Plass og komfort

Spider har god plass til to og et brukbart bagasjerom. Komforten er for biltypen god.

Plass og komfort er sjelden en åpen toseters paradegren, men vurdert for hva den er, klarer Spider seg bra. Baksetene er naturligvis fraværende, men foran sitter man komfortabelt og stolene er store nok for de fleste. Sidestøtten i skinnsetene kunne imidlertid vært noe bedre under aktiv kjøring. Støpt i et stykke er de imidlertid ganske lekre å se på.

Også benplassen er god både for føreren og passasjeren. Bak stolene finner man to oppbevaringsrom som sammen med et ganske brukbart bagasjerom gjør at to personer har nok plass til å dra på både kortere og lengre ferieturer.

Stofftak

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Med taket oppe er følelsen i kupeen ganske intim, men kun de aller lengste vil ha problemer med takhøyden. Stofftaket isolerer godt mot støy fra både vind og andre kilder, men bruker litt vel lang tid på å folde seg opp og ned; 25 sekunder.

Dashbord, midtkonsoll og instrumentpanel er i våre øyne lekkert designet, og kvalitetsfølelsen er meget god. Materialvalget er klanderfritt og finishen upåklagelig. Du trenger altså på ingen måte å være redd for å invitere med deg inn noen som syntes eksteriøret var tøft.

Ta av taket!

Spider nytes best med taket nede og da får du også skikkelig kabrioletfølelse. Frontruten er lav nok til at den ikke hindrer sikten mot himmelen, slik tilfellet er i mange fireseters kupé-kabrioleter. På den negative siden noterer vi at litt lengre sjåfører kan oppleve at toppen av frontruten havner litt vel tett på ansiktet med påfølgende dårligere sikt fremover. Litt mer turbulens enn de litt større kabrioletene gjerne belemres med, må du også tolerere i Spider. Noe av dette skyldes at vindavviseren sitter ganske langt bak fremsetene slik at den ikke klarer å demme opp for all vinden som kommer bakfra. Det er derfor begrenset hvor kaldt det kan være før de fleste ser seg nødt til å felle opp taket.

Mye sporing

Jeg har allerede nevnt at fjæringskomforten på fine veier er god. Dette til tross for at vår testbil var utstyrt med store 18-tommere med 45-profil. Ingen vil ha problemer med å gjennomføre langturer i denne bilen. Den største komfortbegrensningen er faktisk sporingen som gjør at du må gjete bilen ganske så mye når underlaget ikke er av topp kvalitet. På fine veier er imidlertid retningsstabiliteten upåklagelig.

17-tommere for komfort

Lavprofildekkene er også med på å bidra til å Spider ikke trives altfor godt på hullete og humpete veier. Er det komfort du er mest opptatt av, velg 17-tommers felger. Vi tror ikke de dynamiske egenskapene vil lide alt for mye under dette. Da er kanskje utseendet for mange et bedre argument for å velge de største felgene, for øvrig kostnadsfritt.

Vi summerer opp og sammenligner Spider med rivalene i kapittelet konklusjon og konkurrenter.