Plass og komfort

Til tross for heseblesende ytelser er komfort ikke noe problem i SL 55.

Vis mer
Vis mer
Vis mer

Vi har nevnt tidligere at testbilen ikke er supersportslig. Det nyter vi godt av nå. I cockpit sitter du som støpt i velformede seter, og hvis du skulle få behov for komforttjenester, kan setene både massere, varme og kjøle ned baken til passasjerene. Det er med andre ord gode muligheter for en behagelig tilværelse, men det burde vært mulig å senke setene lengre ned og det burde vært mulig å heise rattet høyere opp. Justeringene av setet har Mercedes plassert godt synlig i døra slik at man ser hva man trykker på. Normalen her er å plassere knappene på siden av setet slik at de er usynlige og man står i fare for å ripe
opp klokka når man famler seg frem mellom dørstokk og setebunn. For kjøring med taket av på kjølige dager kan Mercedesen også tilby ekstrem god kapasitet fra varmeanlegget. Full rulle med maksimal varme gir en svært god varmevirkning, og det var overhode ikke nødvendig å bruke alle ressursene. Da ble det for varmt selv om utetemperaturen var ned mot fem grader. Varmen blir også enda lettere å fange opp hvis man heiser opp vinduene og trekker opp turbulensbeksytteren som sitter rett bak setene. Da blir kupeen svært lun.

AMG-detaljer

Kupeen er lekker og AMG har satt sin egen finish på mye av det som vi kjenner fra de andre modellene. SL 55 har sort og grå instrumentskiver med røde nåler, AMG-merker i instrumenter, seter og gulvmatter, karbonfiber i midtkonsollen og et tykt ratt trukket med perforert skinn i gripeområdene.

Takløsning

Mercedes har også en glimrende takløsning. Taket er raskt å fjerne og alt går selvsagt automatisk. Et deksel i bagasjerommet må være på plass for at takemekanismen skal fungere. Løsningen er elegant og ikke minst når man skal ha bagasje ut og inn av bagasjeriommet ser man at noen har tenkt praktisk hos Mercedes. Når bagasjerokket åpnes følger det nedfeldte taket og dekselet med opp. Inn- og utlasting går som en drøm, til kabriolet å være, og Mercedes viser at de er i forkant på denne fronten.

Kjøring

Innstigning skjer via lange dører, og verken med eller uten tak byr dette på noen utfordringer. Bak rattet er funksjoner og hendler lettbrukt, og til tross for denne bilens beskaffenhet, er den lettkjørt og grei og ha med å gjøre. Setene tilbyr alle typer komfort og støtten gjennom svingene er slett ikke verst. Ulempene mange ser med kabrioleter, for eksempel kalesjeløsninger, er absolutt ikke noe problem her hvor du har et skikkelig tak. Du har det også mer enn varmt nok på kalde dager med taket nede. Varmeanlegget utvider helt klart sesongen for eiere av denne bilen. Med taket på plass over hodet er dette en fullverdig kupé med rimelig brukbart bagasjerom.

Støynivået i kupeen er svært varierende for å si det pent. Med taket på å lite belastning på motor er det stille. Gasspådrag fremkaller det vakreste V8-bråket vi noen gang har hørt. Med taket av tiltar denne underholdningen veldig, og gir du full gass i en tunnel med taket av, burde man nok strengt tatt brukt hørslevern.

Kjøreopplevelsen vi har hatt med SL 55 AMG har vært helt enorm. Dette er av de grommeste bilene vi har kjørt og i neste kapittel finner du mer om konklusjon og konkurrenter.