Plass og komfort

C4 Picasso kan skilte med originale og brukervennlige seteløsninger og godkjent plass på tredje seterad. Et svært bagasjerom, uvanlig utstyr og rimelige utstyrspakker trekker opp.

Vis mer


Den voldsomme frontruten og den avantgarde instrumenteringen sørger for at C4 Picasso skiller seg fra alle andre biler. Og som den ordinære C4 kan også Picasso-utgaven skilte med et helt spesielt ratt. Dette har to doble eker, et fast rattnav, fire rullebrytere og hele 15 knapper. Betjeningen av det tosonede klimaanlegget er plassert helt ute på sidene av dashbordet, og hvis man tar plass på andre seterad vil man finne ut at baksetepassasjerene kan betjene et eget vifteanlegg.

I lasterommet finner man en integrert, oppladbar lommelykt og over bakspeilet finner man et eget vidvinkelspeil som gir full oversikt over podene i baksetene. På og i dashbordet finner vi fire store hanskerom og barnesikringen kan aktiveres elektronisk. Integrert i bakdørene finner vi smarte og elegante persienner og det smarte drivstofflokket eliminerer behovet for å skru opp og igjen en egen drivstoffkork. Det elektroniske håndbrekket aktiveres automatisk ved motorkutt og kobles automatisk ut ved igangsetting.

Det meste på plass

Vis mer


C4 Picasso kan i tillegg skilte med en brukbar mengde tradisjonelt utstyr. Vi hadde det midtre av tre utstyrsnivåer, Confort, som blant annet gir deg rattbetjent radio, fartsholder og fartsbegrenser, regnsensor, kjørecomputer, armlener foran og bak, tåkelykter og elektriske vindusheiser rundt baut - samtlige med ett-trykkfunksjon både ned og opp. Den som velger dieselmotor får også en tilleggsvarmer.

Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, seks kollisjonsputer og lyktespylere. Samtlige seter på andre seterad har isofix-ankere og om ønskelig kan fremre kollisjonspute kobles ut.

Rimelig ekstrautstyr

Vis mer


Vårt testeksemplar var i tillegg satt opp med en del ekstrautstyr, deriblant tre utstyrspakker. Den såkalte Detection-pakken inneholder både ryggesensor og elektrisk innfellbare speil og koster overkommelige 2.900 kroner. Bagasjeroms-pakken koster 3.500 kroner om omfatter bagasjeromsskjuler, sikkerhetsnett og muligheten for å åpne bakruten separat. Vårt eksemplar hadde også en lys-pakke. Dermed kunne vi glede oss over separate leselys over de to første seteradene, fotbrønnbelysning, dørhåndtakbelysning og oransje diodebasert komfortlys både i tak, over solskjermer og under radioen.

Lyst og trivelig

Vis mer


Men på dagtid trenger ikke C4 Picasso kunstig belysning, tvert i mot. De delte og stofftrukkede A-stolpene er nemlig uvanlig tynne, noe som betyr at store, fremre sideruter har fått plass mellom dem. Sammen med den enorme frontruten og høye sidevinduer sørger disse for at kupeen formelig bades i naturlig lys. Samtidig sørger en genial solskjermløsning for at motlys ikke blir noe større problem i C4 Picasso enn i andre biler.

Moderne og annerledes

Også det voldsomme, sentrerte instrumentpanelet sørger for at bilen skiller seg fra sine konkurrenter. Både fartsmåler, turteller og bensinmåler vises digitalt, noe som kanskje ikke er noe stort fremskritt når det kommer til lesbarhet, men som opplagt gir bilen en aura av modernitet. Via tre ulike knapper under instrumentene, hvorav to er duplisert på rattet, kan man velge lysstyrke, bakgrunnsfarve og hvilke elementer som til enhver tid skal vises.

Eksklusiv opplevelse

Vis mer


Men Citroën har ikke bare satset på elektronikk og kule løsninger. De nærmeste delene av dashbordet er trukket i polstret plast og dørinnmaten er trukket i velur. Innrammingen av knappene for de to hanskerommene på dashbordet er elegant og de ulike interiørelementene er stort sett pent integrert i hovedflatene. Dette, sammen med det høye utstyrsnivået og det voldsomme lysshowet, medvirker til å gi en fornemmelse av eksklusivitet.

Velur

Vi vet at det er delte meninger om bruk av velur og at ikke alle har så stor sans for dette materialet. Men franskmenn mener tydeligvis fortsatt at velur er finere enn annet stoff og har derfor valgt å trekke de store forsetene i dette materialet. Resultatet er svært god - på grensen til for god - friksjonsbasert sidestøtte.

Lengre enn de fleste konkurrenter

Vis mer


Det som imidlertid skiller klinten fra hveten i denne typiske familiebil-klassen, er andre og tredje seterad. C4 Picasso er altså er 459 centimeter lang og dermed mange centimeter lengre enn de fleste av sine konkurrenter. Syvseteres fleksibiler er vanligvis mellom 435 og 450 centimeter i lengderetningen (unntaket er S-Max, som er 477 cm lang). Citroën har imidlertid ikke valgt å bruke hele lengdefordelen til å skape best mulig plass for baksetepassasjerene. Med andre seterad i bakre stilling er benplassen faktisk svakere enn i mange av konkurrentene.

God kupébredde

Vis mer


Det betyr ikke at benplassen er dårlig. Selv lange voksne vil få god plass til knærne i C4 Picassos andre seterad. Takhøyden er godkjent, det vil si midt på treet for denne klassen, mens kupébredden oppleves som svært god. Blant annet er de to ytre setene plassert langt ut på sidene i forhold til forsetene, noe som gir god skulderplass til samtlige tre passasjerer.

