Plass og komfort

Volvo sørger for god plass og høy komfort i alle seter. Som langtursbil er S80 førsteklasses. Til daglig bruk også.

Vis mer
Både fører og passasjerplass holder nivå med de aller beste. Volvo legger ned store ressurser på både på det du føler og kanskje ikke umiddelbart føler (som luftkvalitet). Imponerende. Vis mer
Vis mer
Stor bil, stort bagasjerom - og nedfellbare bakseter er kjekt å ha i et nødsfall på Ikea. Men innlastingen kan være litt trang til å få optimal utnyttelse av bagasjerommet. Vis mer
Vis mer
Vis mer
Navigasjonssystem med fjernkontroll - ekstremt enerverende. Vis mer


- S80 er romslig og svært komfortabel! Det sa samtlige som kjørte bilen i testuken, enten de var store eller små, kvinne eller mann. Du skal heller ikke ha kjørt mange nyere Volvoer for umiddelbart å kjenne igjen interiøret. Den kanskje største generelle forskjellen er at Volvo har klart å utnytte bilens størrelse til å gi en luftigere innvendig følelse enn i de mindre S-modellene, hvor man kan føle seg litt i overkant beskyttet og innelukket.

Deilig innebil

Førersetet er selvsagt viktigst, og Volvo har fått til en luksuriøs blanding av fasthet og mykhet - og med mer enn stort nok justeringsmonn. Fra ekstrautstyrslisten var bilen forsynt med både skinn og elektrisk justering av førersetet for til sammen 11.300 kroner, noe det er vel verdt. Volvo har dessuten jobbet hardt med luftkvalitet og interiørmaterialer, noe både allergikere og vi andre i lengden vil sette pris på. Og med henholdsvis tretrinns ventilasjon og oppvarming av setene (standardutstyr), skal det godt gjøres å ikke kroe seg av velvære.

Varme bak

Ja, selv baksetene har elektrisk setevarmer, noe oldefar garantert vil sette pris på når han skal kjøres til kirken på kalde, vinterlige søndagsformiddager. Men nå skal vi ikke gå gjennom hele listen av standard komfortutstyr i S80, bare slå fast at det høyt nivå i utgangspunktet. I tillegg var bilen utstyrt med ekstra godsaker for hele 140.000 kroner. Riktignok utgjør automatgiret 20.000, men da gjenstår fortsatt 120.000 man bør kunne gjøre rede for.

Mye utstyr

Four-C chassis til 16.000 har vi tidligere nevnt som vel verdt pengene. Det samme gjelder et strøkent musikkanlegg til 16.000. Bilen har bi-exenonlys som standard, men å legge til aktive (svingbare) til 4.000 kroner finner vi meget fornuftig - ikke minst den dagen du unngår kjøre på en fotgjenger eller syklist. 18-toms hjul koster 6.000 og er en smakssak. Det samme gjelder metallic lakk og soltak for til sammen 17.000. En parkeringssensor (til 3.000) er også noe vi setter stadig større pris på - ikke bare for å redde lakken, men tanken på at det kanskje en dag vil redde en to-tre-åring som har forvillet seg bak bilen .

Klønete navigasjon

Faktisk er det få ting på ekstrautstyrslisten vi ikke ville anbefalt. Den største posten vi setter spørsmålstegn ved er navigasjonssystemet til 20.000 kroner. Skjermen er elegant nedsenket i dashbordet når den ikke er i bruk. Systemet skal visstnok kunne styres av knapper på rattet, men som vi aldri kom fram til å finne ut av. Til slutt fant vi imidlertid en fjernstyring gjemt i armlenet mellom forsetene. Men systemet var verken intuitivt eller lettbetjent, og er en post man godt kan vurdere nøye om det står om de siste tusenlappene. Sammen med det tidligere nevnte BLIS-systemet til 5.700 kroner.

Mer om konklusjon og konkurrenter kan du leser her.