Plass og komfort

Audi A5 er en ganske stor bil. Komfortnivået er høyt, men plassforholdene bare middels.

La oss starte med det beste, nemlig komforten. Vår testbil var utstyrt med sportsstoler (kr 7.020) som gjorde en glimrende jobb med både å holde fører og fremsetepassasjer på plass i svinger, i tillegg til å være svært komfortable på langtur. Og det er noe man gjerne drar på. For både fjærings- og lydkomfort er på et høyt nivå i nye A5, til tross for ikke helt optimale forutsetninger. Dekk i dimensjonen 245/40-18 pleier nemlig både å gi fra seg en del lyd, men selv om dekklyden var den mest betydelige støykilden vel oppe i fart, opplevdes det aldri som sjenerende.

Takler store hjul

Vis mer
Vis mer


Heller ikke fjæringskomforten lot seg affisere nevneverdig av lavprofildekkene, det til tross for at de i vår testbil jobbet sammen med et sportsunderstell, riktignok av den litt mykere typen. At sporing også holdes på et moderat nivå, befester inntrykket av at A5 ikke har noe problem med å bære store hjul.

Den sterke, smidige og stillegående motoren er naturligvis også bidragsytende til at langturer med eventuelle forbikjøringer er noe man gleder seg til. Men selv om dieselmaskinen er svært kultivert tatt i betraktning hvilket drivstoff den går på, vil en sterk bensinmotor gi en enda mer sofistikert og silkemyk følelse i lave hastigheter.

Konservativ

Interiøret er som vanlig i biler fra Audi upåklagelig. Kvalitetsfølelsen er i den desiderte klassetoppen, og designet er i våre øyne elegant. Sistnevnte er et tveegget sverd. Noen ville nok byttet ut elegant med kjedelig, eller konservativt, uten at vi skulle protestert veldig høylytt.

Betjeningen av sentrale funksjoner som stereoanlegg, navigasjon og kjørecomputer er enkel og grei for de som kan det, men ikke alltid like intuitiv for uinnvidde.

Ikke optimalt bak

Audi A5 oppleves typisk kupé-intim, uten at det går på bekostning av plassen i framsetene. Her vil ingen ha problemer med å finne seg til rette. Verre er det bak hvor både takhøyde og benplass er ganske begrenset. Dette bekrefter også våre målinger som viser at BMW 3-serie har betydelig bedre plass for baksetepassasjerer.

Vis mer


I praksis betyr dette at personer noe særlig over 1.75, vil skalle hodet i taket og slite med benplassen dersom føreren er over 1.80. Men de som ikke er altfor store, sitter godt med støtte til alle vitale kroppsdeler.

God lastekapasitet

Noe av det A5 taper på kupéplass, vinner den igjen på bagasjerommet som er ganske stort, også sammenlignet med nevnte konkurrent, og rommer totalt 455 liter. Gjennomlastingsluke med skipose er praktisk ekstrautstyr til 2.360 kroner.

Vi konkluderer og sammenligner med konkurrenter her.