Plass og komfort

Freelander har blitt større og mye mer komfortabel, og fortsatt er det slik at personer prioriteres foran gods.

Og det er jo bra så lenge man ikke er i ferd med å pakke for norsk vinter- eller påskeferie, når det ikke er mulig å få med seg de tre siste bagene er benplassen i baksetet litt uinteressant. For bagasjerommet er lite, det er grunt og kort. Bagasjerommet er definitivt Freelanders svakeste side, og det er litt mystisk hvordan konkurrentene har fått til såpass mye større bagasjerom på biler som i praksis er like lange. Under bagasjeromsgulvet ligger reservehjulet, men det forklarer i grunnen bare hvorfor ikke bagasjerommet er så dypt.

Ny flaskerekord

Ved siden av å utmerke seg med god komfort setter Freelander ny rekord i antall flasker de to i forsetene kan ha tilgjengelig. Det går fire halvliters brusflasker i hver dørlomme, og i midtkonsollen er det plass til ytterligere tre. Utover flaskekapasiteten er det ikke like mye oppbevaringsrom i Freelander som i de andre Land Roverne, og interiøret er kanskje det strengeste i familien.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Interiøret kan ikke på noen måter sammenliknes med forgjengeren, og slektskapet til de større søsknene er tydelig med store dreiebrytere og tydelige knapper som gjennomgangsmelodi. Funksjonaliteten er god, og det beste er at alle funksjonene er helhetlig satt sammen.

Også finishen og materialvalg imponerer, og følelsen av ett godt sammenskrudd interiør løfter helhetsopplevelsen. Detaljer som at teppet har fått beskyttelse mot skitne gummistøvler ved innstigning i baksetet og at oppbevaringsrom har antisklimatter understreker det gjennomførte med interiøret.

Tradisjonell

På godt er Freelander 2 Land Rover-tradisjonell ved at man sitter høyt med godt utsyn både foran og bak, og det er god plass for alle passasjerer. Ellers er det lett å finne en god kjørestilling, men vi skulle ønske at sitteputen kunne heves både i forkant og bakkant. Slik det er nå får ikke lange personer fullgod lårstøtte ved at puten kun kan justeres i bakkant.

Ellers er bakseteløsningen i Freelander 2 litt uinspirert, det er ikke mulig å vinkle seteryggen, og setene felles ned på samme måte som i en stasjonsvogn fra 70-tallet. Her har mange av de viktigste konkurrenten bedre løsninger.

Og når vi er inne på gamle stasjonsvogner, Freelander 2 har fått topphengslet bakluke, noe vi mener er å foretrekke fremfor sidehengslet. Luken smeller nemlig ikke igjen om du har parkert skrått, og bagasjen er beskyttet mot regn under innlastning.

Startknapp

For å starte Freelander to må du først dytte fjernkontrollen inn i en slisse ved siden av rattet, for så å trykke på en startknapp. Startknapp er en fin løsning for biler som har nøkkelfri atkomst, men fordi Freelander ikke har det oppleves prosedyren litt plundrete til å begynne med. Etter hvert satt øvelsen mer i fingrene.

Den mest irriterende enkeltdetaljen i Freelander er konstantfartholderen, det tar utrolig lang tid å få hastigheten ned ved å trykke på minussymbolet på rattet. I praksis ender man med å skru av og på fartsholderen når bilen foran har funnet ut at de skal konsentrere seg om utsikten og ikke om å holde jevn fart.

På plussiden finner vi radioens gode mottaker, ny rekord i Alltid Nyheter-dekning, og klimaanleggets ryddige og lettbrukte funksjoner. Også varmetrådene i frontruten er et på kalde morninger. Varmen sprer seg relativt raskt i kupeen etter kaldstart, og grunnen er et dieseldrevet varmeapparat som hjelper til. Det er foreløpig ikke mulig å starte denne varmeren på forhånd slik at man kan komme til en ferdigoppvarmet bil.

God komfort

Freelander 23 er klasseledende på komfort, både fjæring og lydkomforten er spesielt god – og som sagt oppnås dette uten at kjøregleden kompromisses i stor grad. Den er riktignok tung, men med komfort som i klassen over, men uten de hundrevis av kiloene ekstra de store SUVene har, gjør at Freelander 2 oppleves som kjøreglad.

Prisen er Freelanders største utfordring, og vi skal se nærmere på hva du får for pengene og hva konkurrentene tilbyr her.