Plass og komfort

Cee'd er en noe mindre bil enn forgjengeren Cerato, men den er helt på høyde når det gjelder plassforhold. Kjørekomforten er imidlertid ikke bilens sterkeste side.

Kia cee'd plasserer seg midt i kompaktsegmentet hva angår størrelse, og den er konstruert med dagens krav til sikkerhet og komfort for øye. Det er dermed ikke overraskende at plassforholdene tilsvarer kategoriens standarder.

Romslig

Bilen er 423,5 cmlang, 179 cm bred og 148 cm høy; typiske verdier i segmentet og omtrent som VW Golf. I forhold til Golf virker imidlertid kupéen rommeligere og luftigere uten at vi kan underbygge dette med andre objektive målinger enn akselavstanden, som med 265 centimeter er hele syv centimeter enn på Golf. Førerplassen er et trivelig sted, og man føler umiddelbart at her har man nok armslag. I baksetet er situasjonen noe bedre enn gjennomsnittet i klassen, og fire voksne av gjennomsnittshøyde vil uten problemer kunne reise i denne bilen. Også takhøyden er bra.

Praktisk

Vis mer
Vis mer


Dørene åpnes meget vidt foran, så adgengen til forsetene er meget lett. Den er også grei til baksetene selv om åpningsvinkelen er noe snevrere. Bagasjerommet er romslig men lasteluken noe smal. Den har en midtre avdeling med oppbevaringsrom mellom gulvet og reservehjulet. Bakseteryggen felles enkelt ned i to deler, og etter at sitteputen er brettet opp mot forseteryggene kan man få et flatt lastegulv også uten å fjerne hodestøttene. Imidlertid lettes manøvrene ved å flytte forsetene fremover hvis fører og passasjer er storvokste. Når det gjelder oppbevaringsrom befinner cee'd seg på det jevne - noen flere - og noe større - ville vært enda bedre.

Oversiktlig

Når man har satt seg inn i bilen - i seter som er faste i stoppen, på grensen til å virke harde i begynnelsen, har man ikke noe problem med å få overblikket. Instrumentpanel og dashbord er oversiktlig og ergonomisk lagt ut; det meste finner man der man forventer å finne det. Her finner man ingen futuristiske dingser eller digitale fiksfakserier, men greie, klassiske og lettleste instrumenter med tallene på hvit bakgrunn. Info-display og skjermen for radio og navigasjon har oransj bakgrunnslys som kan kreve litt tilvenning.

Kvalitetsfølelse

"Hvor blir det av den vanlige tiraden om hardplast?" tenker kanskje noen. Vel, den uteblir her. Kvalitetsfølelsen er nemlig høy og overgår den man opplever både i konkurrentene fra VW og Toyota. Det har Kia helt sikkert gjort med vilje, og at det er blitt jobbet med akkurat dette aspektet merker man. Myke og polstrede materialer dominerer både oppe og nede på dashbordet og på siden av midtkonsollen - bare på enkelte få steder har den harde plasten og mer billig virkende materialer fått utfolde seg i noen grad, men i hovedsak er dette riktig bra.

Velutstyrt

Allerede fra grunnversjonen er Kia cee'd bra utstyrt - nå skal det sies at Kia ikke tar inn de billigste variantene til Norge. Således får alle versjonene eksempelvis 16-toms lettmetallfelger som standard, også skinn eller delskinn i interiøret. Sikkerhetsutstyret er som vi forventer: Komplett, med seks kollisjonsputer (hvorav passasjerputen foran kan kobles ut med nøkkel), ESP, Isofix-fester til barneseter samt aktive hodestøtter. Alle fire vinduene har el-vindusheiser med automatisk ned-funksjon og anti-klem.

Vis mer


Når det gjelder vår EXE-versjon til 215.000 kroner, kan det nevnes at den har som standard navigasjon sammen med RDS-radio/CD med MP3- og i-Pod mulighet samt rattbetjening. Den har også elektronisk klimaanlegg og luftkvalitetssensor. Av annet standardutstyr som bidrar til å gjøre bilen så konkurransedyktig er for eksempel regnsensor og automatisk avblendbart speil. Sidespeilene er elektrisk justerbare og oppvarmede. Frontruten har varmetråder i nederste del.

Vinner ikke på komfort

Å si at bilen er ukomfortabel er en betydelig overdrivelse, men folk som tidligere har hatt utpregede komfort-orienterte biler vil trenge tilvenning til Kiaens temmelig stive understell. Dette er med på å favorisere den dynamiske kjøreopplevelsen vi beskrev i forrige kapitel, men en ytterligere innsats kunne vært gjort på dempingen. Små ujevnheter, hull, skjøter og trikkeskinner gir nemlig slag som riktignok filtreres unna så man ikke blir filleristet, men de legges merke til. Her skal også åresiseres at Kia i Norge har valgt å utstyre alle versjonene med den sjenerøse hjuldimenssjonen 205/55-16.

Noe rullestøy

Jevnt over er Kia cee'd lite støyende. Lyddempningen for motorstøy er effektiv og vindsus er ihvertfall ikke noe problem i norske hastigheter. Derimot opplevde vi et til tider relativt påtrengende støynivå fra hjulene på veibanen. Vi kjørte testbilen med Nokian vinterdekk, og importøren hevder at med de Michelin-dekkene som monteres standard for sommerbruk og som er spesielt utviklet for bilen, vil dette lydnivået være mindre merkbart. Det er også selvfølgelig slik at hvis to støykilder forsvinner eller dempes effektivt, vil den tredje merkes ekstra godt. Uansett: Totalt sett er ikke støy noe problem i bilen

Det nærmer seg nå tid for å konkludere testen. Som produkt er vi meget fornøyd med bilen, med dens opplevde kvalitet, dynamiske og praktiske egenskaper. At Kia har gitt prioritet til dynamisk karakter og kjøreegenskaper er også med på å gjøre det mulig å "type-definere" bilen. Men totalt sett: Er dette en bil vi vil anbefale å kjøpe?
Klikk her for å komme til vårt kapitel konklusjon og konkurrenter