Plass og komfort

Ved første øyekast fremstår Auris som moderne og dynamisk. Ved nærmere ettersyn viser det seg at Corolla-etterfølgeren er belemret med en rekke svakheter.

Auris har en fremskutt frontrute og store glassflater, noe som medvirker til å skape en lys kupé og god plassfølelse. Det lille skinntrukkede rattet ligger godt i hendene og de belyste knappene som er plassert på styreredskapen er behagelige å betjene.

En tøff og annereledes "bro" forbinder dashbord- og midtkonsoll - og midt på denne finner man girspaken, som dermed er svært lett å nå. Førersetets sittepute gir god lårstøtte og sidevangene er kraftige nok til å gi god sidestøtte ved aktiv kjøring.

Praktisk Dual-knapp

Vis mer


Mange vil mene at det kompakte instrumenthuset med de digitale drivstoff- og temperaturmålerne fremstår som stilige og moderne, og vi lot oss imponere over håndbrekkvarsleren, som både består av ett akustisk og hele tre visuelle elementer. I dashbordkonsollen finner du et klimaanlegg med to soner, men er du alene i bilen er det bare å deaktivere "Dual-funksjonen", så kan begge soner betjenes fra din temperaturvalgknapp.

Integrerte koppholdere

En stor ventilasjonsdyse på toppen av dashbordet sørger for frisk luft selv om du skulle ønske å stenge de fire ordinære luftdysene. Og den lekre tak-konsollen omkranser både et oppbevaringsrom og to knapper for separate leselys. Foran forsetepassasjeren finner man ikke færre enn to hanskerom og under de to ytre luftdysene skjuler det seg to integrerte, velfungerende koppholdere. Trykker du på bakrutevarmer-, defrost- eller resirkulasjonsknappen, så aktiveres lange, smale og elegante "lys-streker". Og en separat lyktespylerknapp betyr at du kun vasker lyktene når du selv mener det er behov for det - i motsetning til de fleste andre biler, som vasker lyktene når føreren vasker frontruten.

35 poeng i kollisjonstest

Vis mer


Det faktum at bilen er utrustet med syv kollisjonsputer, inkludert en knekollisjonspute for føreren, bidrar til trygghetsfølelse og resulterte i sterke 35 poeng og fem stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP. Om du ønsker å ha barnet bakovervendt i forsetet er det bare å koble ut passasjerkollisjonsputen - og et eget lite panel under klimaanlegget bekrefter at puten faktisk er deaktivert.

God bakseteplass

Baksetepassasjerene møtes av en relativt raus døråpning og kan ta plass i seter som byr på god plass for knærne, god takhøyde og raus tomleplass for føttene under forsetene. Som de foran kan også de i baksetet glede seg over dørlommer som er tilpasset brusbokser og flasker. Om ønskelig kan bakseteryggen vippes et hakk bakover, noe som gir en mer avslappet sittestilling.

Distingvert dørlukke-lyd

Og når bagasjerommet skal utvides er det bare å dytte ned hodestøttene, ta tak i en liten spak og legge ned den delte seteryggen. Når seteryggene felles opp igjen, har Toyota sørget for at setebeltene ikke blir klemt fast bak seteryggene. Og når du lukker bakdørene, ledsages selve lukkingen av et elegant knepp i klasse med dørlukke-lyden vi forbinder med svært dyre luksusbiler.

Hard dashbordplast

Vis mer


Og dermed må jo Auris være en fantastisk og attråverdig bil? Eller? Nei, dessverre rommer ikke de ovenstående avsnitt den hele og fulle sannhet. Sannheten er nemlig at Auris også har en rekke svakheter.

Det første vi bet oss merke i, er at Toyota har valgt å belemre sin nyeste kompaktklassebil med hard dashbordplast. Alle de seriøse Auris-konkurrentene - ja, selv forgjengeren Corolla - kan skilte med polstret plast på dashbordet. Men ikke Auris. I stedet finner vi knallhard plast, som stedvis er av aller tristeste type.

Riper

Det neste vi la merke til var at den champagne-farvede lakken på den store bro-aktige girspak-konsollen allerede var preget av riper. Og det til tross for at testbilen knapt hadde gått 6.000 kilometer. Det er dermed grunn til å anta at girspak-konsollen i mange Auriser vil se relativt sliten ut etter et par års bruk.

