Plass og komfort

Åpne tosetere er sjeldent spesielt rommelige. Spesielt ikke når de har sammenleggbart ståltak og måler under fire meter i lengden.

Mazda MX-5 er like lang som de fleste nye småbiler på markedet. Det vil si rett under 4 meter. Det sier seg selv at plassforholdene ikke er spesielt gode. Kupeen passer best for personer under 1,85 som i tillegg ikke er alt for kraftige i overkroppen. Både i høyden, bredden og lengden skorter det nemlig litt på plassen. De litt mindre vil imidlertid finne seg godt til rette i de lavt monterte skinnsetene, som dog godt kunne hatt litt flere innstillingsmuligheter.

Ikke dybdejusterbart ratt

Det samme gjelder for rattet som kun kan tiltes. Det er for svakt i 2007, og flere vil kunne oppleve at det går på bekostning av kjøreposisjonen. Girspaken sitter lett tilgjengelig oppå den relativt høye kardangtunnelen. Alle andre betjeningskontroller er også enkle for føreren å nå.

Brukbart interiør

Vis mer
Vis mer


Kvalitetsfølelsen i interiøret er helt grei, men det er tydelig at det ikke er her pengene er lagt. Helt subjektivt synes vi designen med den kraftige midtkonsollen og de klassiske og lettleste instrumentene gjør seg bra i denne biltypen. Heldigvis har man også funnet plass til nok praktiske oppbevaringsrom.

150 liter

Sjekker man bagasjerommet, finner man heldigvis ut at den alternative takkonstruksjonen ikke har spist av bagasjeplassen. Her har du fortsatt 150 liter til rådighet. Ikke mye, men nok til helgebagasje og litt til for to.

God fjæringskomfort

Vi har allerede nevnt at fjæringskomforten er god, ikke minst sammenlignet med konkurrentene. Den største komfortbegrensningen på langtur finner vi i støynivået. 17-tommerne rumler en god del på grov asfalt, og motor og eksosanlegg lar deg aldri glemme at de er der. Sistnevnte synes vi er helt greit i en bil som dette. Rekkefireren produserer ikke direkte vellyd, men litt hissig brumming inspirerer når du gir på.

Vindstøy

Også vindstøyen er litt i overkant med taket på. Nedkabbet oppleves den som mer naturlig, men turbulensen er merkbart kraftigere enn i litt større, åpne firesetere. Til gjengjeld får man ordentlig friluftsfølelse. Frontruten er relativt kort og oppreist og stenger i liten grad for solen. Nedfelling av taket tar for øvrig bare 12 sekunder.

Ikke avgjørende

Ingen av disse komfortbristene er imidlertid så store av de overskygger kjøregleden. Også på langtur evner MX-5 å blidgjøre mer enn å irritere. Potensielle kunder er nok uansett mer opptatt av bilens sterke sider.

Sluttsummen er altså positiv. Les mer om hvordan MX-5 klarer seg i kamp med konkurrentene i konklusjonen.