Stor døråpning

C4 Picasso kan også skilte med en svært stor døråpning, noe som ikke bare gir god adgang til andre seterad, men som også forenkler adgangen til tredje rad. Adgangen til bakre benk forbedres ytterligere ved at Citroën har utviklet en forbilledlig løsning for de to ytre setene på andre seterad. Ved å trekke i et håndtak spretter nemlig sitteputen automatisk opp i vertikal posisjon, samtidig som man kan skyve setet fremover mot forseteryggene.

Fulle justeringsmuligheter

Vis mer


Passasjerene på andre seterad har forøvrig to justeringsmuligheter. For det første kan de tre uavhengige setene justeres 13 centimeter i lengderetningen. For det andre kan seteryggen vippes bakover til noe som minner om en soveposisjon. I denne posisjonen forbedres i tillegg benplassen med to centimeter.

Som nevnt har baksetepassasjerene også mulighet til å betjene et eget vifteanlegg og kan hente frem integrerte solpersienner. To flybord kan vippes ned og bak disse finner man strikker for festing av for eksempel en vannflaske. Oppbevaringsrom er på plass både under gulvet på høyre side og i dørene, og nett er på plass på begge forseterygger. Vinduskarmhøyden er relativt lav, til glede for de minste.

Rask løsning

Vis mer


Selv om det finnes konkurrenter som kan skilte med enda raskere løsninger, har C4 en rask og grei løsning for å hente frem setene på tredje rad. Eieren slipper unna med å folde sammen en plate (en per sete), løfte platen for å få tak i en hempe og så trekke i denne. Vips, så spretter setet opp og hodestøttene kan heves, noe som også er raskt gjort. Det å folde setene ned i gulvet går enda litt raskere.

Plass nok for voksne

Vis mer


Takhøyden på tredje seterad holder for inntil 180 centimeter høye personer med normal kroppsbygning og benplassen er blant klassens beste. Antydning til fotbrønner sørger for at knevinkelen ikke blir altfor skarp og hvis passasjerene på andre seterad ofrer 4-5 centimeter, er det fullt mulig for voksne å ta plass også på tredje parkett. Takket være store bakre sidevinduer og relativt lav vinduskarm byr C4 Picasso på en langt lysere og triveligere bilopplevelse enn mange av sine konkurrenter. I tillegg er to oppbevaringsrom, to koppholdere, takbelysning og et 12-volt-uttak på plass.

Stort lasterom

Vis mer


Når tredje seterad felles ned i gulvet, kan C4 Picasso-eieren glede seg over et svært bredt og relativt dypt lasterom. Og fordi setene på andre seterad kan justeres 13 centimeter i lengderetningen, kan lasterommet ved hjelp av tre raske håndgrep gjøres enda dypere. Ved behov for enda mer plass kan ett eller flere av setene på andre seterad legges ned i gulvet. Dette gjøres lynraskt ved å felle ned hodestøttene og deretter trekke i en hempe. Vips, så forsvinner også disse setene ut av syne. Den som ønsker et helt flatt gulv kan vippe opp tre plater som vanligvis er integrert i seteryggene på andre seterad.

Fleksibel

Vis mer


Etter å ha gjort seg kjent med bilen bruker man altså ikke mange sekundene på å forandre den fra en syvseter til en varebil. I tillegg kan man glede seg over en stor innlastingsåpning, flat lastekant, en bakluke som åpner seg svært høyt, to innvendige lukkehåndtak og dobbel belysning. Den som kjøper bagasjeromspakken får i tillegg et bakvindu som lar seg åpne separat.

Svakheter

Er alt rett og slett bare fryd og gammen i C4 Picasso? Nei, selvsagt ikke. Som alle andre biler har også denne sine svakheter. For eksempel irriterte vi oss over at samtlige fire koppholdere i forseteavdelingen er altfor grunne og noterte at passasjerene på andre seterad kun har koppholdere i flybordene. Disse er like grunne som de i forseteavdelingen. Vi lot oss imponere over antallet hanskerom, men ikke over størrelsen på noen av dem. Dessuten hadde vi gjentatte ganger problemer med å åpne dashbord-rommet foran føreren.

Vis mer


Forsetepassasjeren mangler komforthåndtak over sidevinduet og fjernlyslampen i overkant av rattet er irriterende kraftig. Ingen ting skjer når man dundrer knyttneven i rattet - for å varsle andre trafikanter må man lete seg frem til en avlang knapp i nedre del av navet. Vi ville foretrukket et hjul fremfor spakjustering av ryggvinkelen i førersetet, i hvert fall når fjæren som skal dytte seteryggen frem er såvidt svak som denne - og vi ville heller hatt dreiebrytere enn knapper for justering av kupé-temperaturen. Både de to bakre setene og midtre sete på andre seterad har sikkerhetsbelter som må innfestes to steder og vi mener alufelger burde vært blant standardutstyret. I tillegg kunne både vindusviskerne og ventilasjonsanlegget for baksetene gjerne vært mer stillegående.

Ikke alvorlig

Likevel, ingen av disse innvendingene er spesielt alvorlige. Og når de veies opp mot bilens mange positive egenskaper fremstår de som relativt uviktige. Betyr det at Citroën C4 Picasso har blitt det beste kjøpet du kan gjøre hvis du er på jakt etter en folkelig syvseter? Les vår konklusjon her.