket dashbord, karbonfiber og aluminium. Instrumentene er grå med røde visere. I midtkonsollen finner man en stor skjerm med telefon, navigasjon, kjørecomputer, stereo, lydinnstillinger pluss enda noen småting. Under skjermen finner man innstillingene til klimaanlegg. Dette er lettbrukt og logisk lagt opp.

For fire

Vi har ofte tenkt at ubrukelig bakseter er omtrent det samme som ingen bakseter. Sannheten er tvert i mot. Mange legger svært stor vekt på at en sportsbil faktisk er registrert for fire/fem personer. 911 er registrert for fire og baksetet kan være bortimot verdens trangeste, men bare det står i vognkortet at det er lovlig å sitte der, er det bra nok. Man kan ha med to ekstra personer eller hente barn, uten at man må frem med en stor stasjonsvogn.

Sportsbilstraffen

Ved valg av en slik bil må man være villig til å godta visse kompromisser. I tillegg til mangelfullt med plass, ligger også støynivået godt over middels. Hadde en Audi A6 bråket slik som dette ville det blitt fullstendig slakt. Grunnen til at vi ikke gir fullstendig slakt her er at med såpass gode ytelser, er vi villig til å akseptere både støy og hard fjæring. 911 Turbo er rammet av begge deler, men for å skape en skikkelig sportsbil må man bare leve med det.

Med tanke på konseptet klarer 911 seg greit også gjennom denne vurderingen. Man blir rett og slett litt mør av kjøre denne bilen og til tross for opplagte svakheter, er det en nytelse av en annen verden å ratte denne råskapen på veien. Videre blir det mer om konkurrenter og endelig konklusjon. Mer om det finner du i neste kapittel.