Plass og komfort

Outlander er en vinner både når det kommer til plass og utstyr. Det samme kan dessverre ikke sies om interiør og opplevd kvalitet.

Hadde Outlander vært litt mer påkostet og levert en noe høyere kvalitetsopplevelse, kunne dette blitt en av svært få "Løp og kjøp"-artikler på DinSide Motor. Vi fant imidlertid mye å sette fingeren på etter å ha gjort oss kjent med Outlander-interiøret.

Flere svakheter

Blant annet er dashbordplasten hard og ikke spesielt eksklusiv. Det samme gjelder plasten i vinduskarmene. Interiørfarvene er relativt dystre og Outlander er en av svært få biler i denne prisklassen der dybdejusterbart ratt glimrer med sitt fravær. Akustisk håndbrekkvarsler er mangelvare, hornet produserer en fislete lyd, klokken har kun 12-timers urverk, reservehjulet befinner seg under bilen og en god del av støyen som produseres av de brede dekkene trenger inn i kupeen.

Svak spylevæskemotor

Vis mer
Vis mer


Det skinntrukkede rattet er for glatt og de bakre setene virker spinkle, slarkete og billige. Mitsubishi har spart noen meter kabel ved å plassere setevarme-knappene vanskelig tilgjengelig nede ved setene og ved å plassere kjørecomputer-knappen ved siden av instrumentene. Hvorfor ikke på tuppen av vindusviskerhendelen, eller på rattet?

Både sentrallås-knappen, speiljusterings-knappene og kjørecomputer-knappen mangler lys og spylervæskemotoren produserer altfor dårlig trykk. Vi opplevde helt nede i under 70 kilometer i timen at spylerdysene kun nådde frem til nedre del av frontruten - noe som potensielt er trafikkfarlig. Og på vei oppover Lierbakkene falt en turboslange av, noe som resulterte i verkstedbesøk.

Treg kanalinformasjon

I vårt testeksemplar var det ikke koblet automatiske kjørelys verken på av- eller autofunksjonen. Dermed måtte vi slå kjørelysene på og av manuelt. Og når vi gjorde det, ble radiodisplayet så svakt at det var vanskelig å lese informasjonen.

Apropos radioen, må det nevnes at vårt testeksemplar var utrustet med et flott Rockford Fosgate-anlegg med 650 watt, åtte høyttalere, subwoofer og MP3-kompatibel CD-skifter (standard i Intense+ og Instyle). Lyden var herlig, men vi irriterte oss over at anlegget bruker rundt 3,5 sekunder fra radiokanal er valgt eller fremsøkt, til displayet evner å skifte fra frekvens til RDS-informasjon. Og når vi eksperimenterte med de mange ulike innstillingene (Sub punch, Type, Field) opplevde vi at lyden hakket hver gang vi endret innstilling.

Oppveier svakhetene

Outlander er altså ingen perfekt bil. Men så har vi da også til gode å stifte bekjentskap med en fullkommen bilmodell. Outlanders store styrke er at bilens positive sider uten tvil oppveier nevnte svakheter. Her snakker vi nemlig om en bil som kan lokke med svært gode forseter, imponerende bakseteplass, et dypt bagasjerom, mulighet for syv passasjerer, masse utstyr og mange gode løsninger.

Mange oppbevaringsrom

Vis mer


For eksempel har forsetepassasjerene tilgang på fire gode koppholdere, mens baksetepassasjerene finner to stykker integrert i det nedfellbare midtarmlenet. I forseteavdelingen finner vi i tillegg to hanskerom, store dørlommer, en stor "bøtte" under midtarmlenet, et mindre rom i selve midtarmlene-lokket og brilleholder i taket. I taket finner vi også tre lampe-elementer og under dashbordkonsollen finner vi oransje komfortbelysning. Klimaanlegget betjenes via tre store, praktiske dreiebrytere og radioen har en egen dreiebryter for manuelle kanalsøk. Radioen kan skilte med tre FM-bånd og både denne, fartsholder og Bluetooth-basert telefon kan betjenes via knapper på det pene rattet. Vi setter også pluss i margen for en separat lyktespyler-knapp på tuppen av lyshendelen.

Smarte løsninger

Ja, Outlander kan til og med friste med et par særdeles gjennomtenkte løsninger. For eksempel kan setene på andre seterad felles ned automatisk ved å trykke på knapper i lasterommet. Og når setene skal felles opp igjen, tennes lys under setene slik at man også i mørke unngår å knuse gjenglemte barneleker og tærne til passasjerene på tredje seterad.

Lett å trives

Vis mer


I det hele tatt er det - visse svakheter til tross - lett å trives i Outlander. Forsetepassasjerene sitter i behagelige seter som både gir god lår- og sidestøtte - og kan også glede seg over god takhøyde. De fleste vil bli raskt kjent med de fleste knapper og brytere. Instrumentene er ikke spesielt eksklusive, men de er lette å lese. Den sportslige vil glede seg over at turteller er plassert til høyre, den teknologiske vil like at både tankmåler og temperaturmåler er av den digitale typen.

