Plass og komfort

C-klasse er en milsluker av rang på så vel landevei som motorvei. Også baksetepassasjerer kan nå trives ute på tur.

Selv om C-klasse er sportsligere enn tidligere, er det komforten som er bilens sterkeste side. Fjæringskomforten overbeviser på de fleste underlag. Kun på virkelig brutale ujevnheter som hull i veien minnes man på at dekkene tross alt kun har 45-profil. 17-tommerne skaper også vel mye dekkstøy. Er det maksimal komfort du er ute etter, anbefaler vi deg derfor å gå for utstyrsnivåene Classic eller Elegance med 16-tommere som standard. Da får du trolig mellomklassens mest komfortable bil. For øvrig oppleves C-klasse som svært stillegående i norske hastigheter, men under lanseringen i Spania kunne vår utsendte journalist rapportere om litt vindbrus ved relativt høye hastigheter.

Intim

Vis mer


Førerplassen oppleves som ganske intim med en relativt kraftig midtkonsoll og et solid midtarmlene. Hvorvidt dette er positivt eller negativt, er en ren smakssak, men kun et fåtall vil ha problemer med å finne plass i de to fremste stolene. Det er imidlertid verdt å notere at takhøyden er såpass beskjeden at høyvokste personer vil måtte senke setene til laveste posisjon med begrenset plass til baksetepassasjerens føtters som resultat. Utover dette, duger baksetene greit til voksne personer så lenge de som sitter foran ikke er alt for storvokste. Samme plassforhold som eksempelvis Ford Mondeo og Volkswagen Passat kan by på, er imidlertid C-klasse ikke på høyde med. Sett i forhold til premium-konkurrentene, er det likevel fullt ut godkjent.

Behagelige seter

Forsetene er i Avantgarde-utgave litt sportsligere enn standardsetene og tilbyr helt greit, men heller ikke mer, med sidestøtte. For øvrig sitter man godt med avlastning til de viktigste kroppsdelene både foran og bak og langturer er helt uproblematisk. I samme utstyrsversjon er et midtarmlene med en fiffig koppholder standard i baksetet. Foran finnes ingen koppholdere, men for øvrig er det godt med oppbevaringsrom.

Bra kvalitetsfølelse

Vis mer


Vår testbil var utstyrt med panorama soltak (17.610 kroner) som i kombinasjon med lyst beige skinn gir en lys og trivelig kupé. Kvalitetsinntrykket i interiøret er fullt ut godkjent med bra følelse i alle knapper og hendler og med godt materialvalg, men noen revolusjon i forhold til for eksempel Audi A4 er det på ingen måte snakk om.

Fornuftig betjening

Betjeningen av stereoanlegget, telefon og eventuell navigasjon skjer via et lite hjul i fremkant av midtarmlenet. Løsningen er inspirert av storebror S-klasse som igjen skulte på BMWs iDrive-system og fungerer på en intuitiv og lettfattelig måte. Fortsatt holder man fast ved multihendelen på venstre side av rattet som styrer både vindusviskere, blinklys og fjernlys. Hvorvidt man foretrekker å ha alt på en spak, blir en ren subjektiv vurdering. Noen åpenbare ulemper har det i alle fall ikke. Betjeningen til konstantfartsholderen sitter like over denne multihendelen og før man har vendt seg til plasseringen, er det fort gjort at man kommer borti denne når man egentlig skal betjene blinklyset. Resultatet kan bli at bilen plutselige akselerer uten at man tror man har bedt om det med medfølgende angstanfall. Dette er likevel småplukk og alt i alt fungerer betjeningen bra.

Vis mer


Instrumenteringen er også brukervennlig med god lesbarhet og en stilig design. Den midtmonterte kjørecomputeren kan enkelt betjenes via det standardmonterte multifunksjonsrattet. Enkelte vil nok imidlertid savne informasjon om momentant forbruk i computeren.

Ikke maksimal plass for pengene

I bilens bakerste avdeling merker man at C-klasse er en mindre bil enn ikke-premiumbiler i mellomklassen som Opel Vectra og Ford Mondeo. Dette tatt i betraktning er likevel bagasjeromsvolumet helt greit. 475 liter er plassen du har til disposisjon. Baksetene er nedfellbare og øker fleksibiliteten betydelig.

Vis mer



Alt i alt oppfyller nye C-klasse de fleste krav man kan stille til en liten familiebil i mellomklassen, men poenget med C-klasse er likevel ikke kun å dekke praktiske behov. Det er det nemlig mange biler som gjør langt bedre til en betydelig lavere pris. Les mer om hvorvidt C-klasse klarer å forsvare den relativt høye prisen i forhold til konkurrentene i konklusjonen.