Raklete

Navigasjon er ekstrautstyr og koster 21.000 kroner. Vis mer


Og det er ikke bare den harde plasten og den lite robuste konsoll-lakken som går på bekostning av kvalitetsopplevelsen. Flere av interiørelementene, deriblant girkonsollen og det øvre hanskeromslokket, fremstår som billige og lite solide - i den forstand at de gir uvanlig mye etter når de utsettes for belastning.

I tillegg må kjørecomputeren betjenes via en knapp inne i instrumentpanelet, noe som verken er praktisk eller trafikksikkert. Og når man ønsker å følge med på en kjørecomputer-funksjon, må man samtidig si farvel til klokke og utetemperaturmåler. Sigarettenneren fremstår som billig og ti av knappene, deriblant seks av syv vindushever-knapper, mangler belysning.

Mye dekkstøy

Lyden som skapes når man aktiverer hornet er rett og slett pinlig, vi har vært borti motorsykler med mer potente og hørbare lydhorn. Lyden som skapes av dekkene derimot, er mer hørbar enn ønskelig. Overraskende mye dekkstøy trenger inn i kupeen ved landeveis- og motorveikjøring, i hvert fall med vinterdekkene som satt på vårt testeksemplar (Continental Conti Viking Contact 3).

Lite påkostet

Vis mer


Heller ikke bakseteavdelingen virker spesielt påkostet. Riktignok får man et nedfellbart midtarmlene med integrerte koppholdere hvis man tar seg råd til utstyrsnivå Executive. Men dette midtarmlenet er blant de simplere og mer impotente versjoner vi har vært borti, der det bøyer seg ned mot sitteputen. Baksetepassasjerene må også klare seg uten leselys og 12-volt-uttak. Toyota har heller ikke benyttet anledningen til å plassere en koppholder i bakkant av midtkonsollen, noe som vil vært nyttig i biler som mangler Executive-armlenet.

Lite bagasjerom

Bagasjerommet er heller ikke noe høydepunkt. For det første åpnes bakluken så lavt at personer over 180 centimeter risikerer å skalle i baklukelåsen. For det andre er innlastingen høy og lastekanten ditto. Selve bagasjerommet fremtrer i tillegg som om sparekniven virkelig er tatt i bruk. Her finner man ingen ekstra rom eller nett, ingen 12-volt-uttak eller smarte handleposekroker. I det hele tatt fremstår det hele som tafatt og uinspirert. Det mest alvorlige er imidlertid at bagasjerommet er både grunt, smalt og lavt.

Ikke flatt gulv

Når hattehyllen fjernes og baksetene felles ned, får man riktignok langt bedre plass. Men i motsetning til stadig flere bilmodeller, for eksempel storebror Verso, kan man ikke i Auris skryte av et flatt gulv. Tvert i mot. Overgangen mellom bagasjerommet og de nedfelte setene preges av en åtte centimeter høy kant. Og selve seteryggene kommer aldri ned i vannrett posisjon.

For høy sitteposisjon

Vis mer


Også i forseteavdelingen fant vi en rekke løsninger som virker overraskende lite gjennomtenkt til å komme fra verdens mest fremadstormende bilprodusent. For eksempel foregår høydejusteringen av førersetet med en kort spak som er tungvinn å betjene. Og selv i nedre posisjon opplevde vi altså at sittestillingen var så høy at den gikk på bekostning av bilens ambisjoner om å fremstå som sportslig.

Harde hodestøtter

Også seteryggjusteringen foregår med spak - en langt mindre presis og brukervennlig løsning enn den de fleste konkurrenter har valgt - nemlig et dreiehjul. Hodestøttene er riktignok aktive, noe som er bra. Men vi kan ikke forstå, verken fra et komfort eller sikkerhets-perspektiv, at hodestøtter skal være så harde som Auris-støttene.