God plass på andre rad

Også på andre seterad er det trivelig. Flate sitteputer og seterygger gir svak sidestøtte, men gir desto bedre forhold for den som havner i midten. Benplassen er blant de beste i klassen, selv om vi skal huske at baksetepassasjerene kan takke den manglende dybdejusteringen av rattet for mange av centimetrene. Takhøyden er godkjent for voksne og vinduskarmene er ikke blant de høyeste. Alle de tre sitteplassene har skikkelige trepunksbelter og ingen belter må hentes i taket. Om ønskelig kan seteryggene justeres i ti trinn, noe som i bakre posisjon nesten kvalifiserer til betegnelsen soveposisjon. Vi har allerede nevnt det fine midtarmlenet og i tillegg finnes lommer i forseteryggene samt flasketilpassede dørlommer.

Tredje seterad ikke for voksne

Vis mer


Hva så med tredje seterad? Jo, som nevnt virker ikke løsningen spesielt påkostet. Det er også en ulempe at de to setene er koblet sammen, slik at man må ikke kan velge å bruke bare ett av dem. Det må også understrekes at bakre seterad kun egner seg for barn. Dette først og fremst fordi fotbrønnen blir for trang for voksne føtter med sko. Både takhøyde og skulderbredde er begrenset og grunnet relativt små døråpninger er ikke inn- og utstigning spesielt morsomt for voksne.

Når det er sagt, så må det understrekes at det er relativt god plass for knærne, ikke minst når passasjerene på andre seterad tar hensyn. Dette har de mulighet til å gjøre ved å flytte setene inntil åtte centimeter frem. Selv i fremre stilling gir andre seterad tilstrekkelig benplass for voksne.

Plass bak tredje seterad

Et av Outlanders mange sterke kort, er at det faktisk er plass til flere bager bak tredje seterad. Det betyr at det er mulig å frakte fem voksne og to barn pluss endel bagasje. Når setene ikke er i bruk, ligger de flatt og danner lasteromsgulvet. Det å få dem opp og ned kan ved første forsøk virke litt vanskelig, men etter å ha øvd noen ganger går det hele overraskende lett.

Artig bakseteløsning

Vis mer
Vis mer


Med de bakre setene trygt på plass i gulvet åpenbares et lasterom som er dypere enn lasterommet i en Volvo V50 og langt dypere enn RAV4-lasterommet. I tillegg kan det skapes enda større dybde i en håndvending. Ved å trykke på knappen på høyre side faller 40 prosent av seteryggen på andre rad frem av seg selv. Deretter løsner sitteputen i bakkant og det sammenfoldete setet vipper frem. Det hele skjer automatisk og man trenger ikke å fjerne hodestøttene. Samme operasjon kan gjennomføres på 60-prosent-delen på venstre side. Snedig.

Ulempen ved denne løsningen, kontra løsninger der setene felles ned i gulvet, er selvsagt at det foldete setet stjeler dybde. Når det er sagt, må det tilføyes at man til gjengjeld får god takhøyde. Det er forøvrig ikke mulig å løsne baksetene og ta dem ut av bilen.

Delt baklukeløsning

Mitsubishi har valgt en horisontalt delt baklukeløsning ala BMW X5 og Land Rover Range Rover. Fordelen med denne løsningen er at man kan klare seg med liten plass bak bilen når de to luke-delene åpnes. I tillegg har man en kant å sitte på (skal tåle inntil 200 kilo). Ulempen er at det kan være vanskelig å rekke frem til de innerste delene av lasterommet, som altså er i klassetoppen når det kommer til dybde. Bredden derimot, ødelegges av kraftige innerhjulbuer.

Mitsubishi Outlander er tilgjengelig i fire utstyrsnivåer, med de intrikate betegnelsene Invite, Intense, Intense+ og Instyle.

Invite: 360.000 kr

Vis mer


Selv grunnutgaven - Invite - har en relativt omfattende standardutstyrsliste. Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP), seks kollisjonsputer og to isofix-fester i baksetene. Om ønskelig kan fremre passasjerkollisjonspute kobles ut. I tillegg følges Invite-utgavene av elektronisk klimaanlegg, rattbetjent stereoanlegg, elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut, elektrisk justerbare, oppvarmede og innfellbare sidespeil og kjørecomputer. Tre 12-volt-uttak og varmetråder under frontruteviskerne følger også med. Invite leveres imidlertid med stålfelger og mangler tredje seterad.

Intense: 375.000 kr

Ved å legge til 15.000 kroner kan man avansere til Intense, som innebærer oppgradering fra stoff- til velurseter, oppgradering til 18-toms alufelger, rattbetjent fartsholder samt skinntrukket ratt og girkule. I tillegg kommer designelementer som lakkerte dørhåndtak og sølvfarvet skliplate og dørlister. Også Intense selges kun som femseter.

Intense+: 395.000 kr

Vis mer


Intense+ koster 20.000 kroner mer enn Intense og leveres med syv seter, Rockford Fosgate stereoanlegg, tåkelykter og integrert håndfri-styring av mobiltelefon. I tillegg kommer sotede sidevinduer, innstigningslister i fordørene og doble, forkrommede enderør.

Instyle: 410.000 kr

Toppmodellen koster 15.000 kroner mer enn Intense+ og kan i tillegg lokke med skinnseter samt skinn på midt- og dørarmlener. Elektrisk justerbart førersete med høydejustering i både frem- og bakkant følger også med, i likhet med nøkkelfri adgang og start, xenonlykter og sølvfarvede dørhåndtak.

Instyle er altså en relativt komplett utstyrt bil, selv om vi savner elementer som regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil og ryggesensor. Likevel er altså Mitsubishi Outlander vår nye klassefavoritt. Hvorfor? Les vår konklusjon her.