Plass og komfort

Etter først å ha gledet seg over spennende og annerledes interiør, glir fokus fort over på dårlig finish og for mye plast.

For eksempel ser låseknottene i vinduskarmen ut som om de dukker opp av litt tilfeldig borede hull, og bryterne i klimaanlegget blir så varme at det er ubehagelig å ta på dem. Compass er alene i folke-SUV-klassen om så enkle og billige materialvalg, og det er klart med på å forklare den relativt store prisfordelen bilen har.

Heller ikke brukervennligheten er på topp. Kjørecomputeren (standard kun i Limited) betjenes for eksempel med en knapp plassert ved hastighetsmåleren, hvilket innbærer at hånden må tres gjennom om rattet om man for eksempel blir nysgjerrig på drivstofforbruket.

Romslig forsete

Vis mer
Vis mer


Det er god plass i forsetet, men midtkonsollen har en kant som gjør at det ikke er lett å finne en god hvilestilling for langbente. Lange personer kan også finne takhøyden litt snau. Det største hinderet for å finne en god sittestilling er at rattet ikke er dybdejusterbart.

Baksetet er litt snodig utformet med svært høy sittepute, men selv om det føles uvant å ha tilnærmet 90 graders vinkel i knærne er det faktisk en velfungerende sittestilling for langturer. Ryggvinkelen er justerbar, og det eneste som kan skape problemer for baksetepassasjerene er litt snau plass til knærne.

Trangt bagasjerom

Bagasjerom har alltid vært det største problemet for de korte folke-SUVene, og i Compass er det ikke plass til stort mer enn i en bil i Golf-klassen. Gulvet er høyt, og det er kort avstand mellom bagasjeromsluke og bakseterygg. Og det høye gulvet i kombinasjon med skrånende bakrute gjør det vanskelig å få plass til store gjenstander.

Mye utstyr

Limited-versjonen har navigasjonssystem med stor skjerm som standard. Også soltak, musikkanlegg med 458 watts forsterker og skinnseter følger med i pakken. Noe vi savner, og som ikke er tilgjengelig som ekstrautstyr, er elektronisk styrt klimaanlegg.

Ekstrautstyrslisten er kort for begge utstyrsnivåer, og består av fire punkter der felgoppgradering for begge utstyrsnivåer står for halvparten. Ved siden av metallic lakk er eneste valgmulighet om du vil ha kjørelys i grillen eller ikke. For eksempel er det ikke mulig å velge konstantfartsholder til den billigste versjonen.

Folke-SUV-klassen er stor, og nå skal vi se nærmer på de tetteste konkurrenten til Compass.