Plass og komfort

Generøs takhøyde, og ikke minst panoramataket, gir en følelse av katedral - eller kanskje skulle vi si kosmos - inne i Galaxy. Og når alle setene, skinnkledde i testbilen, er individuelt justerbare, da kommer luksusfølelsen krypende.

Vis mer


Galaxy leveres kun som syvseter, ikke som femseter. (Jada, som toseters varebil også). Og det er her bilen har sin aller største force, ved å kunne tilby syv mennesker individuell behandling og høy komfort. Samtlige syv seter er individuelt justerbare, også for vinkel i ryggen. I midtre seterad er alle tre seter uavhengig lengdejusterbare. Men aller først, litt om ytre mål;

482/188/177 centimeter

Med en lengde på 482 centimeter, er Galaxy for det første 18 centimeter lenger enn gamle Galaxy, men ikke mer enn fem centimeter lengre enn en S-Max. Galaxy har dessuten vokst seks centimeter i bredden i forhold til forgjengeren, altså opp til 188 centimeter, som er nøyaktig like bredt som S-Max. Men det er i høyden, med sine 177 centimeter at Galaxy ruver ikke mindre enn 16 centimeter over sin lillebror. De samme målene for en Ford Mondeo er til sammenlikning 480/181/141 centimeter.

Høyt under taket

Vis mer


Du får en lett romskipaktig følelse nå du setter deg på førerplass i Galaxy. Først tror du det skyldes det småfuturistiske interiøret med skinn, polstra dashbord og mye fake aluminium - og et skikkelig bestemorsveskehåndtak av et håndbrekk. Og kanskje skyldes det litt det høye utstyrsnivået i testbilen, med blant annet velpolstrede skinnseter med både kjøling og varme, og underholdningsanlegg i med DVD for passasjerene i hodestøttene. Og dessuten skyldes det litt at fører- og forsetepassasjerstoler står separat på gulvet med luft mellom seg. Men aller mest skyldes det høyden under taket. Her er det rom for Eli Hagen-frisyrer. På toppen strekker panoramataket seg ikke bare langt bakover, men er også cockpit-aktig avdelt på midten med en rekke hendige rom til småsaker.

Høy komfortnivå

Vis mer


Resultatet av stor plass, mye utstyr og generelt funksjons- og komfortorientert design, er en bil som å være en drøm av en langtursbil for storfamilien. Riktignok må den som tar seg av kjøringen påregne å gire denne bilen en del med denne motoren og full last, men likevel aldri slik at støy blir noe problem. Og når alle tre innbyggere i andre seterad kan lengdejusterbare sitt sete uavhengig av de to andre på samme rad - og vinkelen i ryggen - da åpner det seg muligheter for uante kjøredistanser før tretthetsstopp er påkrevet. Selv de to som må sitte aller bakerst vil trives - det er en fet, avsondret hule som også storvokste tenåringer kan trives i med god plass over hodet. Inn- og utstigning til tredje seterad er også god.

Fleksibel bagasjeplass

Vis mer


Med alle setene i bruk er det ikke all verden med bagasjeplass igjen aller bakerst. Likevel, i motsetning til de mindre fleksibilene, så er det faktisk plass til en koffert eller to der. Men syv personer på ferie må nok belage seg på enten henger eller takboks i tillegg. Til gjengjeld kan bileieren, når ikke alle setene er i bruk, skryte av hele 32 setekombinasjoner. Samtlige seter kan slåes ned individuelt, og med samtlige seter nedslått blir gulvet flatt der bak. Da har man en diger varebil i stedet. Merk imidlertid at det er såpass solid hold i setene - de er jo beregnet for høy komfort - at de tar litt plass også når de er nedfelt. Gulvet blir derfor ikke fullt så lavt som man kanskje ville tro.

Utstyr og ekstrautstyr

Vis mer


Ghia-utgaven er i utgangspunktet godt utstyrt når det gjelder både komfort og pyntedetaljer. Skinntrukket ratt, elektrisk høydejusterbart førersete, fartsholder, regnsensor og flotte sidevindugardiner bak er noe av standardutstyret. Slik var dessuten testbilen utrustet for 108.000 kroner ekstra:
* Metallic lakk: 4.200
* Elektrisk håndbrems: 1.900
* Ekstranøkkel med fjernkontroll: 500
* 8-veis justering av førersetet: 1.600
* 8-veis justering av passasjersetet: 4.500
* Dekktrykksensor: 3.500
* Klimaregulerte forseter: 5.500
* Aktivitetssett (festesystem): 1.500
* Aktive frontlykter: 6.300
* Tilhengerfeste - innfellbart: 5.500
* Navigasjon (avansert): 19.600
* Napoli skinntrukne seter: 21.700
* Elektrisk innfellbare sidespeil: 1.000
* Multimediasystem for baksete: 19.900
* Handsfree med Bluetooth: 3.500
* Parkeringssensor foran: 5.200
* Mørktonet glass: 2.600

Vis mer


På en sånn liste, som langt fra er alt Ford kan by på til Galaxy, må nødvendigvis smak, behag og lommebok bestemme. De postene vi setter på anbefalingslisten er imidlertid følgende; Aktive frontlykter, usedvanlig kjærkomment middel til å unngå å kjøre ned fotgjengere og gjerdestolper nå vinterstider. Åtteveis justering av førersetet er en billig og god komfortdetalj. Parkeringssensor - har du først vent deg til å bruke det, vil du aldri ha bil uten igjen. Navigasjon og skinnseter er også et par dyre punkter på listen som, sammen med kjøling i seter, bør prioriteres høyt

Noen mindre irritasjoner

Vis mer


På testblokken har vi også notert noen irritasjonsmomenter. For det første nøkkelen, som krever grunnkurs i programmering å bli fortrolig med - i det minste grundig lesing av instruksjonsboka. Nå er ikke dette spesielt for Ford. Stadig flere produsenter lar nøkkelen bli en slags fjernkontroll for tusen funksjoner. Og helt ok det, om bare grunnleggende funksjoner som å åpne og lukke dører hadde vært lett tilgjengelig for alle. Selvsagt er det ikke problem for en eier som har brukt en kveld med instruksjonsboka, men jeg ser gjerne den stakkaren som låner eller leier en moderne Ford nå til dags. Er bilen låst eller ikke? Og hvordan i alle dager skal jeg få åpne de andre dørene? Og før man vet ord av det har man åpnet alle vinduene!

Det piper, det piper

Vis mer


Ford er heller ikke alene om følgende irritasjoner: En hysterisk setebeltevarsler som fortsetter å plinge selv etter at bilen har stoppet, du har satt den i fri og trukket til håndbrekket! Og parkeringssensoren som fortsetter å pipe foran selv om du har satt bilen i revers.
Litt i samme gate er også betjening av audio, klima og navigasjon. Skjermen er stor og god, men inne i menyene er du helt prisgitt tasteknapper. Hva er galt med gode gamle skruknotter? Det er mye raskere og mer presist! Tastebetjening krever tid og tålmodighet.

Kalibrerererirei

At navigasjonen insisterte på å kalle Hvam for Strømmen og at klimaanlegget måtte stå leeenge på 27-28 grader før det i det hele tatt begynte å nærme seg noe som liknet 22-23 grader i bilen, er også et par kalibreringer vi tror Ford kunne gjort bedre.

Til gjengjeld fant vi ingen store feil - og her er avsnittet Konklusjon og konkurrenter.