Plass og komfort

Romslige forseter, romslige bakseter og dermed ikke alt for romslig bagasjerom.

Og uten fleksibilitet i form av justerbart baksete tror vi det er bagasjerommet som ikke innfrir for de som skal bytte ut stasjonsvognen. Bagasjerommet er på størrelse med en vanlig Golf, det vil si i overkant av 400 liter.

Bagasjeplassen begrenses ytterligere ved at det kun er mulig å legge bakseteryggen fremover oppå sitteputen, noe som gjør at lastrommet får en forhøyning som gjør at det blir vanskelig å få inn store og tunge gjenstander.

Baksetet derimot tar romslig i mot et bakovervendt barnesete uten at det blir umulig å sitte i setet foran, men vinduskarmen er for høy til at barn kan se ut. Sittekomforten er sånn passe for voksne, med kort sittepute og rettvinklet rygg uten justeringsmuligheter. Benplassen er imidlertid god. Og førerplassen er stor nok også for de som nærmer seg to meter, og det er lett å finne en god sittestilling.

Ryddig

Vis mer
Vis mer


Førerplassen er ryddig, og dashbordet og interiøret er mer konservativt enn det bilens ytre gir signaler om. Det er imidlertid funksjonelt, og ikke minst helhetlig uten malplasserte knapper og utstyr som virker ettermontert. Dessuten er kvalitetsfølelsen god med myke materialer på dashbord og øvre deler av dører.

Interiøret får et stort løft av glasstaket, billig ekstrautstyr til 4.500 kroner, som gir en helt annen romfølelse enn med fast tak. Glasstaket har en elektrisk drevet gardin som kan trekkes for ved ubehagelig solskinn.

Ikke lydløst

Motoren høres mest under igangsetting, men motorlyden er snill for å være fra en dieselmotor. Mer plagsomt er vindstøyen som oppstår i forskjellige hastighetsområder, og uten av vi vet det for sikkert, mistenker vi de store sidespeilene.

Mye mer irriterende er plystrelyden som friskluftdysene i dashbordet lager når de står i lukket stilling. For å unngå konserten blir man nødt til å fikle med luftstrøminnstillingene i klimaanlegget, eller å la dysene stå åpne.

God oversikt

Høyden gir god oversikt, og de tross alt moderate ytre målene kombinert med lettkjørtheten levert av motor og girkasse, gjør Qashqai til en vinner i bytrafikk - helt til det skal lukeparkeres, da er sikten skrått bakover kraftig hemmet av den bakre stolpen.

Sikkerhet

Viktige elementer som ESP og seks kollisjonsputer er på plass, det samme er to sett isofix-fester i baksetet samt mulighet for å koble ut kollisjonsputen i passasjersetet foran. En fiks detalj er at du som fører får beskjed om hvem av de tre i baksetet som ikke har festet sikkerhetsbeltet sitt godt nok.

Qashqai er imidlertid ennå ikke testet i Euro NCAP.

Denne bilen har en snodig samling konkurrenter, og de skal vi se nærmere på her.