Plass og komfort

Det er bra med plass i Antara, men mindre enn i søskenet Chevrolet Captiva. Komfortmessig ligger bilen på det jevne.

Opel Antara tilhører den nye generasjonen mellomklasse-SUVer som størrelsesmessig ligger et nummer over kompakte SUVer som RAV4. Den er imidlertid noe kortere enn Santa Fe, Outlander og Chevrolet Captiva.

Antara er en femseter uten mulighet for en ekstra seterad, og det er et bevisst valg med henblikk på konkurransesituasjon, økonomi og markedsanalyse. ”Den kategorien kunder overlater vi til andre”…

Romslig

Vis mer
Vis mer
Vis mer

Plassforholdene om bord er meget gode, rommelighetsfølelsen likeså. Når det er sagt kunne benplassen i baksetet vært noe mer sjenerøs – Toyota RAV4 (som vel og merke er en referanse) gjør det bedre.

Når det gjelder albuerom og luft over hodet hadde vi ingenting å klage på. Bagasjerommet derimot, skuffer. Plassutnyttelsen minner om den i Audi Q7 - og det er ikke noe kompliment. Imidlertid gjør Antara delvis opp for dette ved å være ganske praktisk innrettet.

Baksetene legges enkelt ned og gir et helt flatt lasterom. Et smart system for organisering av lasterommet med diverse skinner, nett, skyvevegger og kroker vil bli tilgjengelig om kort tid. Det samme gjelder Flex Fix-systemet - det smarte integrerte sykkelstativet for to sykler, som kan dras ut under støtfangeren, og som vi oppdaget første gang på nye Corsa. Et nedfellbart passasjerforsete vil også bli tilgjengelig og vil gjøre det mulig å laste gjenstander med en lengde på opptil 263 centimeter. Det er bare synd at det ikke gis mulighet til å åpne bakvinduet separat, noe som er praktisk hvis man er parkert i en trang lomme - eller er parkert på en ferge.

Godt førsteinntrykk

Inntrykket av romslighet, sammen med et bra nivå på opplevd kvalitet og en behagelig interiørdesign gjør at Antara er en trivelig bil å gå inn og sette seg i. Førermiljøet er av meget bra standard med oversiktlig og praktisk instrumentering og en høy grad av opplevd kvalitet - det oppleves nærmest eksklusivt og ihvertfall hakket over det i søskenmodellen Chevrolet Captiva. Men for å komme tilbake til det praktiske: Flere oppbevaringsrom hadde vært ønskelig. Dessuten: Testbilen hadde ikke automatiske kjørelys hvilket nødvendiggjorde å tenne halvlys på dagtid. Dette medførte automatisk nedblending av displayene på instrumentpanelet, hvilket gjorde disse uleselige i dagslys!

Komfort-SUV (?)

Vi kalte den det i tittelen, for det er det denne bilen er ment å være. Eller har vi misforstått? Var meningen å skape en sports-SUV hvorav den dynamiske designen og "gjellene" ved forskjermene - og de relativt sett stramme kjøreegenskapene?

Spørsmålet er symptomatisk for følelsen vi hadde etter å ha kjørt en god del med bilen. Kompromisset mellom hensynet til kjøreegenskaper og hensynet til komfort har vært en balansegang, og komforten er blitt redusert i forhold til idealsituasjonen. Ikke for det - jevnt over er kjørekomforten godkjent - det at det ikke krenger mye bidrar jo selv om man merker noe mer til korte ujevnheter enn man skulle ønske. Her kunne noe mykere seter ha bidratt til å filtrere ytterligere - men setene er faste og gir dessuten begrenset sidestøtte.

Når det gjelder støynivået er situasjonen i stor grad den samme. Lyddempingen er sånn "midt på treet" - det bråker ikke i bilen, men man merker både vindsus og rullestøy. Til komfort-SUV å være kunne den totalt sett vært mer komfortabel, men vi kan ikke gå så langt som til å si at Antara er ukomfortabel - for det er den ikke. Men Hyundai Santa Fe lå etter vår mening hakket over på dette kapitelet. (Men kjøredynamisk lå den hakket under...)

Hvor anbefalelsesverdig er så - totalt sett - Antara i sin kategori? Kan den hamle opp med de sterke konkurrentene? Les vår konklusjon her.