Plass og komfort

For å sette det litt på spissen kan man si at det nyeste med nye X5 er at den har fått... plass, og komfort!

Det er selvfølgelig overdrevet, for forrige generasjon var ikke håpløs på disse områdene, selv om komfortnivået lå under en del av konkurrentenes.

Som vi nevnte innledningsvis er nye BMW X5 betydelig større enn forrige generasjon og om det ikke merkes når det gjelder kjøreegenskaper og fartsressurser, så merkes det til gjengjeld godt når det kommer til plassforholdene om bord. Nå råder storbilfølelsen både foran og bak med godt armslag foran og med bedre plass både til ben, skuldre og albuer bak. Testbilen var utstyrt med panoramatak, men det var allikevel god klaring over hodet også for storvokste redaksjonsmedlemmer.

Føreren trives

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Som sedvanlig hos BMW er kvalitetsinntrykket meget godt, men etter vårt syn når det fortsatt ikke helt opp sammenlignet med Audi. Mercedes eller Lexus. Det har med materialvalg og typen sammenføyninger å gjøre - og marginene er små. Førermiljøet er imidlertid velkjent og typisk BMW - hvilket er positivt når det gjelder oversiktlighet og ergonomi. Det er nytt på siste generasjon X5 at I-Drive er standard brukergrensesnitt; det vil si at det lille dreiehjulet som betjener alle bilens informasjons- og underholdningssystemer nå også er på plass i merkets premium-SUV. Midtkonsollen inneholder et stort oppbevaringsrom og har en "Aux-in" kontakt for eksterne lydkilder. På tsstbilen var det en såkalt "oppbevaringspakke" med belysning og 12-volts uttak i tillegg. Dette er ekstrautstyr til 3.000 kroner.

Bedre plass bak

Setene både for fører og passasjer er komfortable med god avveining mellom fasthet og komfort. Sidestøtten er bra. Testbilen var utstyrt med såkalte "komfortseter" (22.300 kroner) som er deilige å sitte i - selv om noen kanskje ville ønsket mer dybde. Det finnes også et sportsligere alternativ. Om det er rommelig foran er det også blitt bedre plass bak - benplassen har ifølge BMW økt med fire centimeter, og storvokste personer kan sitte bak hverandre på langtur. Et forbehold gjelder midtplassen bak, som har kortere sittepute og ingen støtte på sidene.

Tredje seterad

Det er muligheten for å velge nye X5 som syvseter som er en av de store nyhetene med denne bilen og som gjør at den kan konkurrere mot flere aktører i markedet. Den tredje seteraden kan imidlertid ikke regnes som fullverdige passasjerplasser - de to plassene har mer karakter av nødseter, selvom små barn vil kunne finne seg bra til rette. BMW anbefaler heller ikke at personer over 170 centimeter i høyden setter seg der. Adgangen til plassene lettes ved at annen seterad kan flyttes åtte centimeter i lengden og på hver side kan setet brettes opp ved å dra i en hendel, slik at man - riktignok med noe møye - får tilgang til de bakerste plassene. Når man har valgt syv-seter-konfigurasjonen kan også ryggstøtten på annen seterad justeres - i fire trinn.

Større bagasjerom

Nye X5 er som sagt blitt en god del større, men den er langt fra like voldsom i dimensjonene som en Mercedes GL eller en Audi Q7. Allikevel er rommelighetsfølelsen fullt ut på høyden - og i tillegg er det bra med bagasjeplass. Med alle de syv setene i funksjon er det selvfølgelig begrenset med plass bakerst - en reiseveske i bredden er det som får plass. Med tredje seterad nedfelt er imidlertid bagasjerommet stort - økningen i forhold til forgjengeren er ifølge BMW på 110 liter og kapasiteten etter VDA-normen er 620 liter. Trenger man ekstra bagasjeplass kan annen seterad felles ned i gulvet hvilket gir et helt flatt lastegulv, og bakdøren åpnes i to deler med en nedre del som fungerer som lastelem. Løsningen er meget praktisk, og BMWen vil ikke ha problemer med å tre inn i rollen som flyttebil ved behov.

Kjørekomfort: Fremgang

Vis mer

Som på de fleste andre områder representerer nye X5 en betydelig fremgang når det gjelder det generelle komfortnivået. Forgjengeren har fått berettiget kritikk for til en viss grad å ha ofret komfortnivået for passasjerene til fordel for sportsligheten.
Nykommeren har greid det kunststykket å forsterke sportsligheten og samtidig innføre et godt komfortnivå. Selvsagt innebærer det stive oppsettet av understellet at større ujevnheter merkes relativt godt, men dempingen er meget effektiv og passasjerene blir ikke ristet. Slagene i understellet gir heller ikke ubehagelige støt som forstyrrer reisekomforten. Like komfortabel som en Mercedes ML er X5 ikke blitt, men etter vårt syn er kompromisset kjøreegenskaper/komfort bedre - ja rett og slett best i klassen.

Stillegående

I tillegg til god kjørekomfort kan nye X5 skilte med et meget lavt lydnivå - her er det også blitt jobbet seriøst for å gjøre bilen til en virkelig premium-referanse. Hverken motor- eller vindstøy er sjenerende på noe tidspunkt når man kjører i "norske" hastigheter; noe rullestøy merkes på grov asfalt, men ikke mer enn at det er absolutt akseptabelt.

Nye X5 er helt klart en ledende modell på markedet, ikke bare hva angår motor og kjøreegenskaper - som tidligere - men også når det gjelder de praktiske aspekter, komfprt og plassforhold. Hvis prisen er "riktig" burde den vel da bli det beste kjøpet i klassen - eller? Les vår konklusjon her.