Plass og komfort

Plass? Nei, ikke så mye. Komfort? Tja, lite grann.

La det være sagt med en gang: Daihatsu Copen er ikke en bil for storvokste personer. Det er heller ikke en bil for de som ofte drar på langturer og har behov for å ha med seg bagasje, med trykk på bagasje uten mye foran. Med taket nedfelt, har man nemlig så godt som ingen lasteplass til rådighet. Den lille stripen som er tilgjengelig bak taket er så liten at du til og med skal slite for å få plass til fire melk og Dagbla’ for i går.

Med taket på blir bagasjeplassen imidlertid en del større. 210 liter er fordelt utover et ganske stort område, men dybden gjør at ferieklærne helst bør flatpakkes.

Intim

Vis mer


For føreren og passasjeren er plassen også ganske begrenset, men kanskje ikke så ille som man skulle tro. Personer på rundt 1.80 kan greit kjøre Copen, men inn- og utstigning er ganske trøblete. Vel nede i sportsstolene sitter man faktisk ganske godt, så lenge man ikke er spesielt bred over baken eller ryggen. Kontakten med passasjeren blir i tillegg ganske intim, så nærme man sitter hverandre. Dersom du kjører lukket er takhøyden også ganske begrenset, ikke minst mot siden av kupeen.

Skrall kvalitetsfølelse

For øvrig er interiøret ganske trist og preget av mye svart hardplast av billigste sort. Også designen kunne vært tatt rett ut fra en 80-90-tallsbil. Her merker man tydelig at Copen ikke er noen ny bil. Kvalitet og finish virker imidlertid grei, og det er bare taket som lager knirkelyder over ujevnheter. Bråket fra oven er imidlertid nok i seg selv, og japaneren gir ikke et veldig godt inntrykk når det kommer til karosseristivhet.

Ekte cab

Vis mer


Taket er for øvrig elektrisk, men før nedfellingen må man løsne to spaker ved frontruten. Derifra tar el-motoren over og bruker 20 sekunder på å legge taket ned i bagasjerommet. Frontruten er heldigvis kort nok til å gi skikkelig friluftsfølelse. I motorveihastigheter er fartsvinden egnet til å ødelegge selv de mest stabile frisyrer, spesielt dersom du er over 1,70 høy.

Stumpete

På langtur er komforten forøvrig godkjent, men heller ikke mer. I hastigheter over 90 er både motor og fartsvind betydelige støykilder, men de små dekkene løper imidlertid ganske stille over asfalten. Fjæringskomforten er ganske begrenset og Copen oppleves relativt stumpete, spesielt i lave hastigheter. Ikke så ille at de fleste vil irritere seg mye over det, men er det komfort du er ute etter, bør du nok se etter andre biler.

Plass og komfort er altså blant Copens svakeste punkter. Vi sammenfatter og gjennomgår eventuelle alternativer til knøtte-cab’en i Konklusjon og konkurrenter.