Plass og komfort

Bilen har også komfort og plass, men man må lære seg en helt nye måte å lukeparkere på. Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

Testbilen var utstyrt med dype tofargede sportsseter. Man sitter bom fast mellom sidestøttene, noe som er en stor fordel når g-kreftene river og sliter gjennom svingene. Sittestillingen er oppreist med nærmest perfekt avstand til ratt og pedaler. Rattet i skinn er sportslig, svært enkelt og komfortabelt i hendene, tykt og lite og akkurat slik du vil ha det. Takhøyden er relativt god, tatt i betraktning hvilken bil dette er, og personer på snaue 190 cm sitter komfortabelt, men kanskje litt nært taket.

Vis mer
Vis mer

Dersom du tenker at denne bilen er komfortabel som en spikermatte ved lave hastigheter har vi en gledelig overraskelse på lur; du tar helt feil. Hydrauliske selvjusterende dempere
med støtabsorbering sørger for at man selv på brostein kan legge igjen nyrebeltet hjemme. Og bilen sluker virkelig ujevnheter i veien med den aller største selvfølge. Flere steder med litt tvilsom asfalt var vi sikre på at her smeller bunnplaten nedi, men det skjedde altså ikke en eneste gang. Å ratte bilen ved lave hastigheter er lett sammenlignet med en Diablo eller en Countach. Styringen er presis og godt assistert av servoen med tydelige tilbakemeldinger.

I LP640 har Lamborghini konsentrert seg enda mer om førermiljøet enn i den gamle Murciélagoen, alt av relevans er vridd mot sjåføren og man har full oversikt til en hver tid. Rattet er justerbart både i lengde- og høyderetning og stolene kan reguleres frem og tilbake, men ikke i høyden. Sidespeilene gir for så vidt god oversikt bakover på sidene mens sladrespeilet er mest til pynt, så til å rygge med er med andre ord ikke bilen spesielt oversiktlig. Det finnes heldigvis en løsning på den slags. Åpne opp den klassiske saksedøren og sett deg på innstegslisten som ligger høyere enn setet. Dermed har man med hodet over taket all sikten i verden, og parkering har aldri vært enklere eller mer underholdende. Den teknikken ble faktisk utviklet av Lamborghinis testsjåfører da Countachen ble utviklet på begynnelsen av 70-tallet.

Den forrige Murciélagoen var et imponerende syn med sine enorme proporsjoner og brutale linjer. Med LP640en er denne følelsen forsterket. Fronten er redesignet med en mer markert frontfanger og luftinntak, Eksosanlegget er nå integrert i diffuseren og har èn enorm utgang snarere enn de to enderørene til forrige modell. Bilen er faktisk asymmetrisk med et forstørret luftinntak til oljekjøleren bak døren på venstre side, noe som viser at designet til en Lamborghini ikke bare blir diktert av form, men også funksjon. Man kan også velge en ny type felger som ekstrautstyr, Lamborghini kaller dem Hermera, og det er disse som står på testbilen.

Det koster minst like mye som det smaker. Mer om priser og avgifter finner du her.