Plass og komfort

Ren nytelse. Som S-klasse er CL en drøm å kjøre fra et komfortsynspunkt. Men her er forsetepassasjerene i større grad priviligierte. En rekke komplekse hjelpesystemer bidrar dessuten til å gjøre Mercedes CL (fra nylig i skarp konkurranse med Lexus) til en referanse når det gjelder teknologisk utvikling "i kjørbar stand".

Vis mer


Uvilkårlig ser man etter en dørmatte for å tørke av seg på bena når man har åpnet den uendelig lange døren som gir adgang til den luksuriøse kupéens interiør.

S-gedigent

Fører og passasjer foran har det nemlig minst like fint som i luksussedanen S-klasse. Når det gjelder plass er det naturlig - CL er like stor som fetteren med fire dører. Dimensjonene imponerer med tanke på at det er snakk om en fireseters kupé: 507 centimeter i lengden og 187 centimeter i bredden. Kun høyden vitner om at dette er en bil for en annen kundegruppe og at estetikken har en mer fremtredende plass. CL er knapt 142 centimeter høy, og med soltak blir det faktisk snaut under taket når man nærmer seg 190 centimeter på sokkelesten.

Fabelaktige seter

Vis mer


Setene i CL er et kapitel for seg - særlig i vårt testeksemplar som var utstyrt med såkalte dynamiske multikonturseter. De gir i utgangspunktet utmerket støtte både i korsrygg og i sidene, og støtten kan justeres på alle bauger og kanter ved hjelp av Comand-systemet (den sentrale styringssentralen for komfort, informasjons- og underholdnings-systemene). Skinn er selvfølgelig standard, og oppvarmings- eller nedkjølingsfunksjoner kan velges etter ønske. Man kan også velge massasje. Man stiller inn på ønsket styrke og type massasje, og sjansen er stor for at man kommer mer uthvilt og opplagt frem til reisens mål. Vi hadde i hvertfall mye glede av denne funksjonen under testen.

Vis mer


Baksetene for deres del er akkurat så det holder for to voksne mennesker; som vanlig er plassutnyttelsen i en kupé ikke optimal, men komforten er ellers helt på høyden. Når det gjelder bagasjerommet er det riktig så rommelig og man kan få gjennomlastingsluke med skipose om man ønsker det. Ønsker man en luksuriøs men praktisk Mercedes er det bedre å titte på S-klasse.

Infrarød nattsyn-assistent

Vis mer


En annen funksjon, som vi benyttet oss mindre av, er nattsyn-assistenten, som ved hjelp av et infrarød-kamera fanger opp og viser på en skjerm mye av det vi ellers ikke ville ha sett langs veien i mørket. Dette er et system som nok vil vise seg svært nyttig i fremtiden, men bruken krever tilvenning - det er svært uvant å ha et blikk på veien gjennom frontruten og samtidig en annen visjon via en skjerm der speedometeret vanligvis befinner seg. (Instrumentet, som er digitalt imitert analogt, erstattes av et lineært speedometer under skjermen som dukker opp når man velger nattsyn-funksjonen). Vi får ofte kritikk - som vi godt kan forstå - fra lesere som synes vi bruker for mye tid på dyre og luksuriøse biler. Imidlertid utgjør disse testene et uvurderlig referansegrunnlag for å vurdere elementer som har å gjøre med nivået på teknologisk utvikling og måten de blir implementert på - og dette angår alle aspekter ved en bil. Utprøving av nattsyns-assistenten er et eksempel på dette på samme måte som kollisjonsradarer og mer utpregede komfort-elementer.

Stille

Vis mer


Noe av det som gjør kjøreopplevelsen i CL 500 så behagelig er selvfølgelig den effektive støydempningen. Motoren hører man så og si ikke og også rullestøy og lyd av aerodynamisk opprinnelse virker svært godt hold i sjakk - ihvertfall i hastigheter som er aktuelle i Norge. Det er helhetstanken bak strukturen, støydempningsmaterialer og laminerte, doble vinduer som bidrar til dette. Det er kun Lexus som kan true Mercedes på dette området.

Langturer en nytelse

Vis mer


Mercedes sier selv om CL i sitt faktaark at CL er "Mercedes Benz' definitive toppmodell", og at den skal understreke merkets "kjerneverdier: Formidabel komfort, banebrytende sikkerhetskonsepter og suveren kjørekomfort". Vi har ingen problemer med disse utsagnene og legger merke til at kjøredynamikk og sportslighet ikke nevnes i denne sammenhengen. Hvis vi skulle legge ut på tur i morgen og kjøre fra Oslo til Nice på den raskeste men samtidig mest behagelige og avstressende måten - uavhengig av budsjett - ville definitivt CL 500 idag vært vårt førstevalg.

Vi konkluderer vår test her.