Håpløse setevarmerknapper - igjen

Det å lage logiske setevarmer-knapper i kompaktklassebiler synes å være en uoverkommelig utfordring for Toyota. Også denne gangen er setevarme-knappene plassert over hverandre, og ikke ved siden av hverandre. Dette i motsetning til knappene i konkurrentene - og nesten alle andre biler, for den saks skyld. I tillegg må Auris-eieren velge mellom av og på - her finnes ingen trinn eller reguleringsmulighet. Den samme merkelige og billige løsningen er forøvrig å finne i Verso og RAV4. Men ikke i Avensis, som beviser at Toyota kan når de vil. I Avensis finner vi to separate og lekre dreiehjul med trinnløs setevarmejustering.

Speiljusteringsknappene, som mangler belysning, er plassert nede til venstre for rattet, slik at mange førere vil måtte lene seg til venstre for å lokalisere dem. Dumt, fordi alt som tar blikket vekk fra veien potensielt er trafikkfarlig. Og i stedet for å ta i bruk dreiebrytere for temperaturvalg og viftehastighet, må føreren forholde seg til ikke mindre enn 15 klimaanlegg-relaterte knapper.

Vis mer


Den integrerte radioen ledsages riktignok av to dreiebrytere. Men disse er så små og glatte at de stryker til ergonomi-eksamen. Og mens frekvens-søkeknappen ledsages av merkbare knepp, mangler volumbryteren av en eller annen grunn denne finessen.

Ingen åpne rom i midtkonsollen

Konsollen mellom forsetene er altfor lav til å kunne brukes som midtarmlene og kun knappen for førervinduet har ett-trykk-funksjon. Forgjengeren, Corolla, kunne skilte med ett-trykk-funksjon for alle fire vinduer. Og selv om Auris kan skilte med en brukbar mengde koppholdere og oppbevaringsrom, irriterte vi oss tidvis over girkonsollen, som effektivt forhindrer muligheten til å legge fra seg parkeringskort og andre småting i midtkonsollen.

Kjip hekk

Vi pleier vanligvis ikke å uttale oss altfor sterkt om design. Det å finne ut om man liker en bils utseende eller ikke, er noe vi utmerket godt vet at våre lesere klarer på egen hånd. Likevel, når vi først er i det negative hjørnet, klarer vi ikke å la være å nevne vår forundring over at Toyota valgte å gi Auris en så - etter vårt syn - paddeaktig og lite dynamisk bakpart.

ESP fra start

Vis mer


Det er også grunn til å bruke noen setninger på utstyrsnivåene. Det som er bra, er at både antiskrens (ESP), syv kollisjonsputer (ikke ni, som Toyota hevder), integrert radio og kjørecomputer er standardutstyr helt fra grunnutgaven.

Den som spytter i 10.000 kroner ekstra og avanserer til Sol, får i tillegg elektriske vindusheiser i bakdørene, rattbetjening av stereoanlegget, skinntrukket ratt og girspakkule og tåkelykter. Samtidig oppgraderes klimaanlegget fra et manuelt ensone-anlegg til et elektronisk med to soner.

Executive

Men både regnsensor og automatisk nedblendbart bakspeil, som var standard i Corolla Sol, har forsvunnet. Får å få dette utstyret må man opp på utstyrsnivå Executive, som koster drøye 15.000 kroner mer enn Sol. Til gjengjeld kan man da også glede seg over nøkkelfri adgang og start, xenon nærlys, fartsholder og alufelger. Dessverre kan ikke de to 1,4-litersmotorene leveres i utstyrsnivå Executive.

X

Vis mer


Utstyrsnivå X kan bare leveres i kombinasjon med 177-hesteren. Men fordi denne motoren har skuffet oss i andre Toyota-modeller, og fordi Auris 2.2 D-4D X koster 355.000 kroner, bruker vi ikke tid på utstyrsnivå X her.

Ikke ledende bakseteplass

Vi har allerede nevnt at bagasjerommet er beskjedent - både av utseende og størrelse. Vi har også nevnt at baksetene byr på god benplass og takhøyde. Men klasseledende er bakseteplassen ikke. Våre målinger tilsier at benplassen i Volkswagen Golf er tre til fire centimeter bedre. Det samme gjelder takhøyden.

Auris er altså ikke det beste kjøpet i kompaktklassen. Hvilken bil skal du velge i stedet? Les vår konklusjon her.